Gå til innhold
  • Bli medlem

6 ukers tur neste sommer


Kristi

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har store planer om å få til en skikkelig fjelltur neste sommer, og vil veldig gjerne ha noen råd om hvordan jeg skal legge opp denne turen.

Sommeren 2012 blir min nemlig første sommer siden ungdomsskolen hvor jeg ikke bruker mesteparten ferien på sommerjobb. Da er jeg ferdig som student, men ennå ikke begynt i jobb, og har derfor nesten 2 måneder som jeg kan bruke som jeg vil. Og det er jo et godt utgangspunkt for en bra tur?

Jeg tenker å dra ut i slutten av juni, ser for meg å være ute i omtrent 6 uker, og vil gjerne ha en variert tur i forskjellig terreng. Men hvor skal jeg gå? Utgangspunktet er Oslo, så jeg tenker at Jotunheimstien kan være en bra begynnelse (2 uker), etterfulgt av 1,5-2 uker i Jotunheimen (med litt toppturer) og deretter enten vest (Stølsheimen) eller sør-vest (mot Hardangervidda). Hva tror dere? Jeg har så godt som aldri gått på tur på vestlandet før (det eneste er Aurlandsdalen), og kjenner ingen av turområdene, så aner ikke hvor det er finest. Andre begynnelser på turen, eller forslag til helt andre turer taes også imot med takk!

Itillegg til hadde det også vært fint å være i nærheten av sivilisasjon med jevne mellomrom. Tanken er nemlig at venner/venninner skal ha mulighet til å slenge seg med noen dager (uker?) når det måtte passe for dem. (og jeg har ikke lyst til å bære med meg proviant for mer enn 1 uke av gangen)

Når det gjelder overnatting, så tenker jeg å sove noe i telt, og noe på DNT-hytter. Så lenge jeg er alene tenker jeg å sove mest ute, men 2 personer i teltet mitt (Stetind 2) er trangt, og flere er det i alle fall ikke plass til! Itillegg ser jeg for meg at det kan være greit å tørke klær og fylle på med mat en gang iblant. Jeg vil derfor helst holde meg til turområder der det finnes DNT-hytter.

Av tidligere turerfaring har jeg ikke så voldsomt mye, men har (som nordmenn flest?) vokst opp med å gå fra hytte-til-hytte hver sommer, itillegg til 13 år i speidern og en gåtur fra Hamar til Trondheim for endel år siden. De siste 5 åra har jeg ikke så mye å skryte av, men et par 3-4 dagers turer hver sommer er det nå blitt. Forhåpentligvis blir det mye mer fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene... :) Hvis din turerfaring (som jeg vil anse som betydelig) skal karakteriseres som "ikke så voldsomt mye", hva i alle dager skal min erfaring karakteriseres som da?? Eller forresten, ikke svar på det spørsmålet. :D

Må gi deg heder og ære for å sette i gang med en tur som dette. Er ikke helt der enda, men håper å komme dit etter hvert. :)

Lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på Sørvestlandet så vil jeg tipse om Etnefjellene/Åkrafjordfjellene (sjekk gjerne bloggen min). Med start i Ølen/Opheim 5 mil øst for Haugesund kan du få deg en liten ukes vandring østover mot Seljestad innom hyttene til Haugesund turistforening (Olalia, Løkjelvannshytta, Blomstølen, Sandvasshytta, Simlebu). Et fantastisk flott fjellområde. På Seljestad treffer du på E134 og kan f.eks. haike/busse ned til Røldal for forsyninger(?). Derfra videre til Haukeliseter (Stavanger turistforening). Herfra kan du ta enten nordover på Hardangervidda eller sørover mot Setesdalsheiene. Inn på Hardangervidda kan du også komme med start innerst i Valldalen i Røldal. Da er Litlos turisthytte et must.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan feks gå fra hytte til hytte gjennom Troms og Nordland. Da får du se mye variert og spektakulær natur i tillegg til midnattssola

Tiltredes! Med unntak av at jeg ville ha startet med Nord-Trøndelagdelen av Børgefjell, forbi/gjennom/over Børvasstindan, ned Virvassdalen og deretter "Telegraflinja" over Saltfjellet. Røyefiske på Søndre Bjøllåvatnet i tilnærmet midnattssol er en opplevelse i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristi,

Det er noen som er heldige! Senere i liver blir seks uker temmelig umulig for de fleste, så bare nyt muligheten.

