Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 13.-15- nov. Haukeliseter - Hårteigen t/r.


vnicolaysen@hotmail.no

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet hvordan forholdene er der opp nå? Det har jo vært en mild periode en stund nå, med mye snøsmelt i setesdal i hvertfall. Men mildperioden er visstnok over her nede nå.

Er det noen som har gått denne turen? Hvor lang tid brukte du?

Det er jaggu ikke lett å ikke la seg rive med når man leser disse "ultra-lett vandring" trådene. Så det er det denne turen dreier seg om.

Og med to hunder som kløver, så trenger jeg jo nesten ikke sekk engang :) "Super-ultra-lett" blir vel det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

November er ingen lettvektssesong! I følge SeNorge kan du forevente mellom 0-1m snø, sannsynligvis ujevnt fordelt http://senorge.no/mappage.aspx. Det er mye flytende vann, og broene (som ikke er faste) er flyttet.

Truger, staver og tau er bl.a. obligatorisk utstyr. Du kan bli nødt til å svømme. Da bør alt pakkes vanntett, og ekstra skift er obligatorisk. Det kan komme 40-60cm nysnø i løpet av et døgn. Da er framdriften under godt under en mil om dagen (12-14 timers gåing), og bikkjene er nok fornuftige nok til å legge seg ned framfor å forsøke seg som ubåter.

Tre døgn fram og tilbake til Hårteigen er ok under blåsvixforhold, men ikke i november. Du kan absolutt få en fin tur innover, men bør justere ambisjonene noe. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At det er mere å spare på vekten i vintermånedene?

Det er det vel forsåvidt. Kan du redusere vintersekken med 10% blir det flere kg enn samme prosent om sommeren.

Det jeg mente var mer som det Fimax skriver. Ultralett må nødvendigvis bli mer risikofylt i november enn i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November er ingen lettvektssesong! I følge SeNorge kan du forevente mellom 0-1m snø, sannsynligvis ujevnt fordelt http://senorge.no/mappage.aspx. Det er mye flytende vann, og broene (som ikke er faste) er flyttet.

Truger, staver og tau er bl.a. obligatorisk utstyr. Du kan bli nødt til å svømme. Da bør alt pakkes vanntett, og ekstra skift er obligatorisk. Det kan komme 40-60cm nysnø i løpet av et døgn. Da er framdriften under godt under en mil om dagen (12-14 timers gåing), og bikkjene er nok fornuftige nok til å legge seg ned framfor å forsøke seg som ubåter.

Tre døgn fram og tilbake til Hårteigen er ok under blåsvixforhold, men ikke i november. Du kan absolutt få en fin tur innover, men bør justere ambisjonene noe. God tur!

Takk for tips :oops: Det eneste som ikke var lagt i beregningen var sommerbroene, ikke at svømming er noe hindring, men ser at tempoet blir litt redusert da ja.

Ang distanse. Det blir vel å ta litt hardt i å si at ikke den distansen går i november. Det er sikkert noen turglade ultraløpere eller treningsnarkomane her på forumet som klarer den turen uten å måtte gå i kjelleren.

Ang "ultralett-vandring". I mitt hode er ikke dette noe man kun kan gjøre om vinteren og jeg ser jo nå at jeg kanskje faller litt utenom "normen". Når jeg skal på tur nå så tar jeg høyde for usikre forhold, lager en pakkliste deretter og ser hva jeg kan spare vekt på. Uten at det går på bekostning av sikkerheten. Har blandt annet lånt meg en North Face -9 pose på 980g og kjøpt ny 52 liters sekk på 1,1kg. Nye sea to summit pakkposer og annet snadder og gleder meg fryktelig til å dra på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel forsåvidt. Kan du redusere vintersekken med 10% blir det flere kg enn samme prosent om sommeren.

Det jeg mente var mer som det Fimax skriver. Ultralett må nødvendigvis bli mer risikofylt i november enn i juli.

Skjønner :oops: Som jeg skrev over, så tar jeg høyde for usikre forhold og pakker deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ikkje snø i fjellet, men det kan ligge nok snø til at det reduserer gangfarten betydeleg. Med brukbar værmelding, er det ingen sak å reise til fjells på denne tida, men sjølv ville eg ikkje ha noko bestemt mål for turen. Eg ville reist til fjells og latt dagsetappene bli akkurat så lange som forholda tillet. Rutevalget ville eg også ta etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ikkje snø i fjellet, men det kan ligge nok snø til at det reduserer gangfarten betydeleg. Med brukbar værmelding, er det ingen sak å reise til fjells på denne tida, men sjølv ville eg ikkje ha noko bestemt mål for turen. Eg ville reist til fjells og latt dagsetappene bli akkurat så lange som forholda tillet. Rutevalget ville eg også ta etterkvart.

Jeg ringte Fjellstua på Haukeliseter, de sa at det var litt flekkete og at broene ble fjernet i oktober engang. Jeg har snakket med andre som har "vadet" seg inn til Hellevassbu uten problem.

