Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny storrøye film!


Gjest Pikachu

Anbefalte innlegg

Annonse

Arti når de hisser seg opp :)

Det der er bare jævlg stygt gjort :)

Ville du likt at noen kom bort til deg med en jævlig kjepp å begynte å jage deg når du var på tur? Den ene stakkaren prøver jo å gjemme seg, og så fortsetter du å plukke på den..

Og hva er det det går i med å slå til fisken med knyttneven? Tror du ikke fisken overlever ett sånt lite slag eller??

Bare fordi Lars Monsen fant på det latterlige knepet beyt det ikke at det er en hurtig måte å drepe fisken på. Den får bare vondt og ligger å lider.

Ta heller å legg den på ett stødig underlag å dra til med baksiden på kniven midt over hodet hardt. Da dør den momentant. (alt. kutt over strupen, og knekk nakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du vil gi fisken bank så, eller spille inn boksekamp. Dyremishandling.

Hvis du ser litt mer nøye etter legger du merke til at den 3-kilosrøya faktisk døde av det knyttneveslaget. Normale kramper rett etterpå og ikke noe mere sprelling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fete fisker! Når det gjelder avlivning så bruker jeg å gi fisken umiddelbart ett presist slag med noe hardt (ikke knytneven), for SÅ å begynne å styre med å kroken ut. Det må være riktig rekkefølge.

Ser ut som dere har noen fantastiske naturopplevelser! Men gutter, å drive å pirke i og plage de stakkars små lemenkrekene, det burde dere holde dere for gode til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at det ikke er bra å plage dyr, men når det snakkes om stakkars fisken....... Jau.

F.eks. fisken blir dradd etter en krok i halsen 10 minutt. Så om jeg bruker 2 slag (5 sekunder) for å drepe den, har jeg plaget den så lenge fra før at det spiller ingen rolle. Det er under 1 % av total plagetid. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erte lemen ? Nja, er vel litt ungguttfakter dette - hvem har vel ikke i en eller annen sammenheng gjort noe lignende ? Men selvfølgelig må ting skje med måte.

Fikk selv besøk av en lemen på isfiske, den ble bare stående/sittende og stirre som fjetret. Ikke ville den ha mat heller, til slutt kastet jeg litt snø på den og dermed satte den av gårde med et skviik. Artige dyr.

Avliving av fisk: Kan jeg ikke knekke nakken, bruker jeg enten en *prest eller kniv - hurtigst mulig. Har diskutert med folk som påstår at de har avlivet fisken når den"kramperister". Så ligger den der da og spreller - inntil jeg tar en nakkeknekk da først blir den "dau som en sild".

Så hovedsaken: Tydeligvis et fantastisk sted dere har funnet, blir en smule misunnelig, ja. Og jensensilda viste vel nok en gang at den dugde ? :)

*Hvorfor er det så få som har dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så de som kritiserer her har "helt rent mel i posen" på alle områder gjennom hele livet? Tenkte meg det ja...

Se på alderen på disse unggutta, de må få tid til å lære av sine feil de også. Let it go.

Så til saken.

Gratulerer! De røyene får "byrøyene" til å blekne, ha ha ha.

Jeg vet så godt hvordan dere har det, har selv mange storrøyer på samvittigheten, og kunne sikkert lagd et langt slideshow med feite røyer. Det er noe helt spesielt med røyefiske synes jeg, både på isen og ellers.

N

post-5304-133474775486_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare finne frem et par bilder som det følger med et vanvittig sterkt minne fra.

Jeg hadde forlatt de andre og hovedcampen inne på Kvænangsfjellet, og siktet meg ut noen, på kartet, fine vann omtrent en mil unna. Vel fremme brukte jeg hele dagen på å fiske i flere vann, men ingen napp, og slik kan det jo ofte være med den lunefulle røya.

Der står jeg, trøtt, sliten, sulten og fullstendig i mine egne tanker da det "braker løs." 2t var jeg i røyehimmelen denne natta, og den ene større enn den andre. Da det hele var over, slutten like brått som det startet, hadde jeg hatt 15 rugger på, og tatt opp 3 av dem. Det er lenge siden jeg slutta å veie fisk, men når jeg gikk tilbake med de 3 fiskene så subbet sporene nesten i bakken. På bildet ser man lakseflua i leppa på en fisk jeg lot gå for da var allerede "kvota" tatt. Den ene røya var så feit at når den først havnet på siden klarte den ikke å rette seg opp igjen!

Når jeg ser dere unggutta på videoen, men de fiskene, håper jeg dere forstår at dere er meget priviligerte som får slik fisk, for mange går et helt fiskeliv uten å være i nærheten av slike fangster. Det betyr ikke at de ikke føler stor lykkerus over sine fiske -og naturopplevelser, men storfangst ligger naturligvis i bakhodet på alle som fisker.

N

post-5304-133474775562_thumb.jpg

post-5304-133474775641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte røye du har bilde av!

Ja vi vet at vi er priviligerte som får slik fisk, og at mange aldri får så store røyer, men det er likevel ikke tilfeldig. Vi som vet hvor og hvordan vi skal fiske får en god del stor røye og ørret etterhvert, men det tok mange år før jeg virkelig lærte mange av de beste knepene og jeg gjør mange nye erfaringer på hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jez Larka, ha ha ha, tenker pulsen var høy! Jeg kjenner igjen den "siste kast" før man tar kvelden, det har resultert i utrolige fiskeopplevelser.

Takk for det T! Det holder egentlig ikke å vite hvor heller noen ganger, for de beste vanna kan fremstå som fullstendig "døde" eller "tømt" over flere dager, så plutselig skjer det noe, bang! Har lest flere slike historier der folk har brukt en hel dagsmarsj for å komme seg inn til det som vanligvis er et gullområde, for så å ligge der i 4-5 dager uten å få napp.

For min del har kontakten med de store fangstene kommet på de lengre turene, der man får oppleve alle fasene av vær og vind, samt får muligheten til å besøke flere vann. Akkurat det å finne "nye" vann synes jeg er utrolig spennende, og har ofte ført til fantastiske opplevelser. Etter å ha vært på ørretjakt de siste årene, med unntak av fast isfisketur etter røye hvert år, så legges langturen i 2012 atter en gang til røyeland. Spørsmålet er om jeg skal velge kjent mark eller velge noe nytt.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et evig dilemma om man skal velge kjent mark eller jomfruelige jaktmarker.. Når man har kjente govatn er det kjipt å gå på bomturer, men ingenting er så artig som å finne nye govatn..

Når brodern snart blir 18 og får lappen skal jeg sende han på rekognoseringsturer for å finne nye vatn. Påtide at han snart går bomturer for meg, ettersom jeg har gått mange bomturer tidligere for så å ta han med til goplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.