Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i telt:Bensin vs Parafin.Hva bruker du?"Bensin=giftig gass"?


mindviruz

Hva velger du?  

121 stemmer

  1. 1. Hva velger du?

    • Bensin
      75
    • Parafin
      22
    • Ja takk, begge deler
      24


Anbefalte innlegg

Ang. fyring i telt med primus.

Ville du brukt parafin, eller 4-takts miljøbensin på din primus hvis du skal fyre i teltet?

Slik jeg har fått det med meg så brenner bensin renere enn parafin og krever mindre forvarming. Dette må jo være bra når vi skal fyre i telt, siden vi får mindre CO gass ved renere forbrenning, om jeg har forstått det rett?

Men at bensin visstnok avgir giftig gass var nytt for meg. Gjelder dette all type bensin, inkudert 4-takts miljøbensin også? I det andre sitetet nedefor står det tydelig at det gjelder renset bensin. Men jeg vet ikke om det stemmer da, og hvor pålitelig disse kildene kan være.

Jeg kom tilfeldigvis over dette, og det er dette som fikk meg til å lure:

[Til fyring i telt kan spritkjøkken, propangass, bensinprimus og parafinprimus nyttes. Rødspritbrenneren produserer en illeluktende gass som svir i øynene, mens de fleste typer propangassapparater ikke virker ved minusgrader. Bensinprimusen er uhyre brannfarlig og avgir ofte giftig gass.

Det eneste reelle alternativ er kokeapparater som bruker parafin som drivstoff.]

Kilde: http://naturtips.no/skituren.htm#Fyring%20i%20teltet

[De fleste telt kan du med litt forsiktighet fyre opp til 20, 30 varmegrader uansett om det er 30 eller 40 kuldegrader ute. Du kan tørke klær og slappe av i nettoen, uansett hvor kalt det er utenfor. Som varmekilde bruker du propanapparat eller parafinprimus. Apparater som bruker renset bensin avgir giftig gass. Brannfaren er dessuten også for stor. Apparat som bruker rødsprit lukter for sterkt. Propanapparatet virker bare ved temperaturer over null grader.]

Kilde: http://www.villmarkslivet.com/side172.html

[Bensin har høyere varmeverdi enn parafin, men produserer gass og er meget brannfarlige, slik at den ikke er egnet til å varme opp telt med]

Kilde: http://naturtips.no/vislar.htm#Bensinprimuser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke redigert avstmningen desverre :(

Jeg liker godt 4-takts bensinen, siden den brenner så fint på min 111C. Hadde denne primusen hvert en kilo lettere, så hadde det hvert min drømmeprimus...

Jeg tok meg en tur i skogen i dag, og da med primusen og tekoppen i sekken. Jeg fyrte med miljøbensin, kokte opp en kjele med vann, og kjelen var helt ren under etterpå :D

Med parafin blir det litt mer sot under kjelen. Og ihvertfall den gangen brenneren var fullstendig nedsotet og full av drit og askeflak slik at den brant med en fin og gul flamme :P Da ble pannen helt kølsvart under.

Så dette med at renset bensin produserer mer giftige gasser enn parafin er bare bullshit da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig der er noe mer rariteter i avgass fra bensin enn parafin, men det høres ikke sansynlig ut.

Det fyres noen timer i telt verden over, med alkylatbensin.

Alle engelsktalende land bruker bensin.

Men, jeg er ikke glad i slangeprimus i telt. Det er for mye som kan gå galt.

Ikke kjekt hvis teltet brenner opp, på høst eller vinter.

Bilbensin er noe forferdelige greier å bruke på primus.

Børge Ausland, fikk litt problemer etter å ha prøvd seg med bilbensin til Sydpolen.

Han ble visst en smule pusken.

Det verste jeg vet å puste i, er avgassene fra den derre grønne suppa til forsvaret.

Det stoffet kan ikke være sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin. Som regel 4-takts miljøbensin.

