Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skal to 1,5 års hannhunder bli vant til hverandre?


mariussteen

Anbefalte innlegg

Hei. har en 16 mnd. alaska husky fra før som er min og har nå anskaffet en til som er kun 11 dager yngre. Lurer nå på hvordan disse to skal bli vant til hverandre. den nye hunden begynner og bli husvandt her nå men har enda ikke tort og hilse ordentlig på den andre røveren som står i hundegården. hvordan skal jeg gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke hund mitt spesialfelt, men hvis du lar dem møtes så avgjør de sikker ganske raskt hvem som er sjefen. Denne rasen har jo en del gamle instinkter i behold. Hvis det første møtet skjer med et gjærde mellom hundene så vil du sikkert se om noen av dem viser agresjon eller om de bare er nysjerrige på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to alternativ:

Enten slippe dem i lag, og la naturen gå sin gang, eller den møysommelige treningen der du lar en hund være i hundegården, og den andre i band.

Der du og hund i band skal gå forbi hundegården, uten at hund i band gjør noe forsøk på å spille bajas.

Du skal bestemme.

Med en gang du merker antydning til tanke om uønsket adferd, skal det korrigeres.

Så må du etterhvert skifte på, og ha andre hund i band, og første hund i hundegård.

Er hundene dominante har du en bra jobb forran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ville begynt med å ta begge hundene på daglige lufteturer sammen, med to handlere.

Husk at hundene skal skjønne at det er du som setter premissene, ikke de, du styrer og utvider aktiviteten.

Det å dele tur, få samme opplevelse (lukter/steder/aktiviteter i løpet av tur) samt gruppetilhørigheten som turene skaper, vil kunne flokktilhørighet for begge hundene. Avslutt turene med f.eks. lydighetstrening på tomta (dette er med på å styrke flokktilhørighet).

Etterhvert avslutter du turene med at dere går inn i huset sammen, dette forutsatt at intensjonen er å ha begge hundene inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, er enig med martin m. Har god erfaring med å la de møtes noen ganger på nøytral grunn før de etter en tid settes i gård ved siden av hverandre.

Prøvde dette med mine to hanner (Malamute og Shiba) De går bra sammen på tur men ikke i samme hundegård.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er no AlaskaHusky (AH) i all hovedsak sosiale hunder med godt gemytt. Har en flokk av sorten sjøl, og om noen nye skal introduseres setter jeg dem inn i hundegården sammen med de andre. Alle står på kjetting, og blir raskt vant med nykommern. Når vi skal ut på tur setter vi den nye inn sammen med en rolig hund.

Jeg tror det kan være lurt å sette dem på kjetting nært hverandre uten at de kan nå hverandre. Så kan du ta dem på tur i lag som noen skrev over her. Slepp dem sammen i hundegården mens du er der, og la dem ha fokus på deg. Om du lar dem være sammen uten at du selv uroer deg eller virker nervøs vil det stort sett gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fortelle om når jeg fikk min hund.

bakhistorie: min kollega hadde en engelsk setter som fikk reise til de evige marker ved en alder av nesten 13. dette var på an mandag. tirsdag hentet hun en ny flott ensgelsk sette på en alder av 2,5 år. ble hentet på onsdagen. fantastisk flott hund. jeg tok kontakt med selger da han hadde en annen hund til salgs. de var brødrer. og jeg kjøpte han.

neste tirsdag (dvs 1 uke etterpå)møttes de to igjen på hotellet. 30 min med hftig knurring og busten stod på begge to fra nakken til halen. etterpå så gikk de og la seg i samme sofe på mitt kontor. verdens venner. hvem som ble sjefen vet jeg ikke men som en annen kollege sa: de finner ut av det og i 90% av tillfellene så er det uten fysisk kontakt.

mitt råd ut fra min ringe kunskap er: la de møtes, se hva som skjer. siden de er så jevn gammle så tror jeg (mrk: tror) att de mye vel kan komme overens godt. ev som en annen skrev, ha en hund i hundgården og gå forbi med den andre. la de få venje seg ve dhverandre forsiktig. tror det skal gå fint.

lykke till

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hundenes lynne avgjør. Dette ser du kjapt.

Hunder er som oss, de liker best en partner av motsatt kjønn hvis de fikk velge.

To kranglete hannbikkjer ville jeg sendt videre uten å nøle. Det er en illusjon at du kan ordne opp i dette med dressur eller gjennom lederskap. Det kommer til å skjære seg på et eller annet tidspunkt- og nå gjerne med fatale følger for en eller begge. Evt må du holde de hver for seg, som gjerne innebærer en begrenset frihet for dem begge. Ingen god løsning i mitt hode.

Er det to hunder av samme kjønn med greit gemytt (som gjelder absolutt det store flertall fuglehunder, og de fleste AH) fungerer det helt fint med løse hunder i samme hundegård.

Men hvis en dominerer de(n) andre, så husk at den som blir dominert neppe har særlig høy trivsel (ofte økt stress med lite hvile). Det blir som å leve i samme familie som en tyrann. Ikke godta dette,- kvitt deg med tyrannen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell oss gjerne hvordan det gikk med "møtet" :) Jeg har en AH fra før, og har lyst på èn til, må bare finne rette vofferten først. Er litt usikker på om det blir en til hann-hund eller om det blir tispe.

Advarsel til alle som går med tanker om å kjøpe AH: du får fort lyst på fler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.