Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterlue


jens e

Anbefalte innlegg

Annonse

Personlig så bruker jeg bacalava i ren merino ull + en fleece lue i tett stoff over den om det er veldig kaldt. Fleece luen er for å holde vinden ute om det blåser mye, er relativt vannavstøtende og holder bra på varmen.

Har også en tradisjonell pelslue med klaffer, men denne er rett og slett for varm. Svetter i den i minus 20 og gir relativt dårlig sikt med all den pelsen og tykkheten.

Har også en enkel ull-lue som jeg kjøpte på H&M, denne bruker jeg nesten aldri. Kanskje av og til når jeg legger meg i soveposen dersom om jeg er kald - siden den da vanligvis er tørr mens fleece/bacalava er fuktig. Men både fleece og bacalava tørker vanligvis på kroppen ila. natten eller dagen. Meget dårlig vær så tar jeg med ull-luen fra HM i tillegg (relativt tynn "strikketlue").

Håper det er til hjelp.

PS. Bacalavaen er et av de mest anvendlige plaggene jeg har. Drar ingen sted uten den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har tips til en VARM vinterlue? Har hatt et bomkjøp av pelslue fra utlandet, så fint om det er noen som finnes i Norge. Blir så mye styr å bytte/returnere når det handles fra utlandet.

Hvilken pelslue kjøpte du fra utlandet forresten, og hvorfor kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe ala de pelsluene de har her http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=17

Men den er for varm til aktivitet. Blir svett når jeg går en times tur med bikkja i - 15.

Den var fin å stå på ski med på Trysil i fjor når det var - 20.

Men den er ypperlig til å ha i camp etc.

Vanlig vinterlue jeg bruker er en grønn ulllue men windstopper og thinsulate, kjøpt på forsvarsutsalg.

Ligner på denne men er litt tykkere http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=17&prodid=3699

Den er jo ikke så vindtett som pelslua men ved behov bruker jeg hette på jakka utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt bergans sin lue i 36 minus.. kjempelue!! vet også at herkila sin variant av denne luen er minst like god.

bergans_lue_2316_black.png

Hvordan blir denne fuskepelsen når den blir våt? Kan ikke se for meg at det blir noe behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg og lurer på kor du har kjøpt skinnlua. Her er forresten ein amerikansk nettbutikk som selger mellom anna skinnluer av viltskinn http://www.fntpost.com/Categories/Fur+Home+D+cor/Fur+Products/F+T+Northern+Classics+Fur+Creations/Fur+Hats/Trooper+Style+Fur+Hats/ Billig er det jo ikkje ,men sikkert langt rimelegare enn i Norge.

Har sjølv handla ein del andre produkt der og har kun gode erfaringar med butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir denne fuskepelsen når den blir våt? Kan ikke se for meg at det blir noe behagelig.

den er for varm å bruke når man gjør noe fysisk, så det vet jeg egentlig ikke. Er ikke så bra som pels, men duger veldig godt til isfiske lue osv, ytterstoffet er vindtett og vannavisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har tips til en VARM vinterlue? Har hatt et bomkjøp av pelslue fra utlandet, så fint om det er noen som finnes i Norge. Blir så mye styr å bytte/returnere når det handles fra utlandet.

Hei !

En pelslue er sikkert god og varm, men den blir fort for varm når du er i aktivitet på ski i fjellet. Jeg har selv en saueskinnslue (en meget god sådan).så jeg vet hvordan en slik lue funker.

På ski i fjellet og i dårlig vær bruker jeg min velbrukte balaclava. Balaclava er et sted på Krimhalvøya og

balaclavaluen har sitt navn fra Krimkrigen. Britene klippet først hull i strømper som de trakk over hodet. Senere fikk de tildelt mer profesjonelt tilvirkete luer som det vi i dag kaller balaclava - også kalt finnlandshetter fordi de ble sendt som hjelp til Finnland under vinterkrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok akkurat denne fra Usa. Virker meget bra. God caps, og god beskyttelse ellers. Stramming bak.

http://www.simmsfishing.com/site/gore_tex_exstream_hat.html

Den så veldig fin ut.

Har sett på denne men lurer på om jeg synes den har litt lite brem.

(har ikke faktisk sett på den, da den har vært utsolgt tidligere og jeg oppdaget nå at den var kommet inn igjen)

Hvordan er den i størrelsen, og finnes den bare i en størrelse?

Jeg er ganske tjukk i huet (62cm) så de fleste luer er litt små til meg, i alle fall hvis de er one-size

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så bruker jeg bacalava i ren merino ull + en fleece lue i tett stoff over den om det er veldig kaldt. Fleece luen er for å holde vinden ute om det blåser mye, er relativt vannavstøtende og holder bra på varmen.

Har også en tradisjonell pelslue med klaffer, men denne er rett og slett for varm. Svetter i den i minus 20 og gir relativt dårlig sikt med all den pelsen og tykkheten.

