Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett storsekk


FriMann

Anbefalte innlegg

Heia

Jeg er på utkikk etter en sekk på over 100 liter, gjerne 110 eller no. Det er jo greit nok, men skulle gjerne hatt en vanntett en. Finnes det eller? Har bare sett et alternativ fra Klättermusen, er det noen som har tips eller erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok Arcteryx Naos 85 er den største vanntette storsekken på markedet (kanoveltvanntett). Jeg er rimelig fornøyd med min, men synes nok den andre storsekken min - Gregory Denali 110 - har bedre bærekonfort, spesielt når børen blir tung.

Klattermusen Mjølner er vel ikke kanoveltvanntett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig vanntett drar opp vekta noe inn i granskauen. Se en gang til på bruksområdet.

Hvis bruksområdet er gå langt så veier et regntrekk kanskje 100 gram eller noe. Mange sekker leveres med regnrekk, eller du kan kjøpe et utenom - billig.

Mange - deriblant jeg - driter stort sett i å bruke regntrekket fordi vi aldri har hatt problemer med at innholdet blir vått pga nedbør. Men så har de færreste av oss vært på tur akkurat den dagen det kom 80 millimeter regn på ett døgn. (Niesa mi prøvde det, og ble etterpå fortalt at hun kunne spart seg litt bryderi ved å pakke innholdet inni sekken i plastposer).

Hvis bruksområdet er kano eller du av andre grunner trenger kolli som holder innholdet tørt selv om sekken skvalper rundt i vann så finnes det spesielle bager for det. Noen av dem har også reimer for å kunne bæres som en ryggsekk. Men bærekomforten blir så som så.

Jeg tror ikke det finnes en fullstendig 100% potte vanntett sekk med fullverdig bæresystem. I så fall vil den være svært dyr og svært tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har smågrublet på og egentlig slått i fra meg, men som andre kanskje kan gruble videre på. Plasttønne med tett lokk montert på bæremeis. :wink:

Dette kan oppnås ved å ta en pakkrammesekk du liker bæresystemet på, ta av sekkeposen (eller bare klemme den flat!) og stroppe fast en plasttønne. Jeg har f.eks. en Bergans Powerframe som ville egnet seg ypperlig til formålet. Men selv om bærekomforten blir god så er løsningen er dyr og klumpete... I tillegg kommer tyngdepunktet (typisk i senter av tønna) unødvendig langt ut fra kroppen => unødig tungt.

Plasttønner har jeg brukt på kanotur. De er greie å stable oppi kanoen, men er ellers noe forbannet herk å håndtere.

For min del er plasttønner noe jeg brukte før 100% vanntette bager ble tilgjengelige. Du trenger ikke 100% vanntett til ALT, det holder at soveposen og klærne er garantert tørre. Resten pakkes i plastposer oppi sekken, eventuelt i nesten vanntette bager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noen som har en STOR vanntett "pakkpose" slik gummiaktig så de får hele storsekken oppi. Da er det vanntett ved f.eks kanobruk. Ved bæring tok de ut sekke og bare på ryggen og bar pakksekk sammen med kano.

Noen bruker og bæresekk til Ally og putte sekken i den, den er vel dog ikke 100% vanntett.

Selv pakker jeg i vanntette pakkposer inni sekken. Er primært en del klær, elektronikk og noe mat som ikke bør bli vått. Realpakker er vel vanttett som de er så de trenger ikke pakkes slik.

Har brukt regn trekk på sekken i kanoen men ikke når jeg har båret den. Er ganske god motstand mot vann slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig vanntett drar opp vekta noe inn i granskauen.

Neppe. Eureka-sekken min er lett. Det einaste som manglar ved bæresystemet er litt oppstiving i ryggen. Dersom eg pakkar omhyggeleg, er sekken heilt grei å bæra med 25kg. Dersom eg hadde festa sekken til pakkramma på Norrøna-sekken min, ville ikkje denne løysinga bli tyngre enn pakkrammesekken er i dag. Det einaste som manglar er sidelommer og lomme i loket.