Angående sitatene i starten, så er dette basert på "utdaterte sannheter". Da boka Friluftsliv ble skrevet i forrige årtusen var bensin fy fy. Både eksplosjonsfarlig og giftig. Det var vel heller ikke mulig å kjøpe primuser som brukte bensin. Det andre sitatet er bare en omskrivning av den gamle sannheten.

Det er forøvrig også fullt mulig å fyre med gass om vinteren om en ønsker det. Det gjelder bare å holde gassboksen passe varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for hver enkelt av oss - eller hver enkelt tur kan være så forskjellig: alene med en sekk på ryggen en ukes vandring uti ødemarken, på ski med eller uten pulk, øycamping med båt - eller kanosafari, en uke i skauen med jaktlaget. Hva vil vi/må vi/kan vi ha med på turen?

Jeg tenker at svaret ikke er så enkelt som bensin eller parafin. Selv bruker jeg både sprit, miljøbensin, gass og pellets, etter behov og muligheter.

En pelletsovn fra http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=26529168 gir røykfri bålvarme i og utenfor lavvuen, en slangeprimus som brenner både gass og bensin integrert i stormkjøkkenet, og en annen gass/bensinslangeprimus som kan brukes til hvasomhelst. Sist brukt som skotørker med en nettingkopp oppå https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=25451&highlight=

post-8799-133474773189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne :D Endelig ett alternativ til den overprisede pelle pellets ovn fra Gzon til nesten 2000kr. Nå ser jeg den hardhaus saken ligner veldig på min hjemmelagde som jeg ikke var veldig fornøyd med, Mistenker for mye trekk rett og slett. i min ble laget som brenner for tykt og det kvalte seg selv virket det som. Har du Hardhausen og hvordan syns du den virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den det er bilde av på Netthandelen er ikke helt lik den du har bilde av. Din er det bare noen felter med hull mens den på netthandelen har hull hele veien. Får sende de en mail om hvordan den de selger faktisk ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skroller nedover i annonsen ser du den modellen jeg fikk. Om de bruker begge bildene fordi det finnes to utgaver av ovnen kan jo være greit å spørre om. Jeg fikk ihvertfall "riktig" type, ut fra at jeg tenker at den med flest hull blir for trekkfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hovedsaklig parafin av sikkerhetsmessige årsaker. Hender jeg fyrer med bensin alene, men aldri når ungene er med på tur. Hvilke avgasser som er mest skadelige vites ikke, men faren for ukontrollert fyr eller eksplosjon er reell med både rødsprit, gass og bensin, og tilnærmet null med parafin. Så helt på jordet er de ikke de gamle utsagnene, selv om mange i dag har et mer moderert syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hovedsaklig parafin av sikkerhetsmessige årsaker. Hender jeg fyrer med bensin alene, men aldri når ungene er med på tur. Hvilke avgasser som er mest skadelige vites ikke, men faren for ukontrollert fyr eller eksplosjon er reell med både rødsprit, gass og bensin, og tilnærmet null med parafin. Så helt på jordet er de ikke de gamle utsagnene, selv om mange i dag har et mer moderert syn på saken.

Dette gjelder litt begge veier. Bensin er selvsagt hissigere men det har en fordel. Søler man så dunster den fort bort igjen. Søler man parafin så har man den der i ukevis. Det er jo også en stor fordel når det kommer til uønsket lukt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dele litt erfaring med bensinfyring.

Heller du bensin på en varm overflate, ekspanderer den og blir delvis gassform. På en 111 blir dette et HV bål med ca halvmeter flamme. "F,eks hvis du forrvarmer med bensin, og heller på mer hvis den ikke forrvarmer nok og så tenner på."

Åpner du tankventilen når primusen er i gang og det er trykk på tanken, vil det dannes en flammekule "ca 20cm bred", som varer i ca noen hundredelssekunder. Det er ikke værre enn at man klarer å skru ventilen tilbake.

Lekker det bensin ut ifra pumpeventilen, vil det antenne utenfor pumpen og en flamme, "ut ifra hvor mye bensin som har rent ut" vil bli dannet. Var ingen krise sist det skjedde hos meg ihvertfall.

