Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med giret


REs

Anbefalte innlegg

Det blir mer og mer tydelig at det er på tide med ny sykkel.

Nå er problemet å få justert girskifteren bak. Har drevet og finjustert i dagevis, men uansett hva jeg gjør så får jeg den ikke helt bra.

Den skifter stort sett når den skal, med litt ekstra hjelp, både opp og ned, men jeg blir ikke kvitt lyden av kjede som ligger og filer på nabotannhjulet. Ganske svak lyd, men litt plagsomt at jeg ikke får den bort.

Kan det rett og slett tenkes at hele skifteren er utslitt og bør skiftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar du har smurt vaier hele veien slik at den ikke skaper mye friksjon, dersom vaier "henger" igjen i vaierstrømper vil ikke girarmen justere seg riktig hver gang.

Har du justert girene ved girhendel på styret eller nede i giret? Hvilken girmodell er det?

Det kan også skyldes at drop-out'en som giret er festet i et litt skjev, dersom sykkelen har fått seg noen trøkker oppigjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skyldes flere ting men tvilsomt om skifter er utslitt.

En treg wire vil gjøre at girskift trenger litt hjelp og at skiftet liksom blir litt forsinket, blir aldri helt smooth da. Like greit å bytte wire.

Er den filingen på alle gir eller bare på de tyngre? Hvis kjedet er litt for langt kan kjedet file mot seg selv når du har tunge gir bak. Da blir skifeter såpass sammenklemt at kjede kan treffe seg selv mellom jockeyhjulene og fremovergående kjede(underst).

Så må selvfølgelig hjulet være montert rett, har du sjekket at det at sitter helt rett?

Jeg antar at du har et girsystem med 3 drev foran og 8-9 stk bak. For å unngå slike lyder og stress på kjedet skal du holde kjedet mest mulig rett. Sånn grunnregel er at når kjedet er på minste klinge foran skal ikke kjede ned på de 2 minste bak, da skal du gire om foran istedet. På midten foran skal ikke kjede på største eller minste bak og på største foran skal det ikke på de to største bak.

Skal du prøve justere fra scratch så sett girskifter på tyngste giret. Løs opp wire bak på girskifter. Sett kjedet på minste drev bak. Stram opp wire med en tang men ikke så mye at skifter begynner bevege seg. Så skrur du til wire. Da kan du begynne å gire oppover. Går det tregt opp men lett å gire ned strammer du wire med justeringsskruene ved hendel eller på bakskifter.

Hvis giret sliter med å komme på største eller minste drev er det de to små justeringsskruene på skifter som du må justere på.

Hvis du setter skifter på minste drev og skrur på den tilhørende justeringskrue så vil du se at skifter beveger seg litt.

Når jeg skifter wire og begynner på scratch pleier jeg løsne litt på de så jeg er sikker på skifter kan bevege seg helt ut til siden begge veier.

Starter man justering med en feil justering der blir det vanskelig å få girskift til å bli bra. Da kan man drive å småjustere lenge uten at det blir helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om trinsehjulene ikke er slarkete. Hvis disse er slitt kan kjedet begynne å bevege seg litt sideveis og det blir en ulyd. En enkel sak å skifte.

http://www.bikeshop.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=1622&g0=7&g1=16&g2=15&visavdeling=1&g0txt=05.%20Drivverk/%20Bremser&g1txt=Bakgir&g2txt=Tilbeh%F8r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte skyldes problemer med å justere bakgir at girøret er bøyd.

Ett nytt girøre er mye rimeligere enn en ny sykkel, men dette er desverre en del av sykkelen som totalt mangler standardisering!

Faktisk så lite standardisering at det er finnes markedsmuligheter i å selge en eneste sykkeldel:

http://derailleurhanger.com/allderailleurhangers.htm

http://www.pilo.co.il/

girørets funksjon er å holde bakgiret og å bøye seg FØR sykkelrammen bøyer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med glote! Det kan være at girøret har fått seg en smell. Det er jo også meget lite som skal til for at giret "jukser" litt. De to små skruene H og L er det litt skummelt å skru på dersom man ikke er dreven på dette.....Et godt reinhold...smøring, nye wire og strømper...justering av disse to skruene slik at giret IKKE flytter seg for mye utover eller innover,- så bør det bli bra. Har selv lært mye ved å kikke på meget informative videosnutter på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Har du undersøkt om trinsehjulene ikke er slarkete. Hvis disse er slitt kan kjedet begynne å bevege seg litt sideveis og det blir en ulyd. En enkel sak å skifte.

http://www.bikeshop.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=1622&g0=7&g1=16&g2=15&visavdeling=1&g0txt=05.%20Drivverk/%20Bremser&g1txt=Bakgir&g2txt=Tilbeh%F8r

Skiftet trinsehjul i helgen og søndag formiddag var jeg ute på prøvetur. Måtte ut å hente hjem bilen.(Var på julebord lørdag kveld, og tror du ikke jeg klarte å glemme bilen?) :)

Ser faktisk ut til at problemet er løst.

Her er et bilde av de gamle hjulene (til venstre), og et av de nye. (Di nye var like og merket "upper" og "lower".)

Det var kanskje på tide å skifte.

Syklet på jobb i dag selv om det blåste, snødde og var hvitt på veien. Brukte ca. 45 min. Med bil hadde det minst tatt en time.

Ganske fint å suse forbi bilkøen som står og stanger, kilometer etter kilometer.

Her hos oss har vi et merkelig fenomen.

Så snart den første snøen kommer så ser det ut som om halvparten av bilførerne legger hodet igjen hjemme, mens den andre halvparten har fått nye vinterdekk og tror de kan kjøre som om det var sommerføre.

Dette kan jo aldri gå bra, og det gjør det som regel ikke heller.

Derfor bruker jeg sykkel.

post-4379-133474775191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.