Gå til innhold
  • Bli medlem

Levanger-Meråker


Tørrtellj

Kommer du til å gå turen?  

10 stemmer

  1. 1. Kommer du til å gå turen?

    • Ja
      1
    • Nei
      9


Anbefalte innlegg

Heisann. Dette er min første "post" på fjellforum, og jeg hiver meg ut i det med å skrive en liten rapport på en finfin tur jeg hadde i sommer, i starten på august!

Denne turen har vært på "ønskelista" i flere år, siden slekta kommer ifra Meråker, og mine forfedre har setra områdene fra Funnsjødalen og over til Meråker i mange generasjoner. Både far og farfar har snakket om å "gå over" i alle de år. Min farfar ble det dessverre aldri noe med,
og far hadde heller ikke anledning til å være med når jeg bestemte meg for at -"Imårrå går æ!"

Turen gikk fra parkplassen inne i Heståsdalen, til Meråker(nermere bestemt Gudå). Været hadde jeg bestilt på forhånd, og forramyrene var vell så tørre som de kan bli.. :DTempen var også upåklagelig! ca 25*C i 7-tia på kvelden. Jeg gikk straka vegen over myrene opp til Reinsjøen, og bøyde ned mot der Glunka renner inn i Forra. Gikk ca 300m oppover Forra før jeg vadet over. Hadde forberedt meg på en nogså fyldig elv med kjølig vann, men ble møtt av ei elv som var pisslonka og nådde meg opp til midt på leggen!(barfot)
Deretter gikk jeg langs ryggen på Litj-Kliningen, og slo opp teltet like bortenfor toppen. Som sovepose hadde jeg med meg en "Fjellduken Thermo Hunter". Med åpen glidelås fungerte denne utmerket i sommernatta.

Dagen derpå gikk turen videre ovenfor Vassvollhøgda, og ned i Funnsjødalen, her skal familien vistnok ha seterrett, men den horden av åte som møtte meg gjorde det klart at det ikke var rom for leting etter gamle seter-rester. Her ble det bare et raskt oppkok av drikkevann før turen opp til Blåstøyten startet. Turen oppover lia var lettere enn forventet. Mye berg gjorde det svært lett å traske ivei. Midtveis møtte jeg derimot på 1 av de 2 store fjellsprekkene. Her måtte litt befaring til før jeg fant en plass å klatre over. Gikk videre opp til en liten topp før stortoppen..(trianglet, varden eller noe?) Derifra sveipet jeg innom toppen før jeg ruslet ned til dalen via Åkrokene. Det går en sti ned østom Gudåa som er fin å følge ned til dalen. Hadde opprinnelig tenkt å ta 1 natt til på veien over, men får vell ta det som et kompliment til kondisen dette her... :)

Anbefaler denne turen til andre! Mange tror at det er så stort og strabasiøst å gå fra Levanger til Meråker, men jeg har beregnet at jeg gikk omtrent 4 mil...
Terrenget er lett å gå i, og vann/brensel er ikke noe problem å få tak i. Kan muligens være noe problematisk å komme over Forra om det er stor vannføring. (Glunka er det bro over oppe ved Glunkvollen)

Kar: 6/6

Rein: ca20stk
Rype: 7stk
Lemen: ∞



Hei&hopp!

post-11073-133474772702_thumb.jpg

post-11073-133474772712_thumb.jpg

post-11073-133474772721_thumb.jpg

post-11073-133474772737_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Dette hørtes ut som en flott tur, i flott vær.

Har de siste fem årene etter at jeg flytta til Levanger hatt mange turer i disse områdene, til alle årstider. Og flere skal det nok bli. Vet ikke hvor kjent du er i området, men jeg deler noen tips likevel.

Fra parkeringa innerst i Heståsdalen går det en sti (den som starter bak den røde utedoen). Denne går gjennom skogen, delvis langs Heståsdalbekken (?), og fører deg dit sistnevnte bekk møter Heståa. Ved å følge denne, slipper du å labbe i blautmyra fram til Heståa, som kan se ut som det beste valget hvis en er ukjent. Det er også greit å vade over her. Etter å ha krysset Heståa følger du skogkanten opp mot Reinsjøen, og passerer denne på høyre (sørlig) side. Etter å ha passert Reinsjøen følger du skogkanten i Reinsjølia (her passerer du bl.a. et flott hyttetun på venstre side) og går i retning Glunka. Noe myr på slutten her, men det er ikke til å unngå. Det er altså mulighet for å komme seg langt inn på fjellet og samtidig unngå de verste myrhølene.