Har enda ikke klart å få fuelen i tanken til å brenne siden ventilen har vært på plass til en hver tid.

Edit- blir det lekasje, slukk først primus, så slukk lekasjeflamme.

Nå kan de lokale FF kvarrulanten motsi så mye de bare orker, men dette er min erfaring ihvertfall. Kan garantere at alt er testet ut personlig.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fyrt med annet enn gass, men gr dårlig utnyttelse av gassboksen ved lavere temperatur enn -10, så er jeg nå på tur å gå over til flytende brensel. Opplevde å få en stikkflamme fra brenner til tank da jeg åpnet tanken for å slippe ut litt trykk av en 111 stillebrenner hvor tanken (med bensin) ble litt for varm, og det var ikke spesielt koselig.

Jeg kommer nok til å fortsette å "leke" med både bensin og parafin, frem til vinteren, men parafin virker litt tryggere for meg. Påfylling av fuel blir ikke å skje inne i teltet uansett, så søling ser jeg på som et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Opplevde å få en stikkflamme fra brenner til tank da jeg åpnet tanken for å slippe ut litt trykk av en 111 stillebrenner hvor tanken (med bensin) ble litt for varm, og det var ikke spesielt koselig.]

Hei.

Jeg fortsår ikke helt hva du mener med dette. Hvorfor vil du egentlig slippe trykket ut av tanken, annet enn etter at du har slukket den?

Mener du det at den hadde brent lenge, og du subjektivt tenkte at "tanken er nå for varm". Deretter åpnet du tanklokket mens det fremdeles var trykk på, og derfor fikk du en stikkflamme?

Kunne dette hvert ungått med å slukke brenneren før du åpnet tanklokket?

Når er tanken for varm, hva er grensetemperaturen før det "skjer noe", og hvordan fant du ut av dette?

Eller er jeg helt på bærtur, og har misforstått helt det du prøver å forklare? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen her er på bærtur, så er det nok meg 8) Er som sagt ganske uvant med flytende brensel til primuser, er derfor jeg bruker dem daglig nå, for å se hva jeg vil ha med meg på årets vintertur.

Min 111T hadde stått på "full guffe" i noen minutter og kokt en kjele med vann, da tanken ble så varm at jeg svei fingrene på den. Jeg tok vekk kjelen og åpnet påfyllings-skruen for å dempe primusen litt. Gassen som kom opp av tanken tok fyr, derav stikkflammen. Lesson learned; å ikke gjøre det uten å slukke brennern :oops:

Men hvis du ligger i teltet, det er mørkt, og "ettellerannet" som ikke burde skje, skjer, så er det jo greit å kunne slippe trykk ut av tanken, istedet for å plundre med å få justeringsskruen til å treffe sporet til ventilspindelen. Derav kanskje jeg holder meg til parafin. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke hvorfor man skal slippe trykket ut av tanken, fremfor å bruke spindelen. Hvorfor jeg en gang selv gjorde det, husker jeg ikke. Ble uansett et skikkerlig kort "WOF".

Edit- I teorien så skal trykkventilen på tanken tåle et visst trykk. Hvis dette overskrides vil ventilen åpne og slippe ut litt av gassen. Tviler på at dette vil være noe farlig eller nermest merkbart.

Man kan vell veie parafin og bensin opp mot hverandre på mange forskjellige kriterier.

Bensin fordamper der parafin blir liggende.

Bensin er kanskje billigere enn parafin? Er ikke sikker.

Bensin kan brukes på mye annet enn bare primus, f.eks zippo og noen lamper. Det kan man og med parafin, f.eks lamper ol.

Bensin kan brukes til å forrvarme med. Soter no inni hampen og er ikke lurt å gjøre på varm brenner.

Bensin trenger mindre forrvarming enn parafin?

Bensin tåler mere kulde enn parafin?

Når det gjelder vekt og effekt så er vell parafin bedre?

Med tanke på det faktum at bensinfyring på primus var ulovlig før, tør jeg gjette at er fordi Ola Nordmann skal passes på i likhet med våre alkohollover?

