Gå til innhold
  • Bli medlem

Reingjøring av glass på vedovn


Eivind80

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med reingjøring av glasset på vedovnen min. Det er en Jøtul F220.

Det har seg sånn at jeg ikke får vekk sot fra glasset ved hjelp av litt aske på vått tørkepapir som jeg alltid har gjort på de forrige ovnene jeg har hatt. Mens dette tidligere har gått så lett, setter soten seg nå skikkelig hardt fast i glasset, slik at varmt vann på oppvasksvamp og hard gnikking er det eneste som hjelper - en veldig slitsom og omstendelig jobb.

Peismontøren min sa at dette kan skje hvis veden er fuktig, men veden min er den samme som jeg har brukt tidligere, så jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn. Noen som har råd? Kan forresten vaskemiddel som Jif-spray o.l. gjøre glassete skjoldete og stygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peismontøren min sa at dette kan skje hvis veden er fuktig, men veden min er den samme som jeg har brukt tidligere, så jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn.

Forskjellige ovner kan ha ulik toleranse for fuktig ved. Det skader ikke å prøve med ved du vet er 100% knusktørr.

Det er også mulig at det er noe å hente på å fyre opp i ovnen EKSAKT slik det står i bruksanvisningen (mengde ved, sette fyr i toppen eller bunnen av bålet, mengde trekk ved kald og varm ovn, la ett ilegg brenne ut før du legger i det neste etc). Nordmenn flest er allergiske mot bruksanvisninger, og gud forby om noen skal lære oss å fyre... men som de sier, "when all else fails, read the instructions".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er noenlunde samme ovn som vi hadde i vårt forrige hus, og da fungerte det (som i bruksanvisningen) at man skulle sprengfyre 1-2 timer. Hvis ikke soten løsna da, kunne man skrape lett med slik platetoppskraper. Men undersøk for all del først om ditt glass tåler det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nytter det ikke å prate, så bruk knyttneven."

Jeg sliter stadig med det samme problemet, spesielt i kanten på glasset. Jeg har funnet tre ting som virker.

1. Rensemiddel for glassplaten på induksjonstopp / komfyr. Bruk den du får i butikken som selger komfyrer. Jeg tror merket er Elektrolux. Har prøvd den fra Clas Ohlson, men den er mye dårligere. (Dyrest alternativ.)

2. Jiff skurekrem. De gule flaskene. (Denne er nok den som virker dårligst.)

3. Svint, stålull med såpe. (Billigste alternativ.)

Alle tre funker ganske bra uten å ripe glasset. Pass bare på å ha nokk vann på stålullet slik at du får utnyttet såpen.

Skyll og tørk godt etterpå. Da unngår du at rester av vaskemiddelet brenner seg fast i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis glasset på vedovnen blir ofte nedsotet så kan det virke som om at det enten er litt dårlig lufttilførsel eller at det er dårlig trekk i pipen. Spesielt i nyere hus med ventilasonsanlegg kan det bli problemer med at det blir dårlig trekk. I ett rom der det er montert en vedovn skal det være en ventil selv om det er balansert ventilasjonsanlegg. En vanlig lukket ovn trekker ca 250 liter luft/min. Ventilen kan åpnes ved fyring. Uansett er det en fordel å ha en ventil nermest mulig ovnen slik at man ikke suger kald luft inn i rom som ligger langt unna ildstedet.

Viktig å tenne opp med småkløyvd ved feks furu som brenner godt og man får god varme i ildssted og pipe.

Bruke ved som er min halvannet år siden den er sagd vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkepapir og eddik!

Men jeg har en peisovn der renholdet av "glasset" har vært forsømt av tidligere eiere, og der er "glasset" matt midt på og ikkeno hjelper.

Jeg skriver "glass" fordi det gjerne ikke brukes glass i peisovner, men noe som heter Robax som er et kjemisk materiale som tåler en god del varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sliter litt med reingjøring av glasset på vedovnen min. Det er en Jøtul F220.

Det har seg sånn at jeg ikke får vekk sot fra glasset ved hjelp av litt aske på vått tørkepapir som jeg alltid har gjort på de forrige ovnene jeg har hatt. Mens dette tidligere har gått så lett, setter soten seg nå skikkelig hardt fast i glasset, slik at varmt vann på oppvasksvamp og hard gnikking er det eneste som hjelper - en veldig slitsom og omstendelig jobb.