Spørsmålet ditt er temmelig bredt, så jeg sier bare litt om hva som har vært enkele av mine egne fine opplevelser i fjellet: Rondane og særlig mange år i Jotunheimen. Hvis du vil ta topper og ikke liker å vade i sne, er det sikkert lurt å ta Jotunheimen til slutt.

Mine egne drømmesteder i fjellet har nesten alltid vært en kombinasjon av vann, bre, vid sikt og helst litt utenfor allfarvei også. Jotunheimen har jo et utmerket rutenett, så det kan du se på kartet. Første stykket opp fra Torfinnsbu mot Fondsbu til det lille vannet under bandet er en fin tur. Undervisi fine teltplasser, lettgått også og særlig de overraskende blikkene inn mot sidedalene som mot Kvitskardtind er flotte. Resten av veien mot Fondsbu anbefaler jeg ikke: først kjedelig tur nord for Galdebergtinden over massevis av ur og deretter vått langs vannet til Fondsbu. Skogadalsbøen til Leirvassbu er også fin. Utrolig grønt til å være på fjellet, og du ender opp ved Leirvassbu med et av Jotunheimens fineste panoramar fra vei. Fin-fin til telting. Ruten Leirvassbu - Gjendebu langs Langevatnet og videre langs fossen og elva er en kremtur. Flere fine teltplasser. Kansskje bading hvis du er tøff? Fra Gjendebu er en lite gått tur inn til dalen vest for Svartdalspiggene. Utrolig stille og fin solbakke på ettermiddagen ved utgangen av dalen.

Topper? Hvis jeg går ut i fra at du går alene og ikke har særlig topperfaring er det fremdeles mange mange muligheter. Glittertind har på en godværsdag en utrolig flott utsikt sydover over breer og tinder helt ned til Gjendealpene. Bedre utsikt enn Galdhøpiggen etter min mening. Besshøe er lite besøkt og gir en rar følelse på det enorme topp-platået. Se ned på 'maurene' over Besseggen. Utsikten mot Russvatnet er merkelig, med spesielle stripete fjellvegger bakenfor. Fanaråken er sikkert fin, men der har jeg ikke opplevd bra vær (enda). Surtningssui også grei og kjent som en av de beste utsikttoppene. Semeltinden er en tur du helst går fra en telplass ellers blir det temmelig langt. Veldig enkel topp og sentral.

Hytter? Maten er ganske bra overalt. Fondsbu med sang til maten er jo spesielt, men det er ofte bråkete der p.g.a. vei og helgefolk. Olavsbu er et ekte møtested: der kommer flere ruter sammen. Lage maten selv, og der har jeg aldri opplevd at det ikke har blitt hyggelig. Leirvassbu er nokså dyr, så jeg ville anbefale å telte et sted i nærheten for å få med deg solnedgangen. Veldig spesielt lys. Gjendebu - og særlig gamlestuen der - har en kos som er ganske sjelden. Fine minner om varme mennesker. Skogadalsbøen er ganske koselig, men man har litt mindre følelelse av å være på fjellet. Torfinnsbu med 'superdusjen' (en slange med kaldt vann ute), har også kos. Spise ved stearinlys, og soverom som minner om rommene hos besteforeldre.

Stort sett synes jeg det klarer seg med 10-14 dager i Jotunheimen. Da har du fått med deg det meste av området uten at det begynner å bli kjedelig.

Rondane er jo mye mindre og mangler de spennende breene og har egentlig mindre av alt. Likevel har omådet sin egen charme. En slags rolighet. Dalen nord for Trolltinden er et av de få litt mer bortgjemte delene. Det er ikke noen vanskelige topper (via normalrutene), men en tur til Rondeslottet er jo fin for å se alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.