Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva såle har best grip?


blinc

Anbefalte innlegg

Har nå etter mange år og mange skokjøp irritert meg kraftig over de jevne dårlige grip-egenskapene til fjellsko. Så snart det er fuktig og vått er det reneste kamikaze missions å gå i utfordrende terreng. De siste fjellskoa jeg kjøpte var av typen "topptur støvel". Fant ut at så og si alle skoa i dette segmentet ble levert med Vibram Mulaz sålen. Jeg antok derfor at det var en respektabel såle. I praksis finner jeg ut at denne sålen er (minst) like shitty som de fleste andre såler, og direkte farlig på vått underlag. Kjenner jeg blir provosert når high end fjellstøvler (3000kr+) blir levert med slikt. Skulle ikke vært lov. Prøver produsentene å spare penger ved å lage ræva gummiblandinger, hvor det er mer plast enn gummi i sålen? Slitestyrken går ned ved høy gummiblanding, men valget er enkelt; ligger man halvdø nedi ura fordi skoa glapp der den ikke burde gjøre det gir man faen i om sålen har bra slitestyrke!

Hva er det ultimate på markedet mtp grip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom til samme konklusjon som deg: Den typiske Vibram sålen er udugelig sleip på våte steiner.

"Ultimat" skal jeg ikke mene noe om, men Lundhags luffare har brukbart grep når det er vått. Cirka tyve ganger bedre enn de typiske "vibram" sålene jeg har prøvd.

De desiderst sleipeste støvlene jeg har prøvd på våte steiner er seilerstøvler og forsvarets M77 marsjstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av stein og hva som er på den vil jo alt være glatt mer eller mindre. En stein med et lag av alger er dritglatt når den er våt uansett. Og ikke minst treverk med algevekst.

Men det blir jo noen forskjeller på forskjellig såler. Har hatt en lignende erfaring med sykkeldekk. Noen dekk er glatte så fort det er fukt mens andre er klart bedre.

Dette har med gummitype, blanding, hardhet å gjøre. Så kommer og mønster.

Har forbrukt en del terreng joggesko med årene. Erfaring derfra på mønster er at manss lameller, masse "pigger" og slikt ikke sitter så godt på vått fjell. De sitter godt i løsmasse.

De som har hatt en god blanding av litt flater som får kontakt i tillegg til pigger har vært best på vått fjell. Er vel det samme jeg merket på sykkeldekk at de med mest og størst knotter satt lit dårligere enn et som fikk lit mer flate mot stein. Dog var det groveste dekket klart bedre i gjørme, løsmasse og over småtein, røtter etc.

Selv kjøpte jeg VIking Tyin GTX i sommer og synes de har bra grep. Viking har vel og tatt patent på de sålene. De har flere områder med litt forskjellig mønster og gummiblanding.

De er klart bedre enn et par Garmont jeg hadde tidligere på våte forhold. Har et "svaberg" i marka der jeg pleier gå eller jogge. Med litt avreening fra mose, gjørme, løv etc.

Går opp der med Viking støvelen uten glipptak, mens f.eks. terrengjoggeskoene må jeg gå litt taktisk noen steder.

Men om Viking har det beste eller om de egentlilg er midt på treet og det er Vibram som har tapt seg vet jeg ikke. Viking skryter mye av sålen selv.

http://www.vikingfootwear.com/no/default.aspx?aid=9168926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern

Kommer nok til å kjøpe/prøve ut Viking Tyin/Vetti til neste sesong ja. Husker jeg hadde et par Viking sko som barn. Var myk gummi. Sykeste grip jeg noensinne har opplevd, og jeg kunne gå isbakker på 15-20% stigning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiveten lager sålene med best friksjon. (punktum)

De lager dessverre ikke fjellstøvler, men hvis du klarer deg med en lav eller halvhøy sko (og det gjør man jo ganske ofte) er det knallbra.

Det skal dog sies at de ikke alltid har like bra kvalitet på resten av skoen, men det ha blitt mye bedre de senere årene.

Sålen slites jo også fortere, men som du sier, det hender det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd her kom det fram at det tydeligvis er et parti med dårlige såler ute.

Så anbefalningen må vel være å reklamere.

Det ser jo ikke ut til at leverandørene selv har innsett at de burde trekke tilbake de dårlige partiene og heller lar brukerne være misfornøyde.

Selv har jeg alt fra båtsko til fjellstøvler med vibramsåle, og uansett underlag så stoler jeg kanskje nesten litt for mye på skoene som er på beina. Aldri mistet festet.

Men ingen av skoene er nye i år, så det kan kanskje forklare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå etter mange år og mange skokjøp irritert meg kraftig over de jevne dårlige grip-egenskapene til fjellsko. Så snart det er fuktig og vått er det reneste kamikaze missions å gå i utfordrende terreng. De siste fjellskoa jeg kjøpte var av typen "topptur støvel". Fant ut at så og si alle skoa i dette segmentet ble levert med Vibram Mulaz sålen. Jeg antok derfor at det var en respektabel såle. I praksis finner jeg ut at denne sålen er (minst) like shitty som de fleste andre såler, og direkte farlig på vått underlag. Kjenner jeg blir provosert når high end fjellstøvler (3000kr+) blir levert med slikt. Skulle ikke vært lov. Prøver produsentene å spare penger ved å lage ræva gummiblandinger, hvor det er mer plast enn gummi i sålen? Slitestyrken går ned ved høy gummiblanding, men valget er enkelt; ligger man halvdø nedi ura fordi skoa glapp der den ikke burde gjøre det gir man faen i om sålen har bra slitestyrke!

Hva er det ultimate på markedet mtp grip?

Jeg bruker inov-8 sko for sommer/høst/vår...disse er laget for terrengløping og forholdsvis kjent for veldig bra grep. Ikke den typiske fjellsko egentlig, men pakker du lett, så kan du bruke lett på beina også. Det nærmeste de har fjellsko er inov-8 roclite 390.

Bruker inov-8 roclite 312 nå som løpesko og har aldri opplevd bedre grep med en sko.

http://www.inov-8.com/Products.asp?PG=PG1&L=26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko og såleprodusenter kommer opp med nye og forbedrede produkter hele tida. Det ene året kan en sko ha suverent grep og neste år kan en annen produsent ha overgått dette. Av og til kan kvalitetsavvik forekomme, som nevnt i denne tråden. Selv bruker jeg Alfa Walk King som basissko og er meget fornøyd med dens vibramsåle. Da jeg tok i bruk denne skoen for noen år siden hadde Vibram ord på seg for å lage de beste sålene. Og Alfaskoen hadde da betydelig bedre grep enn f.eks. Viking sin tilsvarende. Kan gjerne tenke meg at Viking i ettertid har kommet opp med såler som matcher. Enn så lenge så fortsetter jeg å bruke Alfaskoen da den passer meg bedre enn de fleste andre. Viking har nok en nordisk lest men jeg har ekstremt nordiske føtter og Viking blir rett og slett for smal for meg. Jeg tok i bruk et nytt par Walk King nå i høst og sålene på dem er av samme kvalitet som mine godt brukte gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.