Peismontøren min sa at dette kan skje hvis veden er fuktig, men veden min er den samme som jeg har brukt tidligere, så jeg skjønner ikke hvorfor det blir sånn. Noen som har råd? Kan forresten vaskemiddel som Jif-spray o.l. gjøre glassete skjoldete og stygt?

Ovnsrens som man bruker i steikeovn fungerer utmerket. Spray på glasset og la det stå å virke i et par minutter. Tøtk så av med et papirhåndkle. Vips så er glasset krystallklart igjen. Jeg bruker en rens som danner et skumbelegg når man sprayer det på. Har kjøpt det på Spar ( kolonial)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må pusse glasset en gang i uka har man nok andre problemer enn regngjøring. Stålull fungerer ihvertfall for å gjøre glasset rent på en veldig kjapp og enkel måte. Jeg har gjort dette 2-3 gang ila sesongen i ca. 15 år uten at jeg kan se noen forringelse av glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det sitter skikkelig fast bruker vi en kniv som man bruker til å fjerne maling fra glass. Det er effektivt og skånsomt. Det virker bra. Ved vanlig sot bruker vi en sånn farget skuresvamp med vann og pusse med skuresiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring av rentbrennende moderne ovner.

1. Legg inn 2-3 halvstore kubber i bunnen.

2. Legg bra med finkløyvede pinner oppå

3. tenn opp fra toppen

4. Full trekk både primær og sekundær trekk i 20-30min til ovnen er god og varm, etter det kan man begynne å stenge igjen på

primærluften. Om ikke full trekk i starten er nok kan du ha ovnsdøren litt på gløtt til det tar skikkelig fyr

5. Når det er ett bra globedd (klar til grilling og ikke før) Kan man fylle på med mere ved. Man må kanskje få igang igjen varmen med å

skru opp igjen primætrekken en kortere periode.

Dette er oppskriften på min nye Scan ovn og ser ut til å fungere bra. Men ser at den er litt mere kresen på veden enn den gamle 60cm'ern min. Vil nok ikke ha så grov ved, men gir helt klart mye mere varme i forhold til hvor mye ved som går inn så totalt sett blir det nok mindre jobb selv om man må kløyve litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere anbefaler stålull, men det kan umulig være bra. Det MÅ bli riper. Kanskje ikke syns første gangen, men når man har gjort det ukentlig en hel vinter burde det bli som frontruten på en 10 år gammel bil.

De fleste ovner har en eller annen form for kvartsglass, ellr silikatglass. Dette glasset er ofte fremstilt av silisiumdioksid og er veldig hart, tåler store og raske temperatursvingninger og er til dels vanskelig å bearbeide. Stålull er mye mykere enn dette glasset og det vil nok være minimal fare for riping.

Naturlig kvarts er som kjent så hard at den riper vanlig glass (kalk-natronglass) uten problemer, og kvartsglass er også laget av ren silisiumdioksid, og fremstilles ved smelting av kvartskrystaller eller ren kvartssand (lechatelieritt) . Denne smelter, hvis jeg ikke husker feil, ved ca. 2000 grader celsius. (Lechatelieritt kan også noen steder finnes i naturen etter lynnedslag i kvartssand. Det er også kjent at meteorer kan inneholde slikt "naturlig" glass.)

Borosilikatglass, eller ildfast glass som vel de fleste kjenner under navnet Pyrex, er et slikt silikatglass. Dette glasset brukes f.eks. i kokekar til kjøkkenet, og det er sikkert mange som har gått grundig til verks med skuremiddel eller stålull for å få disse rene. Som vel de fleste da sikkert har erfart så går dette helt fint uten at de "ildfaste formene" blir ripete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste..... dypp tørkepapir i vann og deretter i aske fra ovnen og vask/skrubb over glasset.

Ta deretter tørt tørkepapir og pørk av. Vola - rent glass. Gjenta eventuelt en gang ved behov.

Jepp det var det jeg tenkte, men det lot seg ikke gjøre - derfor denne tråden... Men takk for gode tips alle mann. Salmiakk var supert. Får prøve ulike fyretips og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.