Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen erfaring med å feste pelskant på Gore-texjakke?


ThomasLund

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen her har efaring med å sy/lime fast borrelås for pelskant på en Arcteryx Alpha SV jakke, evt en annen jakke med gore-tex membran? Tar gjerne imot tips om butikker som tilbyr dette også.

Jeg er litt redd for at hetten skal lekke vann inn i jakken i regnvær dersom jeg punkterer membranen i hetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har borrelås på vinterjakkene mine, så jeg har ikke hatt behov for å sy på kant. Punktert membran er ikke noe særlig. Ville tatt kontakt med en sertifisert goretex reperatør. I Oslo-området er Systua på Bekkestua i Bærum gode.

Ps: Skulle kjøpe en stor jervepelskant fra USA, fikk anbefalt å bruke glidelås framfor borrelås, da den er mindre stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde på borrelåskant på en Dermizax-jakke, merket ikke noe forskjell mtp vanngjennomslag etterpå. Er nok ikke verste plassen å sy i membranen der helt foran på hetta, kanskje.... Jeg synes i allefall jakken ble bedre på vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukte både 3M superlim, og Carlsonslim, begge deler fungerer helt fint. Men ville nok foretrekket superlim på gore-tex. Etter at jeg har lagt på lim og borrelås lar jeg det ligge under press, gjerne over natta for å være helt sikker. Har enda ikke opplevd at det har løsnet. Men skal sies på at endel amerikanske jakker(TNF,MH) så er ikke hetta beregnet for pels, så kan være litt tilpassnings vansker. Lykke til! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukte både 3M superlim, og Carlsonslim, begge deler fungerer helt fint. Men ville nok foretrekket superlim på gore-tex. Etter at jeg har lagt på lim og borrelås lar jeg det ligge under press, gjerne over natta for å være helt sikker. Har enda ikke opplevd at det har løsnet. Men skal sies på at endel amerikanske jakker(TNF,MH) så er ikke hetta beregnet for pels, så kan være litt tilpassnings vansker. Lykke til! :)

Interessant :D Var egentlig redd for at lim kanskje ikke ville tåle noen runder med vask, men det går altså bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har vane av å vaske jakkene mine i tide og utide, så kan ikke si at superlim tåler mer enn en vask med stor sikkerhet, men jeg har enda ikke hatt noe problem med det. Jeg ville kjøpt pelskant enten på Svalbardbutikken, da må du sende en mail så lager de det på mål(Hvitrev), ellers ville jeg bestilte fra Kari Solvang Hope på snorokk handicrafts, hun har jerv, gaupe og coyote, varierer litt men er fyldige og gode kanter. Norrøna sine er litt tynne og pjuskete synes i hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Fra hvor anbefaler dere å kjøpe pelskant? Ser Norrøna har noen, er disse ok?

Norrøna sin coyote-pels er pistrete og lite for pengene. Anbefaler å kjøpe pelskant fra polarrev fangstet på Svalbard fra www.farmhamna.no Fyldig og god kant, som varmer godt.

Noen bilder av min kant: http://www.2shared.com/photo/7VJ2TQhR/IMAG0067.htm

http://www.2shared.com/photo/STctDYoN/IMAG0068.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på tråden her jeg. Hvor/hvordan får man tak i pels til en Fjallreven parka? Har nettopp kjøpt meg ny vinterparka og er keen på ekte pels i stedet for det plastgreiene som sitter på i dag. Bestiller man "løsvekt" og tilpasser og syr selv eller er det noen som lager slikt med feste og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte min Norrøna Trollveggenjakke (forrige modell) inn til Norrøna og de sydde på borelås

på hetten. En varig og god løsning syns jeg. Er foresten godt fornøyd med Norrøna sin pels,

men hadde selvfølgelig ikke skadet om den hadde vert litt fyldigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på tråden her jeg. Hvor/hvordan får man tak i pels til en Fjallreven parka? Har nettopp kjøpt meg ny vinterparka og er keen på ekte pels i stedet for det plastgreiene som sitter på i dag. Bestiller man "løsvekt" og tilpasser og syr selv eller er det noen som lager slikt med feste og alt.

Farmhamna lager pelskant som går rett på jakka di. Du oppgir mål og hvilket feste du vil ha (borrelås, knapper osv) og får fiks ferdig kant tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, Knutis, det kaller jeg pelskanter! Jeg har lagt merke til disse kraftige pelskantene hundekjørerne har :P

Jeg er allergiker, så jeg har ikke prøvd noe annet enn syntetiske pelskanter. Noen som vet hvordan slike behandlede pelser virker for folk med allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail tilbake fra Marianne på farmhamna, og hun tar 1500 kroner for én pelskant. Kunne velge mellom ulva fra Canada og Blårev (arktis-/polarrev). Synes egentlig det var en ganske grei pris, men valgets kvaler: Ulv eller polarrev? Har hørt mange skryte veldig av begge, men er det egentlig noe forskjell?

Og hvordan er det med rovjakt, uttryddningstruet vs ikke utrsryddningstruet osv. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler polarrev, men mest fordi jeg har det selv nå. Hadde en coyote fra Norrøna en gang, og syntes den var pistrete. Polarrev går for å være den varmeste pelsen sammen med jerv, og i tillegg har jeg hvit anorakk så hvit kant er en bonus.

Polarrevfangsten på Spitsbergen er bærekraftig. Det er svært få som fangster noe utover hobbybruk, og enkelte taler for at polarrevbestanden begynner å bli litt i overkant stor (ref. utbrudd av rabies tidligere i høst). Pels fra Spitsbergen kan du derfor bruke med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.