Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt. Igjen....


hewhohasnoname

Anbefalte innlegg

Ser etter et telt, har forelsket meg litt i Helsport Svalbard 3. Men jeg skal ha et telst til 2 personer.

Er det noen her inne som kan gi meg et erternativ til det teltet. Det kan være billigere og dyrere, det jeg leter etter er formen.

Og selvfølgelig hvis det er noen som har prøvet noen lignende og kunne si 2 ord om det så hadde det vert super 8)

På forhånd, tak.

Jens.

post-11413-133474774128_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at du har fått med deg det faktum at man burde ha to personer i et tremanstelt og ikke mer.

Jeg bruker på vinteren et tomannstelt alene. Nå ligner ikke teltene så mye på helsport sitt svaldbardtelt, men tenkte bare å nevne en produsent som heter Exped og er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tenker å kjøpe meg et telt kun for vinterbruk, og da driter jeg i grunn i vekta siden jeg da vil bruke pulk.

Siden Exped er nevnt kan jeg jo tilføye at jeg har hatt Exped Orion Extreme og det falt ikke i smak hos meg, primært på grunn av at luftingen er nede ved bakken, slik at ytterduken ikke går helt ned til bakken. Dette blir problematisk om du slår opp teltet på stål-is vinterstid og vinden blåser rett igjennom forteltet. Det er dog mange andre som er veldig fornøyd, så smak og behag. Kvaliteten var det iallefall ikke noe å si på!

Se på Hilleberg sine tunnell-telt Kaitum/Keron, det er ialfall de jeg vil vurdere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hatt dette teltet siden 2001, brukt ca. 200 døgn. Det er forøvrig et telt for to personer vinterstid , selv om Helsport kaller det et tremanns. Kjenner noen som brukte på en Grønlandskryssing, de sa at to pers. er mer enn nok når du blir liggengende værfast i flere døgn...Det tåler bortimot alt av nedbør og vind, er litt utsatt for sidevind. Har sett et bilde der en kar på sikkert 90 kg sitter på toppen av kuppelen! Har ikke prøvd det selv...Teltet er lett å sette opp alene, kan være vanskelig å få stengene ut igjen pga. is i stangkanalene. Bruk sillikon.Bruker du pulk, er det en fordel å tape sammen stangskjøtene og la stengene være i kanalene under marsj. (Kun delt på midten). Bestill telt med pipe i innerteltet, dette bedrer kondensproblemer under koking med 90 %. Jeg betalte 500,- for å få gjort dette i ettertid, krev å få dette gjort gratis før du kjøper teltet.Det samme gjelder myggnettingen i forteltdøra, skal du bruke det kun om vinteren er det bare å få denne fjernet. Det har Helsport råd til! Jeg nøler ikke med å anbefale dette teltet til vinterbruk,det står fjellstøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det teltet selv. Er vel fra midten av 2000 tallet, kjøpte det pent brukt. Mitt har og påmontert pipe for bedre lufting ved koking i teltet.

Har ikke brukt det i ekstreme forhold men det har jo mange andre. Har brukt mitt både sommmer og vinter. SOmmertid da når turen er med kano.

De har litt lengre innertelt enn de andre 3 manns til Helsport, mener det er 250cm. Enkelt å sette opp selv om man er alene.

Bra plass i fortelt. Tåler vind bra. Har vært på tur med andre hvor telt står og blafrer og dunker. Mitt beveget seg knapt.

Eneste ulempe er at det godt kunne vært litt høyere inni. Dog har det de senere år kommen en high modell som er den jeg hadde kjøpt hvis jeg skulle kjøpt nytt i dag. Går med 3 personer der men vinterstid er det best til 2. Da har man lit ekstra plass, greit siden mansom regel har med mer på vintertur.

Her er et bilde av mitt med pipe.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/tnCRWKGfQ1xi9Qy6SGSEC3aF0zoQtSKyobJzcHnzaoo?feat=directlink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for alle de gode svarene, det virker som om teltet er godkjent her inne 8)

Har sett på det i butikken, og det ser bra ut, både som det er bygget og plassmessigt.

Vet ikke helt om jeg forstår den pipen ? Er det bare skåret ut et hull og så satt en pipe i ? hva med snø fra toppen evt, regn ?

Eller fordamper det før det kommer helt ned, og vil det da ikke mere fukt ?

Men som du siger då virker det jo, kunne bare tenke med å vite helt hvordan :?

På forhånd, tak.

Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.