Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyreise og utstyr


viddal

Anbefalte innlegg

Hei,

Bor Østlandet og pleier å ta meg en årlig tur til Finnmark i sommersesongen. Nå ønsker jeg å reise oppover på vintertur men orker ikke tanken på å kjøre oppover så det må nesten bli fly. Men problemet er jo alt utstyret man må ha med seg på vintertur, pulk, ski osv...

Noen som har flydd med full utrustning og har noen tips? Hvilke flyselskap lønner seg å bruke? priser?

Finner info om ski på flyselskapene sine hjemmesider men ingenting om pulk. Blir jo fort mange kg med stappfull pulk og skal man betale vanlig overvektpriser blir det jo fryktelig dyrt.

Mvh,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt med pulk en gang på fly, det gikk som et normalt kolli, men måtte leveres på spesialbagasjebåndet. Det blir jo ikke så tungt hvis du tar med tomme brenselflasker (du får uansett ikke ta med drivstoff på flyet), og kjøper mat lokalt. En bag med ski koster hos SAS/Widerøe 170 kr, og den bagen kan du også fylle opp med annet utstyr til 23 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Skal reise med wideroe nå på torsdag opp til Honningsvåg, er det noen som har tatt med multifuelbrenner på en wideroe flygning eller må jeg få den opp på ett annet vis?

 

det står ingenting om det på sidene deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal reise med wideroe nå på torsdag opp til Honningsvåg, er det noen som har tatt med multifuelbrenner på en wideroe flygning eller må jeg få den opp på ett annet vis?

 

 

Jeg har gjort det selv flere ganger med bensinbrenner, men du må tømme tanken for bensin og kanskje skylle den e.l. I hvertfall gjøre den trykkløs.  Gassbokser tror jeg ikke er lovlig å sende - men det vet jeg ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det selv flere ganger med bensinbrenner, men du må tømme tanken for bensin og kanskje skylle den e.l. I hvertfall gjøre den trykkløs.  Gassbokser tror jeg ikke er lovlig å sende - men det vet jeg ikke sikkert.

 

Ok, jeg har allerede vasket flaskene til brenneren, så de lukter ikke fuel engang, bare litt kritisk å få med seg brenneren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger tatt med en tom bensinbrenner i fly til Finnmark. Har ikke vært noe problem. Du får som regel spørsmål på flyplassen om du har brennstoff når du leverer sekken. Tips: Pakk sekken inn i tykk plast, f. eks. gjennomsiktig plast som du bruker i bygging av et hus på innsiden. Da beskytter du den mot at reimer fester seg i bagasjesystemet, pluss at du gjør det mindre fristende for dem å åpne sekken. Min plastinnpakkede sekk har aldri blitt åpnet, mens det har skjedd da vi ikke pakket dem inn enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har fjernet reglene om lengde og slikt. Nå er et kolli et kolli så lenge det er mulig å få inn på flyet. Vanlige vektbegrensninger gjelder fortsatt (23 kg pr kolli). Så en pulk lastet til 23 kg skal gå fint som et kolli.

 

En kamerat fra Danmark tok sin multifuel brenner med seg i håndbagasjen, det gikk fint fra Danmark - Gardermoen, men på Gardermoen beslagla de den fordi den hadde vært brukt (burde jo selvsagt vært sendt i innsjekket baggasje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.