Turen og opplevelsen blir etter min erfaring ofte bedre, hvis man "tar det som det kommer". I forhold til å bli skuffet hvis ikke man når målene med turen. Så jeg er helt enig at det mest "fornuftige" er å ta det som det kommer eller og senke ambisjonene, som andre skriver.

Men sikkert for mange andre her på forumet også, så bor det en liten "djevel" i noen av oss. Og jeg har bestemt meg for Hårteigen.

Fjellski (med masse riper og sår i sålen), 36" truger, 25" løpetruger, snowboard (i tilfelle det faller uendelig mye pudder og jeg må avbryte for å ta noen toppturer), fjellsko og løpesko er lagt frem til turen. Så på et eller annet vis så skal jeg nok komme meg til fjells :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski (med masse riper og sår i sålen), 36" truger, 25" løpetruger, snowboard (i tilfelle det faller uendelig mye pudder og jeg må avbryte for å ta noen toppturer), fjellsko og løpesko er lagt frem til turen. Så på et eller annet vis så skal jeg nok komme meg til fjells :)

Tror ikke ultralettfanatikerne vil ha deg med i klubben om du skal ha med alt det der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ultralettfanatikerne vil ha deg med i klubben om du skal ha med alt det der! :D

Haha :) Nei, jeg hadde nok fått sparken i "klubben" om jeg hadde tatt med dette. Jeg skal ha det med i bilen for så å se an forholdene når jeg kommer opp. Løpetrugene legger jeg oppå kløven til en av hundene, som sikkerhet. Alt det andre blir nok liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt å se at andre fra bygda også kan komme seg på tur,

ikke bare springe rundt et par timer og så heim for å dusje.

Besteg Hårteigen en vinterdag for 15-20 år siden.

Relativ enkel i hardpakka snø med stegjern.

Et par stykker fra bygda skulle prøve det samme en sommerdag for 3-4 år siden. 2-3 dager en vei.

Måtte gi opp i renna på nordsiden da snøen enda lå der og det ble for glatt uten jern.

Temmelig surt å snu så nær... :)

Var det en måned jeg helst ikke ville valgt Hardangervidda som turmål måtte det bli november.

Kan forvente alt,

regn, hagl, snø (1/2 meteren over natta, bekker og vann som ikke er sikre mm.

Men et godt forsøk var det nå-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Tror vel også at det var lurt å snu under de forholdene. Dine to firbeinte venner hadde nok bedre kontroll på det føret.

Ikke like fornøyd som deg med Nanok Arcsis Duo. Har ikke prøvd Eldorado Turmat, men fikk ikke akkurat lyst. Hadde forsåvidt vært greit med noen billigere konkurrenter til Real.

Jeg regner med at dag 2 kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Tror vel også at det var lurt å snu under de forholdene. Dine to firbeinte venner hadde nok bedre kontroll på det føret.

Ikke like fornøyd som deg med Nanok Arcsis Duo. Har ikke prøvd Eldorado Turmat, men fikk ikke akkurat lyst. Hadde forsåvidt vært greit med noen billigere konkurrenter til Real.

Jeg regner med at dag 2 kommer?

Jeg ble også kjempe fornøyd når jeg så Eldorado turmaten, med samme smakene som Real. Jeg gledet meg veldig til å prøve! På lange turer blir det dyrt med Real. Heldigvis kjøpte jeg bare 1 pose med Eldorado.

De firebeinte klarer seg veldig bra. Jeg så nok mere ut som en gammel dame med gåstol, etter fallet. Gikk ganske forsiktig etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre fra bygda også kan komme seg på tur,

ikke bare springe rundt et par timer og så heim for å dusje.

Besteg Hårteigen en vinterdag for 15-20 år siden.

Relativ enkel i hardpakka snø med stegjern.

Et par stykker fra bygda skulle prøve det samme en sommerdag for 3-4 år siden. 2-3 dager en vei.

Måtte gi opp i renna på nordsiden da snøen enda lå der og det ble for glatt uten jern.

Temmelig surt å snu så nær... :wink:

Var det en måned jeg helst ikke ville valgt Hardangervidda som turmål måtte det bli november.

Kan forvente alt,

regn, hagl, snø (1/2 meteren over natta, bekker og vann som ikke er sikre mm.

Men et godt forsøk var det nå-

Hei, Dag!

Det var nok temmelig surt ja, for de som måtte snu i renna :D

Det var jo litt av det som gjorde det så spennende, at man kan forvente alt. Jeg trodde jeg hadde tatt høyde for de fleste forhold. Men en islagt vidde hadde jeg ikke tenkt på. Ikke mange ganger jeg har vært borti lignende forhold. Men moro var det!

Skal vi ikke ta en tur til Hårteigen i mars en gang da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mars-tur må jo gå an å få til, men nok ikke neste år...:shock:

Bestilte nettopp tur til Svalbard i mars 2012.

Og en ukestur i Jotunheimen/ Smørstabb-breen er spikra i samme måned.

Å, så moro! Jeg ytret ønske om en familieferie til Svalbard i vinter, men måtte til slutt gi meg. Endte opp med Kanariøyene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.