Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som vet forskjellen på Rago og blå Nansen?

Noen synspunkter på lengde på ski til meg på 180 cm og 80 kg? Har noen 12 år gamle Åsnes Sondre mt2 som er 210 (anbefalt av Åsnes) som er fine å gå med i løssnø, men stive og lange i (bratte) bakker.

Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei ! Du finner nærmere opplysninger om skiene å hjemmesidene til Madshus og Åsnes og også tabeller med anbefalte lengder. Se. www.madshus.no og www.asnes-ski.no.

Med din vekt og høyde vil jeg gjette på at tabellen vil anbefale ca. 200 cm

Hilsen Gjest 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rago er ganske lik dine men mer spenn, Nansen er bredere og mer egnet for toppturer. Skal du velge en av dem med dine kriterier ville jeg valgt Nansen. Da ville jeg ikke valgt lengre enn 195, muligens 190. Sjekk på sportsbutikk om disse lengdene har riktig spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet forskjellen på Rago og blå Nansen?

Noen synspunkter på lengde på ski til meg på 180 cm og 80 kg?

Rago er vel de som er likest de du har nå. Like brede, og antakelig omtrent like tunge. Nansen er endel bredere, og veier 250 g mer (2400 g mot 2150g).

Vil anbefale deg å kjøpe litt kortere enn du har hatt ja. Jeg er selv 185cm, og har 195cm ski som jeg er tipptopp fornøyd med. Men pass på så du ikke får for mjuke ski når du går med sekk da.

Lykke til, og la gjerne høre fra deg. (Har Sondre MT2 for ´94 selv, og vurderer sterkt et par nye Rago.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fjellski regner jeg gå-egenskapene som viktigere enn kjøre-egenskapene på skia. Valget er derfor enkelt med Åsnes iallfall, velg Rago. Jeg er 180 cm og nesten 80 kg. Bruker lengde 1.90 og er godt fornøyd med både lengde og skia generelt. Forholdsvis lette og robuste ski som har spenn og god tupp. Skal du gå veldig mye er kanskje 1.95 også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for mange gode svar!

Tabellen til åsnes sier 200-210 (derav lengden eg har). Butikkene sier mye det samme. Har et par fischer 109 til toppturer men trenger altså etpar gå ski som også går an å håndttere i litt bakker (vestlandet ja). Ser ut som 190-195 er en ok lengde på Rago eller Nansen blå da?

Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forressten, Hvordan sjekker man at spennet er passe? Butikkfolka er no mest interessert i å ekspedere raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.