Gå til innhold
  • Bli medlem

Polske soverposer - Roberts.pl - noen prøvd de?


squidman

Anbefalte innlegg

Noen nevnte de i en annen tråd her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27402 og lenken her http://www.roberts.pl/Product1.html. Venter fra svar fra roberts om pris (everest versjon med 1500g dunfyll). Ellers ligger valget mellom marmot cwm og Bison GWS. Får Marmot fra bl.a. backcountry og hermit's hut for 550 USD (etter moms og frakt blir circa 4500 nok), mens en lokal-butikk har gått med på å selge meg Bison til NOK 7000 (importert blir det circa 6400). Men om den polske posen duger, er det mye å spare (må si jeg er litt skeptisk, men sikkert like god eller bedre enn norske). Noen tanker? Må veie det opp mot innkjøp av skredsekk også bl.a. (listen er lang, mens lommeboken er mager!). 8)

Edit: - er vel ingen som kjenner til russiske eller kinesiske produsenter? De har også kalde vinter, ekspedisjoner osv....og billig arbeidskraft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser på den svenske siden utsidan.se at posene fra roberts får masse skryt, har vært innom sidene og sett, men håpløst at prisene ikke står.

Jeg fant også en annen side http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html

Hvis du skal ha en rimelig sovepose så se på http://www.military-sleeping-bags.com/

der har de en pose som heter Defence 6 med comfort temp til -25

Jeg kjøpte denne posen fra et firma i Ski www.equipnor.no for kr. 1067

Jeg kjøpte den mye for å teste den siden prisen var så lav. Har brukt den på noen høstturer uten de laveste temperaturene og er hittil fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene. Roberts var ikke så billig allikevel: her er svar (under). Spørs om jeg skal pine gås for å spare 2,5k nok, eller om kvaliteten holder mål.

Thank you for your interest in our products.

The highest fill power down we have is 850 cuin EU (which means 950 cuin US).

The M length is optimal for a person 175 cm high, the bag itself is a bit longer.

Yes, it is possible to make such a bag in MW size. It would be 577 EUR (with 1400 g of 850 cuin down and Pertex Endurance on the outside) or 601 EUR (with 1500 g of 850 cuin down and Pertex Endurance on the outside) + shipping.

We don't have retailers but sell directly to clients via Internet (first agree the details in e-mails).

Edit: virker som om de fleste 850+ poser bruker dun plukket fra levende gås...finnes en produsent (via de svenske forum-tråd) som bruker fjær som faller naturlig av, men de posene så virkelig slappe ut/dårlig. Uff da, for et dilemma - skal man drasse med en 5kg syntet pose for å spare gåsene? Liker ikke å tenke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All heder åt dig för att du väljer att vara en etísk konsument! Det är bara genom vårt val av hur vi spenderar våra pengar som vi kan påverka - ja, jag vet att det låter präktigt...

I ditt fall så hade jag tittat på tundrasleepingbags som nämns i den understa tråden. Bilderna ser lite tråkiga ut men när man tittar på dunkvalité/fyllvikt och vad totalvikten är på sovsäckarna så är inte jag orolig för att de inte skalll vara lika bra som andra märken med motsvarande siffror.

Deras Pure and dry -40 med 1200 gram dun i kvalité 860 cuin+ kostar 319.50 euro hos http://www.basecampstockport.co.uk vilket blir ungefär 2500 nok! Fraktkostnaden har när jag beställt från england hamna runt 200-300 sek.

Hei Bjørn (har intent svenska tastatur her skjønner du! selv om kjæresten er fran søta bror!)..

Jeg syntes de posene (ja du fant fram til riktig tråd) så aldeles håpløst ut...ikke sjans at jeg bestiller de. Ditto kanksje Roberts - ikke i samme klasse som WM Bison eller marmot. Men det er jo en forferdelig dilemma. Nåja jeg spiser kjøtt (sjeldent her i Norge, pga prisen), og stort sett det meste av det som kan gå, krype osv...altså er langt fra vegan! Men takker for lenkene/innspill! Kan jeg være imot f.eks. pelsoppdrett og samtidig bestille 850+ sovesakk? Tja jeg for tenke over det (ruminate away!)...Nå er det ganske mange år siden jeg tok kurs i undergrad i moralitet (var vel tilknyttet undergrad finanskurser - 2002 - shows how much we learned!)..

hilsener cookie

Edit: Når jeg tenker over det, må jeg nok velge den posen som er best - og heller pine gåsene - jeg tror ved en overlevelses situasjon, at jeg nok skiter i hvordan gåsene har det...for heller ta det igjen på andre måter (jeg investerer ikke i Statoil, norske våpenfabrikanter, eller andre 'bads' osv - e.g. landminer.) - jeg for heller bli politiker og sette stopp på skyting av ulv, bjørn osv og generelt motstå senterpartiet og arbeiderpartiet bl.a.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.