Gå til innhold
  • Bli medlem

Trondheim - Berkåk på ski


guzzi

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å planlegge en tur fra Trondheim til Berkåk på ski. Turen er en del av mitt "Norge på kryss&tvers-prosjekt". Etter å ha studert kart finner jeg ingen ruter som klart skiller seg ut som det klart beste alternativet.

Jeg har ruta Trondheim - Bratsberg klar, men derifra er det mer vagt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta turen over Ilfjellet, men turen fra Bratsberg til nordsiden av Ilfjellet ser krevende ut med tanke på fremkommelighet. Hølonda kan være rimelig tett bevokst. En annen liten utfordring er å komme seg over Gauldalen, her er det bratt på begge sider, spesielt på vestsiden når en nærmer seg Støren.

Hvis det er noen som er godt kjent i strøket hadde det vært hyggelig med tips for kryssing av Gauldalen. Det begrenser seg egentlig til følgende krysningspunkt siden jeg er avhengig av å komme meg over Gaula nord for Støren på et eller annet vis: Melhus (Gimsebrua), Kvål, Lundamo, Hovin eller Støren (Håggåbrua).

Alternativt kan jeg legge turen om Budalen og krysse Gauldalen sør for Støren. Men det ser ut som det er tett med skog også i områdene ned mot Gaula her også. Og nordsiden av Gaula sør for Støren ser veldig bratt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt noen tanker om å ta en skitur hjemmefra (Byåsen, Trondheim) til Singsås eller noe slikt, og da blir tipset mitt å se på traseèr fra Bratsberg til Brøttem og derfra over området ved Håen og ned til Kotsøy eller Bjørgen. Har jaktet mye i området, men ikke vært på ski ned til de stedene, men det burde være greit å gå fra Kotsøy/Troøyen og inn til Budalen. Alternativt kan du holde litt mer øst og dra over eller langs Samsjøen om ned til Singsås. Fra Forsetmoen (når en kjører mot Rødløvsmoen eller Løvrødsmoen/dalen eller noe slikt) mener jeg å huske at det går en vei til høyre retning Budal. Det er jo mest granskog og en hel del skogsdrift i hele området, så det er vel neppe for tett å forsere på ski. Fra Brøttem og opp er det litt kronglete og slyngene på veien opp er litt vide, men det går an å ta snarveier mellom dem flere steder. Dessuten er det ikke langt. Understreker igjen at jeg ikke har gått distansen, selv om jeg har fartet mye på ski i områdene, og vet det er en rimelig stor forskjell på dette. Fra "toppen" ved Brøttem til Gauldalen er det ihvertfall mye flott skiterreng. Se på dette som tips og ikke kunnskap og erfaring.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
guzzi skrev (På 19.11.2011 den 17.40):

Jeg holder på å planlegge en tur fra Trondheim til Berkåk på ski. Turen er en del av mitt "Norge på kryss&tvers-prosjekt". Etter å ha studert kart finner jeg ingen ruter som klart skiller seg ut som det klart beste alternativet.

Ble det så du fant ut av dette noen gang? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Nei, turen er fortsatt ikke gjennomført. Planlegginga ble lagt litt i skuffa ifm hyttebygging. Men den burde blitt børstet støv av! Har du tenkt å gå den eller har du kanskje gått den allerede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spennende turforslag! Jeg har gått Kvikne - Trondheim, og mye av denne traseen kan nok gjenbrukes for en tur til Berkåk. I grove trekk er ruta Estenstadmarka, Digresmyra (forbi skytebanen ved Jonsvatnet), et stykke langs vegen mot Kilvatnet, Gultjønna, Jenvollhytta, Brøttem, Brungmarka , Samsjøen, Singsås, veien tilbake til Osøy bru, Vinterskaftet over til Budalen. Skal du til Berkåk kan du vurdere å sette kursen vestover her. Alternativt følge Budalen sørover et stykke og komme opp i høyden før du setter kursen vestover. Uansett ville jeg siktet meg inn mot  Skaumsjøen der du kan koble deg inn på det oppkjørte løypenettet mot selve Berkåk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
guzzi skrev (På 6.3.2022 den 21.47):

Hei, 

Nei, turen er fortsatt ikke gjennomført. Planlegginga ble lagt litt i skuffa ifm hyttebygging. Men den burde blitt børstet støv av! Har du tenkt å gå den eller har du kanskje gått den allerede? 

Fikk ikke med meg at du svarte, jeg. 

Jeg hadde planer om å dra motsatt vei, for mora mi hadde henta meg i Trondheim for at jeg skulle passe bikkje, og glemte å si at hun ikke kom tilbake før jeg skulle på jobb igjen etter helga. Men etter endel undersøkelser tok jeg bare bilen hennes, så fikk hun ta toget og hente den etterpå. Problemet kommer liksom mellom Støren og Trondheim, følte jeg, fra Berkåk til Støren skulle det gå glatt nok. Men om du finner ei rute som ikke er forferdelig masete blir jeg lett med på å gå den til vinteren igjen, jeg, altså! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utfordrende med skog, så jeg tror nok den mest gjennomførbare ruta fra Trondheim og sørover går som du nevnte tidligere via Estenstadmarka - Gjenvollhytta - Brungmarka for å komme seg litt opp i høyden. Men er skeptisk til å ta turen via Støren, tror det nok er mest fornuftig å komme seg over Gauldalen et stykke sør for Støren (Singsås?) og så videre opp Budalen mot Sandfjellet før en brekker vestover mot Skaumsjøen og Berkåk. Nå var vel egentlig tanken å gå enda lenger sørover, men fra Berkåk ser jeg for meg at det er nokså grei skuring mot Oppdal/Kvikne/Orkelsjøområdet.

Det er skogen i lavlandet evt dalkryssingene som er slitsomme. Med lite snø kan det fort bli pes å komme seg på tvers av dalførene, og ofte er det relativt greit med bakker opp og ned når en dal skal tverrgås. Muløig jeg bytte skia med sykkel... Er ikke så farlig å treffe asfalt da :D

Får se om det blir å gjennomføre ekspedisjonen til vinteren. Skal gi lyd om jeg realiserer planen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.