Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan bruke kart og kompass?


bernt21

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har ikke kommet så langt som til kartet ennå, men jeg har skrevet http://www.learn-orienteering.org/old/.

Forøvrig skal jeg holde nybegynnerkurs i orientering for studenter i Oslo, med start 12. april kl 18. Dette kurset vil legge vekt på orientering som konkurranseidrett. Det er mye instruksjon, så det blir ikke mye løping, men man vil trenge å løpe litt for å få ordentlig utbytte av kurset. Det er mer informasjon finnes på http://osi-orientering.com/.

Det vil være nyttig for fjellfolk også, selv om det som er vanskelig i konkurranseorientering er nokså forskjellig fra det som er vanskelig på fjellet. Men ta gjerne en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å melde seg på et O-kurs for å få det grunnleggende på plass.

Kartfølelsen kommer ellers med trening. Ønsker du å bli god på bruken, så anbefaler jeg tororientering som en flott treningsform. Selv om N-50 kartet og og O-kartet er ganske ulike, så kommer kartforståelsen og opplevelsen med bruken. Er ellers interessant å merke seg at en dyktig O- løper er oppe med kartet og leser det mange ganger i minuttet, - uten å bremse på farten. På fjellet er jo sikten som regel bedre og behovet for hyppig å sjekke kartet mindre. Ved likevel stadig å lese det, så vil forståelsen og derved evnen til å planlegge turene på kartet øke betydelig.

Er det snøskredfare her, legger snøen seg opp, blåser det reint gjennom denne dalen eller fonner det seg i lesiden ? Må jeg regne med klatring/klyving her eller kan jeg anta at jeg kommer opp uten bruk av sikringsmidler ?

En morsom "selskapslek" er å fotografere endel detaljer i terrenget, merke av anslagsvis dobbelt så mange detaljer på kartet, inklusive dem du har fotografert og be deltakerne plassere fotografiene riktig sted på kartet.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er veldig stor forskjell på konkurranseorientering og det behovet man har når man må bruke kart & kompass i fjellet. O-sporten foregår på veldig detaljerte kart hvor man i grunn ikke har særlig behov for kompass, det vanskeligste på et detaljrikt 1:10 000 kart er stort sett å klare å holde konsentrasjonen oppe så man unngår bom. I fjellet blir det derimot annerledes, grovdetaljerte kart og tjukk tåke fører til at man i mye større grad må stole på kompasskursen og ha gode rutiner for dette så man kommer seg trygt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er stor forskjell. Likhetene er imidlertid også mange. Føler i allefall selv at jeg har stor nytte av konkurranseorienteringa både ved ruteplanlegginga hjemme i sofaen og in natura. Bruker også mange av "triksene" fra O-løpinga når jeg er i fjellet.

Kompasset unødvendig på O-kartet ? Tja ? , minnes at jeg faktisk greide å gå i ring med en radius på ca 500 meter da jeg skulle sette ut en tur-O-poster i fjor vår. Riktignok var det ganske mørkt, tåke og svært tett.

Det viktigste etter min erfaring er at du lærer det og holder det vedlike med jevnlig bruk !

GOD TUR ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda,

Jeg må innrømme at det er jo egentlig i grunn er det samme når sikten er god og tolkningen av høydekurver og detaljer er det viktigste. Det beste er uansett å begynne på et nybegynnerkurs i orientering, da lærer man grunnleggende teknikkene og så blir man forhåpentligvis bitt av o-basillen etterhvert. Orientering må jo være en av de mest geniale kondisjonsaktiviteter som finnes, man løper rundt i skogen og løser veivalgs- og finorienteringsproblemer hele tiden - så man ikke legger merke til at man blir sliten... Skjønner ikke hvorfor ikke flere er med, det er kanskje ikke trendy nok, det må heller være noe sånt som http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103737 i stedet :)

Og så får man heller gå på et kurs hos DNT for å få et godt grunnlag til å vase rundt på fjellet med kompasskurs i tåke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Orientering burde nok hatt et litt mer trendy navn ja, noe sånt som terrengsykling har i "mountain bike". Kanskje orientering burde kalles "all terrain running", "wilderness adventure racing" eller noe sånt... Da hadde sporten blitt virkelig hypa opp og masse folk hadde blitt rekruttert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.