Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av skisko


Mads83

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg nettopp et par med Nansen og 3-pin Voile bindinger (fikk begge deler til 2150!).

Nå trenger jeg både skisko og staver. Regner med det skal gå greit å kjøpe staver? Mer usikker på valg av skisko.

Utstyret er tenkt brukt på gåturer i områder som Stølsheimen og Hardangervidden.

Vet ikke hva jeg bør tenke på når jeg skal velge en sko. Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker alfa skarvet. Er noe av det beste jeg har prøvd noen sinne. Jeg har meget brede føtter.

Som skistaver vurderer jeg selv forsvarets alustaver med lærtrinse. Men så langt bruker jeg noen pereskopstaver som fungerer meget bra.

Har krysset Hardangervidda fra Finse til Haukeliseter med dette utsyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er som alltid med sko at de passer dine føtter. Det er ikke så mange 75mm sko og velge mellom. Jeg ville styrt unna de billige (Alico og Garamont). Så kraftige støvler må ha god passform.

Alfa Skarvet er vel for BC-binding Kristian123, men Alfa har en 75mm modell som heter Grønnland: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2965&cid=570. Jeg har også Skarvet og er meget godt fornøyde med de (til Åsnes Amundsen/Rago). Grønnland er nok vesentlig mykere enn Crispi og Vargstøvlene, kanskje litt for myke.

Til mine Åsnes Ingstad med Voilebinding benytter jeg Crispi Sydpolen http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-sydpolen-gtx-fjellskistovel-4976.aspx. Jeg synes Crispistøvlene virker mer forseggjort innvendig enn Skavl-støvlene, og de passet best på mine føtter. Jeg er veldig fornøyd med dem.

Jeg benytter en størrelse større støvler enn normalt for å få plass til ekstra sokker og såler når det er veldig kaldt. Det er likevel viktig at man klarer å knytte støvlene nogen lunde stramt med bare et par tynne ullsokker på. Få ting er værre enn å koke føttene og få ødelagt påsketuren av den grunn.

Jeg ville valgt en mykere modell (f.eks. Sydpolen vs Antarctic) hvis du ikke er veldig interessert i å ha stive støvler for nedoverkjøringer. Synes de er stive nok for nedoverkjøringene, og mykere støvler er lettere å gå med bortover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varg Morgedal er også en modell du bør vurdere. Når det gjelder staver vil jeg absolutt anbefale teleskopstaver. Veldig greit å kunne justere lengden. De bør ha stor lærtrinse. Gipron har jeg brukt en god stund og er veldig godt fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble Crispi Sydpolen. Det var den skoen som satt minst dårlig på foten. Jeg var ikke særlig fornøyd med noen av modellene jeg prøvde (2 fra Varg og 2 fra Crispi), men jeg må jo ha et par.

Problemet er at skoene glipper i hælen. Fikk lagt oppi en tynn ekstrasåle som hjalp litt, uten at problemet ble løst. Kjøpte samme størrelse som jeg bruker i sko til vanlig. Litt trangt med raggsokk over tærne, men nok plass til at jeg får beveget de. Med litt tynnere ullsokker blir plassen selvsagt bedre.

Har noen tips for å oppnå mindre "glipp i hælen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste grunnen til at hælen glipper, er at sålen er for stiv. Sålen kan bli noe mykere etterhvert, men med slike støvler på langtur er det lurt å benytte gnagsårplaster fra start, og være oppmerksom. Innleggsåler bygger ofte mye, spesielt den "tekniske" varianten, og det er min erfaring at de kan løfte hælen ut den optimale posisjonen i støvelen. Ulempen med 75mm støvler er liten hælbue og generelt dårlig passform, så dersom BC-systemet dekker behovet bør man velge det. BC-systemet gir mindre risiko for feilkjøp og gnagsår. Det er nok den flate sålen på 75mm-støvlene som gjør det vanskeligere å lage slike støvler som sitter godt. Men når de først gjør det, så har man gode støvler i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på tur over Vidden i Bergen i forgårs. Veldig godt fornøyd med både ski og sko! Jeg la litt sportsteip over hælene etter tips fra en kollega. Fikk aldri noe problemer med gnagsår.

Skiene (Åsnes Nansen) fungerte ypperlig til både gåing og nedkjøring. Skoene var varme og gode (var ikke mer enn et par minus) og de føltes veldig behagelig på foten. Hælen glapp fortsatt litt under gåing, men det var ikke noe problem.

Føret var for øvrig strålende! Møtte en kar til fots ellers ingen (gikk etter jobb så det kan jo ha noe med saken å gjøre).

Kjempefornøyd! Takk for god hjelp her i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.