Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjell/topptursko


torjus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter nye fjell/topptursko som har bra ankelstøtte og tilpasset til bruk av stegjern. Noe jeg har savnet med de skoene jeg har nå (Haglöfs) selv om de har vært veldig gode til lange turer i fjellet. Noen anbefalinger/erfaringer med gode sko?

Torjus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enkelt og greit er det kort sagt ikke! Sko er individuelt. En sko som passer perfekt til en person kan være en tragedie på beina til en annen. Høy vrist, lav vrist. Smal fot, bred fot. Høy fotbue, lav fotbue. Smal legg, tykk legg. kroppsvekt. Det er mange faktorer som spiller inn. De fleste sko fra anerkjente merker har god kvalitet. Man må bare sette de kriteriene man ønsker av en sko og så sette i gang å prøve. Prøv så mange som mulig. Ta på begge skoene og ha aller helst en ryggsekk med noen kilo på ryggen. Velg den som føles best på foten. Ha også i bakhodet at sko og spesielt lærsko blir litt mykere når du har brukt dem en stund. Stegjern kan jo også brukes på alt fra vanlige lærsko til rene klatresko spesielt bergnet for stegjern. Hvis man er litt usikker er det beste å oppsøke en butikk med bredt utvalg og betjening som kan jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kayland har sko med relativt bred lest, og har desidert best passform av sko jeg har prøvd. (Varg, Merell, Garmont, Scarpa, La Sportiva) Men dette med passform er jo som sagt veldig individuelt. Fjellsko må prøves for å finne noe som passer. Et annet tips er å ikke kjøpe skoene for store, da er man nesten garantert gnagsår på hælen. Men de skal heller ikke vere for små.... Ikke bare bare å finne noe som passer 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Sportiva Trango S evo - enkelt og greit.

Signerer denne! :D Bedre passform har jeg aldri kjent maken til. Veldig gode til klatring med dens klatretupp. Anbefaler også å kjøpe en tykkere innleggssåle(Sole eller lignende) for bedre komfort på lange turer med mye gåing og mindre klyving/klatring. Med originalsålene ble det vondt under fotbladet på litt lengre turer. Man kommer litt høyere, noe som er mindre optimalt til klatring, så ikke kast originalsålene om du skal på mer rene klatreturer. Dette er mest sannsynlig flisespikkeri for de fleste :) Uansett, det ble noe helt annet å GÅ med skoa med tykkere innleggssåler i. Har også fungert ypperlig med stegjern. Det har aldri løsnet.

Nå er det imidlertid snart vinter og da blir de fort for kalde. Iallefall om du skal stå i ro en del (sikre klatrepartner e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.