Gå til innhold
  • Bli medlem

fuktsperre pose/klær


bolletog

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan ikke si at jeg har noen stor erfaring med dette, men jeg synes det er et veldig interessant tema. Etter vinterturer med frosne skisko og votter eller hansker kjøpte jeg VBL VaprThrm votter og sokker fra RBH Designs som jeg fikk testet på et par turer sist vinter. Sokkene er dampsperrer, men med varmereflekterende materiale med et tynt innerfor og fleece ytterfor på hver side av membranen. Noe som er behageligere enn plastposer (og varmere). De har fungert glimrende for meg, og kommer alltid til å være på under vinterturer. Vottene er noe av det samme men med bl.a typ myk isopor (som i liggeunderlag) i en lomme over fingrene. Dette blir utrolig varmt. Så varmt for meg at jeg ikke har kunnet bruke dem når jeg har vært i aktivitet, selv i -25. Det neste må kanskje bli å teste en VBL skjorte for å slippe den våte korsryggen når jeg stopper for å slå leir. Jeg har lest Skurka og noen andre promotere VBL tidligere, og jeg er tilbøyelig til å tro at dette kan ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, det er vel poenget. De er helt tette. Jeg har ikke erfaring med skjorter eller bukser av denne typen, men jeg har en helt tett fleecejakke. En billig greie fra Norheim som jeg kjøpte i vanvare for mange år siden fordi de reklamerte med "vindtett fleece". Jeg oppdaget at man med en tynn fiber/ull-trøye under holdt seg veldig varm med kun disse to lagene. Men man blir jo grisesvett om man ikke regulerer lufting kontinuerlig. Saken er jo at alt man har av varmende tøy utenpå ikke blir fuktige samtidig som at man holder seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke dette. Å sperre fuktighet fra å nå utenpåliggende lag skal holde deg varm?

Det strider mot alle mine erfaringer; jeg har ett par neoprenhansker, (de burde være tette eller hva?). Og de er ubrukelige fordi de er utrolig kalde selv om jeg har noe utenpå...

Men som sagt, mulig jeg er dum og ikke har skjønt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel trygt si at jeg er i ferd med å kuppe tråden til bolletog her (beklager :) men jeg tror jeg holder meg til tema. Totoni har helt rett mhp neoprenhanskene, jeg har samme erfaring. Men dette er ikke helt sammenlignbart. Jeg tror ikke jeg tar helt feil når det gjelder bruk av dampsperresokker og at dampsperreposer i soveposen gjør natten varmere i tillegg til å beskytte posen mot fuktighet. Spørsmålet er om prinsippet kan brukes på andre måter. Når det gjelder votter/hansker har vel de fleste opplevd at disse blir fuktige ettehvert og at de er rimelig kalde om morgenen om de ikke har ligget i soveposen. VBL vottene tar ikke til seg fuktigheten og blir veldig fort varme. Jeg lurer bare på om prinsippet kan videreføres til andre plagg. Men jeg spør også det samme som bolletog; er det noen som har erfaringer med VBL-plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke dette. Å sperre fuktighet fra å nå utenpåliggende lag skal holde deg varm?

Det strider mot alle mine erfaringer; jeg har ett par neoprenhansker, (de burde være tette eller hva?). Og de er ubrukelige fordi de er utrolig kalde selv om jeg har noe utenpå...

Men som sagt, mulig jeg er dum og ikke har skjønt dette...

Poenget er å unngå at kroppen mister varme, noe den gjør på 4 måter:

Fordampning, fuktighet på huden(svette) fordamper og tar med seg varme.

Stråling, kroppen utsråler varme til omgivelsene.

Konveksjon, når vinden blåser på deg

Kontakt, hvis du for eksempel ligger rett på en kald stein

Ved å bruke dampsperreposer hindrer du fordampning, mye av strålingen og mye av konveksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å unngå at kroppen mister varme, noe den gjør på 4 måter:

Fordampning, fuktighet på huden(svette) fordamper og tar med seg varme.

Stråling, kroppen utsråler varme til omgivelsene.

Konveksjon, når vinden blåser på deg

Kontakt, hvis du for eksempel ligger rett på en kald stein

Ved å bruke dampsperreposer hindrer du fordampning, mye av strålingen og mye av konveksjonen.

Takk for oppklarende svar. Og det viser hvor mye varme man mister ved kontakt iom neoprenhansker fullstendig eliminerer de tre første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg kan ikke si at jeg har noen stor erfaring med dette, men jeg synes det er et veldig interessant tema. Etter vinterturer med frosne skisko og votter eller hansker kjøpte jeg VBL VaprThrm votter og sokker fra RBH Designs som jeg fikk testet på et par turer sist vinter. Sokkene er dampsperrer, men med varmereflekterende materiale med et tynt innerfor og fleece ytterfor på hver side av membranen. Noe som er behageligere enn plastposer (og varmere). De har fungert glimrende for meg, og kommer alltid til å være på under vinterturer. Vottene er noe av det samme men med bl.a typ myk isopor (som i liggeunderlag) i en lomme over fingrene. Dette blir utrolig varmt. Så varmt for meg at jeg ikke har kunnet bruke dem når jeg har vært i aktivitet, selv i -25. Det neste må kanskje bli å teste en VBL skjorte for å slippe den våte korsryggen når jeg stopper for å slå leir. Jeg har lest Skurka og noen andre promotere VBL tidligere, og jeg er tilbøyelig til å tro at dette kan ha noe for seg.

Kjøpte du en VBL skjorte? Jeg lurer litt på å kjøpe RBH skjorta selv.Evt også posen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar. Og det viser hvor mye varme man mister ved kontakt iom neoprenhansker fullstendig eliminerer de tre første.

Neopren er ikke tett på den måten. Det tar opp fuktighet og holder på det. Når det blåser på neoprenhanskene er det konveksjon/fordamping, bare at man har flyttet det ett lag ut. Tror ikke det blir helt riktig å si at neopren elliminerer de tre første der. Prøv med neoprenmuffer om det er padling du bedriver, det er bedre enn neoprenhansker. Og gode gamle fiskervotter - oljehyreorange (tett) utenpå og noe syntetfor inni er gullegode i sjø/vinter sammenheng (fås på fiskevegn og slike steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du en VBL skjorte? Jeg lurer litt på å kjøpe RBH skjorta selv.Evt også posen deres.

Nei, jeg har ikke kommet så langt ennå. Men jeg har ikke slått det fra meg. Sokkene er jeg fremdeles veldig fornøyd med. Vottene blir mindre brukt. Hovedsaklig fordi de er for varme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.