Sånn ellers så ville jeg ha trodd, at om man har fyrt en del med parafin uten problemer, så burde kanskje bensin være trygt? Jeg fyrer med bensin av vane, og at 90% av mine primuser er "Nor fur benzin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så skal trykkventilen på tanken tåle et visst trykk. Hvis dette overskrides vil ventilen åpne og slippe ut litt av gassen. Tviler på at dette vil være noe farlig eller nermest merkbart.

Her vil du også få stikkflamme når du fyrer med bensin. Størrelsen på flammen avhenger av primus og hvilken stand ventilen er i. På 111 peker ventilen rett mot brukeren.

Generelt ingen grunn til å pumpe for mye trykk på tanken, etter litt brennetid vil trykket i stor grad opprettholde seg selv, uansett drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende påstander i forrige post;

Bensin fordamper der parafin blir liggende.

Bensin er kanskje billigere enn parafin? Er ikke sikker.

Bensin kan brukes på mye annet enn bare primus, f.eks zippo og noen lamper. Det kan man og med parafin, f.eks lamper ol.

Bensin kan brukes til å forrvarme med. Soter no inni hampen og er ikke lurt å gjøre på varm brenner.

Bensin trenger mindre forrvarming enn parafin?

Bensin tåler mere kulde enn parafin?

Mye fjellvett og turerfaringer i denne listen, synes jeg. I stor grad enig.

Likevel tillater jeg meg å komme med følgende kommentarer;

Jeg anbefaler alle å prøve Shellsol D60 kjøpt i løsvekt. Dette er rentbrennende saker som virkelig tåler meget streng kulde og er billigere enn alkylat ( f.eks 4-takt miljøbensin fra FK)

En ellers så flotte, billige tennvæsken, klumper seg og blir tyktflytende ved 20 blå og verre... (Tennvæske om sommer'n er topp!)

Helt enig i at Bensin soter "no inni hampen" ved forvarming. Anbefaler derfor alltid rødsprit tross bruksanvisninger fra produsenter som beskriver prosedyre for bensinsprut i skåla.

Vedr. forvarmingstid bensin vs. parafin kan valg av primus være avgjørende. En Kovea Booster +1 krever SVÆRT LANG forvarmingstid fordi det er lang avstand mellom forvarmerbøyle og forvarmerskål. En Optimus 111 trenger MYE KORTERE tid for å forvarme klart til parafinfyring.

Forøvrig er bensin alltid giftig og kan være direkte helsefarlig ved inntak. Parafin gir diaré og kvalme, men du blir fort frisk og kan fortsette turen...

Vedr. fyring i telt anbefales skikkelige brennhoder som forgasser drivstoffet før det møter luft utenfor brenneren. Da ender vi opp med "tradisjonell messing", - litt sånn 210 og 111 på parafin, dere vet... En riktig justert Optimus 111 bråk fyrer med svært lite lukt og CO (altså karbon MONoksyd) Prøv også 111T der du kan høre hva folk sier rundt deg også...

Phoebus 625 er den beste teltvarmer jeg har og kjenner til totalt sett. Eneste stillebrenner som virkelig er stabil og robust mot underburn.

En undervurdert teltvarmer er Coleman 442 for alkylat. Ikke noe for tøffe turer, men er så stillebrennende at det er en fryd. Enkel i bruk og driftsikker ved forsiktig betjening. (Lager mye CO ved matlaging og vannoppkok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er selvsagt hissigere men det har en fordel. Søler man så dunster den fort bort igjen. Søler man parafin så har man den der i ukevis.

Dette gjer også at bensinsøl på fingrane i kulda, betyr reell fare for forfrysning, der parafin bare fører til vond lukt dei neste dagane.

Det viktigaste er ikkje kva ein fyrer med, men at ein er bevisst på fordelene og ulempene brennstoffvalget utgjer.

At nokon kan påstå at det går ann å bruke gass til fyring i telt, er derimot langt utanfor mi fatteevne. Til og med 12kg propanflasker mister trykket etter kort tid på høg effekt dersom temperaturen i utgangspunktet er nokre få kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.