Har også en enkel ull-lue som jeg kjøpte på H&M, denne bruker jeg nesten aldri. Kanskje av og til når jeg legger meg i soveposen dersom om jeg er kald - siden den da vanligvis er tørr mens fleece/bacalava er fuktig. Men både fleece og bacalava tørker vanligvis på kroppen ila. natten eller dagen. Meget dårlig vær så tar jeg med ull-luen fra HM i tillegg (relativt tynn "strikketlue").

Håper det er til hjelp.

PS. Bacalavaen er et av de mest anvendlige plaggene jeg har. Drar ingen sted uten den.

Jeg har også en balaclava i merino ull. Bruker ofte den hvis jeg sover under åpen himmel på vinteren. Flott plagg. Jeg har også low alpine mountain cap som jeg synes er en fantastisk god lue. Den er god, også i aktivitet.

Den varme lua jeg etterlyser skal brukes til isfiske, i camp om kvelden....osv. Altså ikke en lue jeg skal hjorte rundt i. Pelsluen jeg kjøpte fra utlandet var tilsvarende denne:

http://www.furhatworld.com/snowflake-knit-lambs-wool-rabbit-fur-hat-black-p-1231.html

Grei pris og rask levering. Problemet er at den er litt for stor, samt at pelsen drysser av.

Jeg har sett litt på luen til bergans, samt noe lignende fra fjällreven, men jeg er litt skeptisk til syntetisk pels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luen er en one-size. Er selv 61 cm, og må stramme litt for å få den til å sitte. Luen virker mer solid og dekker mer enn de klassiske vinterluene. Skal gå med 62 cm. Gore-tex. Fleece på innside. Klaffer under haken med borrelås. Brem med vanlig caps-størrelse. 59 $.

Takk for svar, da skal jeg titte på den.

Ser de har den hos Nordisk fiskeutstyr så det blir nok å kjøpe/ titte på den der selv om kr 449 er mer enn $59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-cap-klassisk-fjell-lue-6106.aspx

lowe alpine mountain cap. vart på elbrus, i alpene, i norske fjellheimen, kilimanjaro, alaska på vei mot denali mm mm

den er vel ca 10 nå men fortsatt like god. der finnes lignende produkter men hvordan den kvaliteten er vet jeg ikke. lowe alpine holder ihvertfall.

robert

ps: etter tre uke på denali så var den ikke så pen men en runde i vaskemaskinen: som ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-cap-klassisk-fjell-lue-6106.aspx

lowe alpine mountain cap. vart på elbrus, i alpene, i norske fjellheimen, kilimanjaro, alaska på vei mot denali mm mm

den er vel ca 10 nå men fortsatt like god. der finnes lignende produkter men hvordan den kvaliteten er vet jeg ikke. lowe alpine holder ihvertfall.

Jeg har også den, med de samme erfaringene. Fantastisk god lue!

Kunne likevel tenkt meg en god varm lue å tre på hodet i i camp, etter dagens insats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

PS. Bacalavaen er et av de mest anvendlige plaggene jeg har. Drar ingen sted uten den.

Enig. Balaclava er genialt. Dagtid såvel som nattestid. Bruker den alltid i soveposen når det er kalde temperaturer.

Undertegnede har en ekte russisk hareskinnpelslue med digre klaffer. Uovertruffen når det er bikkjekaldt! Har den alltid med som leirlue. Ut over det bruker jeg den allerede nevnte balaclavaen kombinert med en vindstoppende lettere lue fra Helly Hansen med klaffer. Pluss evt en headover i halsen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snedig tråd....:) sleng meg på folka som talar for balaclava her! bra plagg! men ei "vanleg" heimestrikka hue, med god kant nede, som ein kan brette opp for betre isolasjon over øyrene, og deretter ei god hette utanpå...?!! funkar fett:) spe på med ein ullhals.. eller kjøp ei balaclava:P

eg sjølv bruker for det meste ei slik hue, med hette over om det er mykje vind eller snøfokk..e.l.

pelshua mi i kaninpels er leirhue under kalde forhold.. ei tynn balaclava vert ofte brukt i posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "Ullvang Bugøynes" lue. Den er veldig god, men ofte litt for varm her på sørvest landet. De første modellene var også litt små.

Ellers har jeg en finnlandshette, eller balaklava som noen kaller den. Det er en militærmodell, fin ull, grønn utenpå og hvit inni. Den følger meg over alt, Hav og hei, sommer og vinter. Noen ganger brukes den bare rundt halsen som en krave, mens andre ganger dekker den hele hodet. Den er så tynn at den går både under sykkelhjelmen og inne i hetta på skalljakken uten problemer.

Jeg mener at jeg la inn noen bilder av forskjellige luer en eller annen gang her på forumet, men jeg husker ikke når og hvor.

Hvis noen skulle ha interresse så var dette det eneste bildet jeg fant i farten hvor denne hetta er i bruk. Her varmer den meg rundt halsen.

post-4379-133474774695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "Ullvang Bugøynes" lue. Den er veldig god, men ofte litt for varm her på sørvest landet. De første modellene var også litt små.

Jeg har også hatt den lua. Synes det ble litt kaldt på ørene når kulda virkelig satt inn. Men det kan jo også ha noe å gjør med, som du påpeker, at de første modellene var litt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.