Gå til innhold
  • Bli medlem

Allværs videokamera


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg hadde suksess med å henvende meg til forumet da jeg trengte et allværs speilrefleks, så derfor tenkte jeg å prøve igjen :D Denne gangen er jeg på jakt etter et allværs videokamera som er robust og tåler en kraftig regnskur eller fem. Det behøver ikke være vanntett til å filme med under vann, men det vil bli utsatt for fuktig klima over lengre perioder. Dessuten er kvaliteten på bildene viktig. Jeg har et Panasonic allværs videokamera i dag, men kvaliteten på opptakene gjør at jeg ikke gidder dra det med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det ser bra ut jeg :D

Men jeg vet vel egentlig ikke helt hva du spør etter i ett videokamera. Hvis du vil ha autofokus, zebra, mer masse å holde stabilt etc. så vil jo ett dedikert videokamera være bedre.

Edit:

Her er enda en Pentax K-5 film. Denne tar for seg høstfarvene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser bra ut jeg :)

Men jeg vet vel egentlig ikke helt hva du spør etter i ett videokamera. Hvis du vil ha autofokus, zebra, mer masse å holde stabilt etc. så vil jo ett dedikert videokamera være bedre.

Edit:

Her er enda en Pentax K-5 film. Denne tar for seg høstfarvene :D

Jo da, oppløsningen er ikke gal :D men det blir ganske hakkete med mindre man panorerer langsomt. Den høstfilmen gir et fint resultat, men på "Japan-klippet" er det allerede begynt å hakke/lugge forsiktig. Når det blir mer bevegelse er det ikke bra nok, så det er vel litt for få frames per second

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mange fps det er snakk om? Jeg kan ingenting om Pentax så jeg får spørre i vei :D Normalt er ihvertfall 25 per sekund for oss her i europa.

På den bilfilmen så er det veldig mye lys, samtidig som de bruker lite dybdeskarphet. Det kan tyde på at de har vidåpen blender og høy shutter slik at hvert av de 25 bildene blir sylskarpe. Uten "motion blur" så blir filmen veldig hakkete å se på, da bevegelsene ikke flyter inn i hverandre fra bilde til bilde. Motion blur kommer av treg shutter, og forsvinner ved rask shutter. Dvs., når hvert bilde (25 per sekund) bare blir eksponert for lys i 4000 dels sekund, så blir det veldig ekkelt å se på panoeringer siden alt er så innmari skarpt. Dette kan du løse ved å kjøpe ND filtere å sette på kameraet under de opptakene hvor du ønsker å isolere subjektene dine fra bakgrunnen.

http://vimeo.com/videoschool/lesson/56/frame-rate-vs-shutter-speed-setting-the-record-straight

Anbefaler å se denne filmen for en bedre forklaring og ett godt visuelt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mange fps det er snakk om? Jeg kan ingenting om Pentax så jeg får spørre i vei :D Normalt er ihvertfall 25 per sekund for oss her i europa.

På den bilfilmen så er det veldig mye lys, samtidig som de bruker lite dybdeskarphet. Det kan tyde på at de har vidåpen blender og høy shutter slik at hvert av de 25 bildene blir sylskarpe. Uten "motion blur" så blir filmen veldig hakkete å se på, da bevegelsene ikke flyter inn i hverandre fra bilde til bilde. Motion blur kommer av treg shutter, og forsvinner ved rask shutter. Dvs., når hvert bilde (25 per sekund) bare blir eksponert for lys i 4000 dels sekund, så blir det veldig ekkelt å se på panoeringer siden alt er så innmari skarpt. Dette kan du løse ved å kjøpe ND filtere å sette på kameraet under de opptakene hvor du ønsker å isolere subjektene dine fra bakgrunnen.

http://vimeo.com/videoschool/lesson/56/frame-rate-vs-shutter-speed-setting-the-record-straight

Anbefaler å se denne filmen for en bedre forklaring og ett godt visuelt eksempel.

Den har 25 fps, så da er det kanskje bare jeg som ikke kan bruke det :D Jeg får skaffe meg et nd-filter og eksperimentere litt med blender og lukkerhastighet. Takk for gode tips Aspiranten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en glede å kunne hjelpe :D

Å filme på DSLR er som å ta bilder på manuell. Det er MYE å lære. Men potensialet er kjempestort :D Ett annet tips jeg kan gi med en gang er å filme tidlig på morgenen og sent på kvelden. Akkurat som med landskapsfotografi så er lyset best da, med vakre nyanser og mykere skygger. Du får også lukkertidene for smoothest film :D

http://www.ebay.com/itm/Video-Cam-Shoulder-Bracket-Support-Stabilizer-CAMCORDER-/330581066019?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf82ac123

Anbefaler også en slik, sånn at du som filmfotograf blir mobil uten at publikum blir sjøsyke :) Du kan også mekke en av litt vedkubber og muttere fra biltema. Det finnes nok av DIY oppskrifter til diverse "proffutstyr" på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.