Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa T4


vårdøl

Anbefalte innlegg

Annonse

Heisann,

Har hatt mine T4 i noken veker no, og er blitt ganske så glad i dei. Brukt dei til mykje rart, kjøring i bakke, topptur på feite ski, gåing med ski på sekken, og no i helga fra Finse til Haukelisæter.

Helgas tur var den store testen for gåinga, og de fungerte helt supert til det. På dei andre turene har eg ikkje merka noke til gnagsår, men fikk litt gnagsår på innsida av foten og på leggen no i helga. Kjekt også å kunne ta ut innerstøvellen og varme i soveposen :)

Er veldig fornøygd med skoa, kan bruke dei til allt, fine å gå i hvis ein har nederste spenne ganske stram med den øverste laus, og strammer du allt så funker dei fint til å kjøre i bakken med også, såframt du ikkje har veldig stive/feite ski. Skia eg har prøvd dei på er Åsnes Rago og Dynastar Intuitiv 68

Jan Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sko hvis du i hovedsak går bortover?? Det ville jeg vært litt skeptisk til selv om jh har blitt glad i dei. Er tross alt noe tyngre. Men til mer variert bruk er den vel et bra kompromiss. Selv vurderte jeg T4 når jeg skulle gå over fra skinn-telemarksko til plast, men da til toppturbruk. Jeg havnet på hakket større, Crispi CXA, som omtrent tilsvarer T3. Uansett er 1100 en god pris for T4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt T4 i vel ett år nå. Jeg kjøpte de for å gi meg stabilitet i nedoverbakker og varme på Grønland. Skoene leverte varene i begge tilfeller. Ellers sliter de litt på føttene. Det har vært tre hovedproblemer:

I) Gnagsår foran på leggen, selv om ikke øverste spenne er stram. Et tips jeg fikk var å barbere leggen der, og smøre på vaselin. Jeg prøvde det nylig, og merket ingenting til gnagsår.

2) Gnagsår på siden av foten. Løser seg ved å begynne med plaster.

3) Skoene trykker på føttene, som vel utvider seg etter en del timer i skoene? Dette er vondt, og som jeg skjønner, nærmest uunngåelig over tid. Hvis føttene får et par minutter uten trykk, blir ting bedre.

En god såle, i stedet for standardsålen i innerskoene skal visstnok hjelpe.

Nå har jo folk forskjellige føtter, så alle vil ikke ha de samme problemene. Til tross for litt plager her og der, har jeg nok de samme skoene når enda et år er gått.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sko hvis du i hovedsak går bortover??

Dersom eg kjøper skoene blir det mest med tanke på toppturar, tvilsomt om dei er gode i ljosløypa.... :?

Og den butikken heter..?

butikken heiter Fjell og Fritid og ligg i Lom sentrum.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tilbud på plastsko nå rundtom.., Såg ei annonse i ei avis med T2 for 1500 (normalt 4399) og T4 1000kr

Scarpa kjem med nye modellar over heile linja neste år, også på randoneefronten, så mange sportsbutikkar som må kvitte seg med årets modellar til før sommaren kjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei

Vurderer å kjøpe T4 og lurer litt på hvor stramt støvlene skal sitte. Eller med andre ord, hvor mye sokker er det lurt å ha plass til? Holder det med ett par siden innerstøvelen er såpass tykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan skrive under på erfaringene til Arnt ovenfor etter 12 dagers bruk av T4 i Jotunheimen og Breheimen. Vil legge til følgende:

- trykksmerter fra mange timer på ski og stor sekk (ev. også mye gåing i skråterreng) er vesentlig mindre enn ved bruk av lærstøvler

- bruk av plaststøvler med innenrstøvler er ingen garanti mot gnagsår. Jeg starter med sportstape og compeed

- bruk av relativt høye plaststøvler reduserer skrittlengden med 20-30% i forhold til lave lærstøvler og påvirker måten jeg beveger hoften og kroppen. Dette fører til at jeg blir mer sliten om jeg ønsker å opprettholde samme bortoverfart som med lave lærstøvler.

T4 har fått en god plass på utstyrslisten min, men blir erstattet av lærstøvlene når jeg skal gå fort og lett.

Mvh. GunnarF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at plaststøvler ikke er noen garanti mot gnagsår, men min erfaring er at det er en vesentlig forbedring. Å få bevegelig innersko som tar friksjonen mot ytterskoen har fungert supert fra dag en for min del. Nå går jeg mest oppover med plastsko (litt større enn T4), og ikke bortover. Jeg har aldri hatt antydninger til gnagsår eller press noen steder. Jeg skiftet til plast pga uforutsigbare gnagsår pga jeg svetter mye på beina. Kun lovord om plast så lenge det ikke blir for mye bortover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.