Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttøy om vinteren!


lph

Anbefalte innlegg

Jeg er fersk på forum og har skummet gjennom diskusjonene her, men kan ikke se at dette har vært oppe før. Tilgi meg om det er et forlengst utdebattert emne.

Spørsmålet er: hva slags tøy bruker dere på telttur? Teltovernatting er ofte kaldere, og gjør det adskillig vanskeligere å tørke tøy. I tillegg er det begrenset hva du orker å bære med deg av skift, og om vinteren vil du helst skifte minst mulig uansett. :?

Om vinteren har jeg alltid gått for kun ren ull underst, og yndlingsplagget så langt er en ullbrynje innerst mot kroppen. Den klarer jeg omtrent ikke å gå våt, den tørker underveis og jeg slipper å skifte på overkroppen i det hele tatt. Har ikke prøvd tilsvarende på underkroppen ennå, der er det stillongs pluss ev. løsstrikket ullbukse/ullfrotte. Jeg lurer på om syntetplagg som fleece-bukse og ev superundertøy gjør samme nytten, men har ikke prøvd ennå.

Tjukk fleecejakke er et greit og lett mellomlag. Ytterst har jeg stort sett Goretex-jakke, selv om det er kaldt, fordi den er lett og tåler så mye snøbasing uten å bli våt. Har nylig gått over fra tett bomullsnikkers til Goretex-selebukse av samme grunn, og er igrunnen veldig fornøyd. Luftemulighetene på siden gjør den passe "pustende" uansett. Men jeg syns det er litt overkill å ha lange gamasjer utenpå lange bukser, og solide gamasjer må man jo ha.

Småplagg: ullheadover, Lowes vindtette fjell-lue, tynne skihansker, ullvotter og vindvotter i Goretex.

Eneste skiftet jeg egentlig har med nå, til 2-3 dagers turer, er sokker, og kanskje reservelue/votter. Hva sier dere - noen som har noen smarte tips til annen bekledning? Jeg ser at enkelte produsenter selger kun syntetplagg, også tilsynelatende til slikt bruk. Dunklær har jeg heller ikke noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier meg stort sett veldig enig i at det er det man trenger å ha med seg. Ellers pleier jeg å ha med et par ulladder/store ullsokker (av den tykke og luftige sorten, hjemmestrikka) for å ha på inni soveposen. Da kan jeg tørke de vanlige ullsokkene på kroppen mens jeg sover (f.eks. under longsen, hvis den er på) og føttene kommer aldri i kontakt med noe kaldt soveposestoff.

Og hos meg er dunjakka ALLTID med. Vi er veldig gode venner og kommer nok aldri til å skilles ad... Den er med til lunsj'ing, inni teltet, på lufteturer på utsiden av teltet og ikke minst når jeg står å pusser tennene og titter på stjernene. Man glemmer fort tiden og kulden i en sådann stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker svettetrøye med tynn fleece under gortexjakka. Det tørker raskt, så jeg har veldig skjelden problem med å være fuktig, selv om jeg svetter mye. På beina har jeg superunderbukse, gortexbukse og gamasjer. Under -10°C bytter jeg superunderbuksa med en ullunderbukse. På henda har jeg normalt tynne windstopperhansker, vindvotter under ca -10°C. På hodet veksler jeg mellom pannebånd, headover, lue og vindlue avhengig av hvor varm jeg føler meg.

Har alltid med dunjakke (comfortplagg) i sekken og drar på meg under pauser. Den er også fin som ekstra foring i soveposen hvis det skulle bli ekstra kaldt nattestid. I sekken har jeg også en tynnfleecegenser til, tykke votter og ekstra sokkeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med litt feed-back!

Hva mener du med svettetrøye - Brynje/annen syntet/super? Varmer den godt nok om vinteren, og lukter den ikke døden etter et par dager i telt? :?: Jeg har pleid å holde meg til ull pga dette, men det tørker jo ikke like raskt og kan bli litt vel tett under harde oppstigninger. Lukter ikke spesielt godt etter noen døgn på kroppen det heller.

Ellers begynner jeg jo å bli fristet av tanken på en god dunjakke, da... Høres ut som den kan erstatte en varm fleece under jakka/anorakken, og er enklere å få på seg v/korte pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

syntetisk superundertøy er ypperlig for trening, der man er i høy aktivitet noen timer der man svetter mye,og skal hjem å kan vaske både kroppen og tøyet etterpå, men det duger ikke for langturer. Da begynner det å stinke og bli ekkelt og transporterer ikke fuktigheten ordentlig. Dette er treningstøy ikke turtøy.

Da bruker man ullundertøy, og gjerne med en helsetrøye under om man svetter mye.

En annen sak som er veldig viktig er å huske å kle seg etter forholdene. Når man står opp i teltet og begynner å gå på ski er det ganske kaldt i kroppen, men etter ti minutters gange er det på tide å ta en kjapp stopp, slenge av seg isolasjonslaget, og evt bytte til tynnere lue/votter.

Om man bare er dyktig med å ta av og på plagg etter aktivitet/vind/og temperatur holder man seg stort sett tørr, og så lenge man er tørr holder man seg varm mye lettere. Det prates mye om at man holder seg varm med ull selv om man er våt. Men hvorfor bli våt? reguler isolasjonen slik at du ikke blir våt, så holder nesten alle typer stoffer deg varm. Det er mye bedre å ikke bli så fuktig i utgangspunktet, men det krever at man er veldig nøye med å kle av seg i tide, og at man går seg tørr om man først har blitt svett. For å få dette til kreves det både selvdisiplin og erfaring, men prøv det neste gang, unngå å bli så våt!

Jeg for eksempel kan gå i bare ei helsetrøye under skalljakka om jeg går med ryggsekk eller pulk selv om det er -10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes superundertøy er knallbra å ha som innerste lag, også på lengre turer. Har hørt mange steder at det er lurere enn å ha ullen rett inn på kroppen, fordi ull leder varmen bort fra kroppen hvis den blir våt nok. Hvis du har superundertøy under ullen derimot, kan ullen isolere godt selv om den blir litt våt. Sant nok at superundertøy mister virkningen, og stinker, etter en dagsøkt, men heldigvis tar det så liten plass i bagasjen at man kan ha med et rent sett til dagen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.