Men at det er unødvendig, kan du sjølvsagt ha rett i.

Ang. regntrekk, så har eg heller dårleg erfaring med det. Eg har ein bergans-sekk som det fulgte regntrekk med. Skal regntrekket brukast, kan eg ikkje ha noko festa utanpå sekken. Verken liggeunderlag, fiskestang, vandringstav eller børse. Så dersom noko slikt skal vera med, er det bare å legge att regntrekket heime. Saumane i regntrekket er ikkje tett, og det er ikkje gjort noko forsøk på å få dei tett heller. Strengt tatt er ikkje stoffet i regntrekket tett heller, men det handlar meir om dårleg kvalitet. Opplegget kan heller ikkje halde innhaldet i sekket tørt, ettersom det ikkje hindrar vatn frå å koma inn mellom sekken og ryggen min. Skal innhaldet i sekken haldast tørt, så må eg altså uansett pakke vanntett inni sekken. Vitsen med regntrekk utanpå vert då heilt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg tror ikke det finnes en fullstendig 100% potte vanntett sekk med fullverdig bæresystem. I så fall vil den være svært dyr og svært tung.

Jo! Arcteryx Naos 85 har et fullverdig bæresystem (samme som brukes på den prisbelønte Altra-serien). Stoffet er fullstendig vanntett og den har rullelås. En glidelås i siden, som er vanntett, kan potensielt lekke inn vann. Jeg har kastet sekken på sjøen, og ikke fått inn noe vann.

Naos veier 2,9kg, og er lettere enn f.eks. Bora 80 som veier 3,1kg. Naos er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er jævelig å bære med mer enn ti kilo oppi, og mangler hoftebelte.

Visst! Var ment som en spøk. :D Men Bergans har denne meisen som man kan feste den andre Allysekken på. Da har man skikkelig bærekomfort..

http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=kano_liste&MenyID=142000&page=kano_detalje&modID=820&ml1=9&ml2=&t=M Pakkramme

http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=kano_liste&MenyID=142000&page=kano_detalje&modID=810&ml1=9&ml2=&t=M Kanosekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen min på kanotur er å bruke en vanntett pakksekk oppe i sekken. Her har jeg det som ikke tåler vann. Kameraet har sin egen lille vanntette bag som puttes i sidelomma.

Har opplevd ekstremregn på tur (70mm). Soveposen nederst i sekken ble litt fuktig, ellers var det meste tørt. Da hadde jeg ikke regntrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du putter våte ting i sekken hele tiden. Telt, svett superunder, vaskede mat-ting, drikkesystem som blir vått når man fyller det osv.. Jeg pakker tørre ting i pose og de tingene jeg ikke bryr meg om ligger bare som fyll. Jeg syns ofte posene tar stor plass, de stabler dårlig oppå hverandre, så da bllr alt mer kompakt om de våte tingene ligger løst.

På lettere fjellturer bruker jeg helst en søppelsekk som ligger med åpningen ned i sekken. Også er jeg forsiktig med å sette sekken fra meg med nedsiden ned. På kanotur bruker jeg gjerne søppelsekk inni North Face bag. Man må knyte igjen sekken med en litt spesiell knute som ikke slipper gjennom vann. Vannet kommer gjennom baggen ved velt, men gjør at sekken ikke "sprekker". Søppelsekker er greit for man bytter de bare når de får små hull, og de er relativt lette.

På turer jeg vet det skal regne har jeg "det aller helligste" innerst pakket: mobil, fyrstikker og opptenningsrusk, ett tørt ullskift som ligger rundt dette så en pose over det. Denne posen ligger inni en annen pose med klær som lue, hansker, tørre sokker osv. slik at det ikke så lett kan gå hull på den innerste posen. Jeg er også flittig bruker av regntrekket når det ikke blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.