Gå til innhold
  • Bli medlem

Fullt på dnt hytter? Soveplass? Miljø?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har endelig fått madamen med på å gå på en helgetur på fjellet til sommeren. Vi begynner forsiktig i stølsheimen og tar en kort tur. Vi skal sove på hytte, jeg får henne ikke med i telt.

Men hun er litt skeptisk til hvordan forholdene er på hyttene, og jeg har ingen anelse selv desverre. Hvordan er det å finne soveplass? Er det alltid ledige senger, og kan må garantere at man får rom sammen? Ikke så veldig fristende å dele rom sammen med helt ukjente mennesker. Dele hytte går fint, men soveplassen foretrekker jeg å ha i fred.

En annen ting er at når vi er på tur, så liker vi begge å få en god natts søvn, og ha ro på natten. Jeg er egentlig ikke så kin på tanken at jeg må høre på mas fra folk som sitter oppe til kl ett på natten når jeg er sliten etter en tur og vil sove lenge før den tid. Hvordan pleier egentlig miljøet på sånne hytter å være, for dere som er vant med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du får med dama ut! Tror nok dere bekymrer dere litt for mye.

Først og fremst - du må skille mellom høyfjellshotell og fjellhytter. Dere skal på fjellhytter - og der er folk seg selv.

Videre gjelder en generell regel - ro etter 11 om kvelden. De fleste som kommer innom fjellhyttene skal videre på tur dagen etter, og folk er derfor interessert i ro om natten.

Du må skille mellom betjente og ubetjente hytter.

Betjente hytter har middag til faste tider, en eller to ganger om kvelden, avhengig av antall besøkende og når i sesongen det er. Første bordsetning er som regel i sekstiden.

På noen betjente hytter er det egne rom som kan bestilles, men som regel holdes det kun av rom hvis du skal bo på samme stedet flere dager i strekk, alternativt kan du ringe til den aktuelle hytta og sjekke, det kan være individuelle forskjeller ute i fjellet. Bortsett fra bestilling er det førstemann til mølla-prinsippet som rår, og prisen. Havner du på sovesal/flersengsrom må du dele med alt fra 1 til 15 andre, men jeg har til gode å oppleve at jeg ikke har fått ligget sammen med de jeg er på tur med (kommer du langt på natt kan det være dere blir sendt hver for dere hvis hytta er stapp full, men det hører til unntakene). Men dele med andre (samme rom) kan fort skje. Ellers er det som de fleste steder - ikke dusj på rommet, men felles herre/dame. Tørkerom for våte klær, stur for opphold om kvelden osv. Og en sykt bra stemning, uansett!

For slevbetjente hytter må maten lages selv, tørrmat finnes på hytta. Da stiller man seg enten i kø, eller sjekker om det er noen som vil lage mat med dere. Er som regel sovesaler med køyesenger. Ro etter 11, alle hjelper til med å rydde etter seg selv og holde orden til de neste som måtte komme.

Det er en "selvfølge" at det er turen man vil oppleve, ikke overnattingen, når man går fra hytte til hytte. Man bør derfor ikke forvente 3-stjerners hotell i særklasse, men heller tenke at det er flott at noen har satt opp hytter til allmenn bruk, og så innrette seg deretter. De alle fleste dere møter vil være svært så vennlige og behjelpelige hvis dere spør om hjelp. Eneste dere må være forberedt på er at det kan lukte bra med svette fra mannen/dama ved siden av dere, men det gjør det antagelig av dere og...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problem med å få sove på DNT sine hytter. Har kommet til noen fulle hytter (betjent og selvbetjent) og har da sovet på madrass i peisestuen. Det er ikke langt unna at jeg foretrekker det. Stort fint rom med god luft helt for deg selv. Var en gang i Sverige og endte der på et 8-mannsrom. Det var litt klamt for å si det sånn. Har stort sett sovet på 2-mannsrom.

En ting til: hvis du ikke drar til de mest folksomme stedene som f.eks Jotunheimen/Rondane, så er sjansen til stedet for at du får en hel hytte for deg selv. Gikk i Tafjord-fjella et år og på de to selvbetjente hytte med plass til 20-30 stk så var det meg, fattern og to andre den ene dagen og fire andre den tredje. Godt med plass mao. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du får med dama ut! Tror nok dere bekymrer dere litt for mye.

Først og fremst - du må skille mellom høyfjellshotell og fjellhytter. Dere skal på fjellhytter - og der er folk seg selv.

Videre gjelder en generell regel - ro etter 11 om kvelden. De fleste som kommer innom fjellhyttene skal videre på tur dagen etter, og folk er derfor interessert i ro om natten.

Du må skille mellom betjente og ubetjente hytter.

Betjente hytter har middag til faste tider, en eller to ganger om kvelden, avhengig av antall besøkende og når i sesongen det er. Første bordsetning er som regel i sekstiden.

På noen betjente hytter er det egne rom som kan bestilles, men som regel holdes det kun av rom hvis du skal bo på samme stedet flere dager i strekk, alternativt kan du ringe til den aktuelle hytta og sjekke, det kan være individuelle forskjeller ute i fjellet. Bortsett fra bestilling er det førstemann til mølla-prinsippet som rår, og prisen. Havner du på sovesal/flersengsrom må du dele med alt fra 1 til 15 andre, men jeg har til gode å oppleve at jeg ikke har fått ligget sammen med de jeg er på tur med (kommer du langt på natt kan det være dere blir sendt hver for dere hvis hytta er stapp full, men det hører til unntakene). Men dele med andre (samme rom) kan fort skje. Ellers er det som de fleste steder - ikke dusj på rommet, men felles herre/dame. Tørkerom for våte klær, stur for opphold om kvelden osv. Og en sykt bra stemning, uansett!

For slevbetjente hytter må maten lages selv, tørrmat finnes på hytta. Da stiller man seg enten i kø, eller sjekker om det er noen som vil lage mat med dere. Er som regel sovesaler med køyesenger. Ro etter 11, alle hjelper til med å rydde etter seg selv og holde orden til de neste som måtte komme.

Det er en "selvfølge" at det er turen man vil oppleve, ikke overnattingen, når man går fra hytte til hytte. Man bør derfor ikke forvente 3-stjerners hotell i særklasse, men heller tenke at det er flott at noen har satt opp hytter til allmenn bruk, og så innrette seg deretter. De alle fleste dere møter vil være svært så vennlige og behjelpelige hvis dere spør om hjelp. Eneste dere må være forberedt på er at det kan lukte bra med svette fra mannen/dama ved siden av dere, men det gjør det antagelig av dere og...

God tur!

Jeg kunne ikke skrevet mitt eget svar bedre enn dette, sååå .. +1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.