Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheiemen i Desember


Kimmy

Anbefalte innlegg

Annonse

Hyttene skal være mulige å bruke, men tror ikke at DNT kan garrantere at det er proviant og mat i den perioden som den står markert som "stengt". Har selv brukt hytter utenom sesongen, kan hende vi hadde flaks som fant mat og proviant. Om du har spørsmål vedrørende hyttene kan du ringe DNT og spørre.

Jotunheimen er uansett kjempeflott i desember, og er du heldig med været kan du oppleve det flotteste lyset du kan drømme om. Desember er den flotteste måneden, du får stort sett alt av fjell for deg selv, og det er bitende kaldt :D Snøen kan være ganske trå enkelte steder i desember, så du forberede deg på å slite litt ekstra for å komme frem...

Her er noen turrapporter fra desember måned tidligere år:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19145&start=0

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19019&highlight=

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14644&highlight=

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14475&highlight=

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Selvbetjente hytter er alltid åpne, og du kan regne med at du finner mat der.

Gjendebu(som i sesong er betjent) har en flott selvbetjent hytte, Olavsbu er så også flott. To gode hytter å ta utgangspunkt fra =)

Ellers er alltid DNT veldig vellvillige til å hjelpe om du ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember i Jotunheimen er bikkjekaldt, bekmørkt mesteparten av døgnet, vekselsvis lite snø eller ugjennomtrengelig løssnø. Det er neppe is på de største vannene, noe som begrenser valgmulighetene.

Jeg er litt usikker på hvor mange alternativer man har fra Bessheim. Skal man sove innendørs må man vel til Glitterheim. Dette kan fort bli en lang tur i løssnøen (eventuelt ikke noe snø siden dette er nord-østlige delen av heimen).

Hvis man ikke skal sove i telt, vil jeg heller anbefale å leie hytte i randsonen til heimen og så dra på dagsturer innover.

Beklager sytingen, men du spurte om erfaringer. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember i Jotunheimen er bikkjekaldt, bekmørkt mesteparten av døgnet, vekselsvis lite snø eller ugjennomtrengelig løssnø. Det er neppe is på de største vannene, noe som begrenser valgmulighetene.

Jeg er litt usikker på hvor mange alternativer man har fra Bessheim. Skal man sove innendørs må man vel til Glitterheim. Dette kan fort bli en lang tur i løssnøen (eventuelt ikke noe snø siden dette er nord-østlige delen av heimen).

Hvis man ikke skal sove i telt, vil jeg heller anbefale å leie hytte i randsonen til heimen og så dra på dagsturer innover.

Beklager sytingen, men du spurte om erfaringer. :)

Det kan være kaldt, og lyset er begrenset på denne tiden av året, i tillegg kan man risikere å gå like mye på bar bakke som på snø. En av de første, og på mange måter fineste, vinterturene jeg hadde var i dette området, i Desember. Da gikk jeg opp Veodalen, inn til Glitterheim, videre til like nedenfor Spiterstulen og videre til Lom. Overnatting var i telt. Fjellet er veldig særegent i denne perioden: spesielt lys, ubrøytte veier, minimalt med folk, generelt lite tegn til sivilisasjon; i utgangspunktet ugjestmildt med andre ord, men samtidig potensiale for opplevelser du kun får denne delen av året. Husk adspredelsesfaktorer (kortstokk?) for de mørke timene av døgnet, og nok drivstoff til smelte snø (viss telt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger. Da kan det se ut til at vi jammen kombinerer dette med telt også. Usikker på om vi skal ta med pulk,da med tanke på at det nevnes at det kan være lite snø. Så det er vel greiest med sekk.

Når det gjelder vannen som fort ikke kan være fryst,så vil vel det kanskje bli et problem da flere må krysses? Hva vil isåfall være det beste utganspunktet for start? Vi kjører fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv planlagt en tur i Jotunheimen i januar/februar og har derfor sjekket litt med DNT vdr de selvbetjente hyttene.

På hjemme siden til flere av hyttene, f.eks Olavsbu og Skogadalsbøen så står det (har i alle fall stått inntil i dag) at de er Stengt frem til februar.

Når jeg spurte DNT om de var fysisk stengte var svaret jeg fikk dette :

Hei

Hyttene er ikke fysisk stengt, men vi ser helst at folk ikke bruker hyttene i denne perioden da det er store utgifter til transport av ved og mat til hyttene og ved bruk i denne perioden blir transporten enda dyrere.

Dessuten kan vi heller ikke garantere mat, gass eller ved i perioden

Jeg har også sendt mail direkte til Skogadalsbøen og Glitterheim og svarene var som følger :

Skogadalsbøen

Hei.

Selvbetjeningshytta er selvsagt åpen når hovedhytta ikke er betjent, og når det er selvbetjening er det også selvsagt at det er mat i hytta.

Det kreves heller ingen DNT-nøkkel for å komme inn da denne hytta også er en sikringsbu for området..

(etter at jeg påpekte at ordet Stengt på hjemmesiden kunne misforstås så skulle Kjell Steinar ta dette opp med DNT)

Glitterheim

Hei. Ser på nettet at dere skriver :

Selvbetjening: Det er to hytter med til sammen 9 senger i selvbetjeningen.

Betyr dette at disse to hytten er åpne nå hele tiden frem til dere åpner igjen i mars?

Svaret var kort og greit : Ja, det stemmer

Så hyttene er i alle fall åpne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er bare noen få cm snø på Gjendesheim sida av fjellet. Er meldt 5-10 cm til inne mandag, men kan nok bli i minste laget for å gå på ski.. Ser ut på webkamera som om det er litt mer snø ved Eidsbugarden, uten at jeg vet hvor mange cm...

Går og venter utålmodig på snøen der oppe selv, så følger med daglig på værmelding og webkamera:)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.