Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak tyin winter 5-season sovepose?


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Den gamle vintersoveposen skal nå pangsjoneres etter velgjort jobb. Jeg er med andre ord på jakt etter ny. Jeg har sett på en Ajungilak tyin winter 5-season sovepose og er ganske sikker (men ikke helt) på at det blir den. Jeg ser at den finnes i lengdene 180cm og 200cm. Siden jeg er 185 høy lurer jeg på hvilken av disse lengdene som passer best? Blir 180 for lite og 200 for stort? Noen erfaringer med denne soveposen? Hvordan den er i praktisk bruk og hvor mye plass den tar i sekken o.s.v.

har satt av 2000 kr til sovepose, så om det er andre bedre alnternativ inntil den prisen er jeg åpen for forslag. Skal brukes til turer nå i vinter og forhåpentligvis et par sessonger etter det igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok gå for lengde 200, for det er kjedeleg med for kort sovepose. Desse posane tek ein del plass i sekken og har høg vekt, men gjer jobben. Sjølv har eg hatt ein Tyin-pose frå Ajungilak (Arctic) som eg ikkje brukar lenger. Årsaka er at denne posen samlar veldig mykje kondens innvendig i fyllet, noko eg ikkje har opplevd med dunposen min. Kanskje nokon av dei som har Tyin 5-season kan svara på om dette framleis er eit problem? Alternativt kan du sjå på posane frå Isbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ gå for 200 utgaven. En turkompis av meg er 178 og har 180 utgaven. Denne oppleves kort for ham.

Tyin har alltid hatt høy kvalitet, og bra til alskens uvørn brukt. I kalde vinternetter er det alikevel uendelig mye bedre å krabbe ned i en skikkelig dunpose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ gå for 200 utgaven. En turkompis av meg er 178 og har 180 utgaven. Denne oppleves kort for ham.

Tyin har alltid hatt høy kvalitet, og bra til alskens uvørn brukt. I kalde vinternetter er det alikevel uendelig mye bedre å krabbe ned i en skikkelig dunpose...

Den samme erfaringen har jeg også gjort meg, bare at jeg er 180 og har 180-utgaven.... :) Jeg opplever også at posen er alt for smal til meg, slik at jeg "dovner" av i armene i løpet av natta.

Er ikke fornøyd med posen jeg har hatt, fryser alt for lett i den.

Kjøpte derfor Western Mountaineering som jeg er knall fornøyd med (3-sesong). Skal kjøpe ny vinterpose, og da blir det dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Respons og deling av egne erfaringer :D

Går i alle fall for en 200cm sovepose. BMI-en min er ikke av den høyeste i verden så jeg tror det skal gå bra selv om posen er litt smal.

Dun er jo også et alternativ, men tåler ikke så mye bålglør og spisse gjenstander. Er vel ikke så funksjonell i fuktige omgivelser heller. selv om det ikke er så mye av det i 15 minus.

Trur jeg trenger en litt slitesterk pose. Jeg bruker ikke telt vinterstid, kun pressening og granbar som underlag under liggeunderlaget. Spisse grankvister er vel ikke akkurat dunposens beste venn.

trur jeg slår til på tillbudet hos xxl, men skal se litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er helt feil å si at du finner bedre for 2000kr. :)http://www.isbjorn.no/

De syr også etter mål mot ett lite tillegg i prisen. Bare gjør ett søk inne på forumet her så finner du ingen som er missfornøyd med disse posene (jeg har ikke funnet noen) utenom vekt/volum men det gjelder jo tyin posen også. Men for all del. XXL tilbudet er jo ett røverkjøp og Tyin posen er jo ingen dårlig pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.