Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage sin egen trekopp..


Tony

Anbefalte innlegg

Hei :D Jeg har planer om å lage min egen trekopp/turkopp men har null kunnskap om hvordan man går fram..

Så jeg tenkte at dette er plassen å spørre :) ..

Etter hva jeg har forstått så må man ut og finne egnede emner, så da lurer jeg på: Hvor bør man lete? Er det gammel bjørkeskog som gjelder? Er det lett å finne eller er det som regel langt i mellom bra emner?

Og så et dumt et, Hva vil skje dersom man forsøkte å lage kopp av f eks vanlig bjørketre? sprekker det eller hva er greia med å bruke disse utvekstene/emnene?

forøvrig ville jeg satt veldig pris på om noen kunne tatt seg tid med å komme med tips om det lage seg en kopp sånn generellt.. Hvordan gå frem, tørking osv..

tusen takk for evt innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei :D Jeg har planer om å lage min egen trekopp/turkopp men har null kunnskap om hvordan man går fram..

Så jeg tenkte at dette er plassen å spørre :) ..

Etter hva jeg har forstått så må man ut og finne egnede emner, så da lurer jeg på: Hvor bør man lete? Er det gammel bjørkeskog som gjelder? Er det lett å finne eller er det som regel langt i mellom bra emner?

Og så et dumt et, Hva vil skje dersom man forsøkte å lage kopp av f eks vanlig bjørketre? sprekker det eller hva er greia med å bruke disse utvekstene/emnene?

forøvrig ville jeg satt veldig pris på om noen kunne tatt seg tid med å komme med tips om det lage seg en kopp sånn generellt.. Hvordan gå frem, tørking osv..

tusen takk for evt innspill :)

Her har du noen tips som kan hjelpe deg litt på vei, http://uteligger.com/wordpress/?p=364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyndbruksanvisning:

Ute i skogen:

1) Finn en rikule på bjørk. Du må lete mye.

2) fell treet og skjær godt rundt rikula, slik at du får med en hel del mer tre.

3) Grovsag til slik at du har en litt overdrevet utvendig fasong på koppen.

4) Fjern all bark.

------------------------------------------------------------------

Hjemme:

Kok koppen i salt vann.

Bruket bra tapphjern, kniv, rasp eller Clas ohlsons udmerkede verktøy spesiallaget til uthuling.

Koppen bør ikke tørke mens du driver på.

Puss med fint smergelpapir og stålull il fin overflate.

Legg koppen i mandelolje et par dager, og du er ferdig.

Har du pause i kopplaginga, pakk koppen i plast, slik at den ikke tørker før du er ferdiglaget.

Skal pausen være lang, putt i fryser eller kjøleskap.

----------------------------------------------------------------------

Det går å lage i masurbjørk også.

Vanlig bjørk går, men blir ikke så pent som rikuler og masurbjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.