Hermannssnasa når også fint fra denne siden. På ski er det fint å gå over Reinsjøen, over Summulmyren og krysse Glunka ved oset. Gå videre opp dalen langs Forra. Skrå etterhvert oppover mot Fersvola og renn ned på baksiden før du starter oppstigningen mot Hermannssnasa.

Kliningen er også en fin topp. På ski anbefaler jeg å krysse Forra ved Reinåvollen og gå opp Storbekkdalen. Som regel ikke så isete der, og ikke fullt så bratt heller.

Det var mine tips i forbifarten. Hvis noen ønsker turfølge i området, enten det er med ski, truger, fjellsko eller børse, så rop ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Føler jeg er ganske godt kjent i området, siden jeg har vaset rundt i hert sommer og vinter siden jeg lærte å gå! :P Stien bak utedassen viste jeg derimot ikke om, og kommer nok til å utforske denne neste gang jeg skal i retning Forra!

Er det noen som har erfaring/tips om å krysse Forra når det er litt størrelse på den? Har sett litt på norgeibilder, og ser nesten ut som man må opp til utoset av Feren for å komme over (?)

Synes forresten at leirplassen der Glonka renner inn i Forra bør ryddes av de som benytter den! Så ut som en grisesti da jeg var innom i starten på august.... Plast og alu.folie lå strødd :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Føler jeg er ganske godt kjent i området, siden jeg har vaset rundt i hert sommer og vinter siden jeg lærte å gå! :P Stien bak utedassen viste jeg derimot ikke om, og kommer nok til å utforske denne neste gang jeg skal i retning Forra!

Er det noen som har erfaring/tips om å krysse Forra når det er litt størrelse på den? Har sett litt på norgeibilder, og ser nesten ut som man må opp til utoset av Feren for å komme over (?)

Synes forresten at leirplassen der Glonka renner inn i Forra bør ryddes av de som benytter den! Så ut som en grisesti da jeg var innom i starten på august.... Plast og alu.folie lå strødd :shock:

Har ingen erfaring med kryssing av Forra sommerstid. På Frol-kartet (heter vel Hårskallen) er det markert vadested(er). Har aldri prøvd disse selv. Ved stor vannføring antar jeg at det er umulig uten å måtte av med beinklær og sko. Det ligger imidlertid en del båter i skogen langs bredden. Skal man tilbake samme vei kan man jo låne en av disse. De fleste ligger der, så vidt jeg har forstått, ulovlig, så jeg ville ikke hatt så alt for dårlig samvittighet om jeg lånte en.

Leirplassen ved Glunkoset ser ikke ut. Bærer tydelig preg av bruk. Evt. misbruk.

Det blir vel kanskje feil å si at stien starter bak utedoen. Gå gjennom sauegrinda nærmest doen, og så skrår stien litt mot høyre gjennom skogen, hvis jeg husker rett. Nettopp oppdaget den selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 4 år senere...
Tørrtellj skrev (På 29.10.2011 den 19.07):

Heisann. Dette er min første "post" på fjellforum, og jeg hiver meg ut i det med å skrive en liten rapport på en finfin tur jeg hadde i sommer, i starten på august!

Denne turen har vært på "ønskelista" i flere år, siden slekta kommer ifra Meråker, og mine forfedre har setra områdene fra Funnsjødalen og over til Meråker i mange generasjoner. Både far og farfar har snakket om å "gå over" i alle de år. Min farfar ble det dessverre aldri noe med,
og far hadde heller ikke anledning til å være med når jeg bestemte meg for at -"Imårrå går æ!"

Turen gikk fra parkplassen inne i Heståsdalen, til Meråker(nermere bestemt Gudå). Været hadde jeg bestilt på forhånd, og forramyrene var vell så tørre som de kan bli.. :DTempen var også upåklagelig! ca 25*C i 7-tia på kvelden. Jeg gikk straka vegen over myrene opp til Reinsjøen, og bøyde ned mot der Glunka renner inn i Forra. Gikk ca 300m oppover Forra før jeg vadet over. Hadde forberedt meg på en nogså fyldig elv med kjølig vann, men ble møtt av ei elv som var pisslonka og nådde meg opp til midt på leggen!(barfot)
Deretter gikk jeg langs ryggen på Litj-Kliningen, og slo opp teltet like bortenfor toppen. Som sovepose hadde jeg med meg en "Fjellduken Thermo Hunter". Med åpen glidelås fungerte denne utmerket i sommernatta.

Dagen derpå gikk turen videre ovenfor Vassvollhøgda, og ned i Funnsjødalen, her skal familien vistnok ha seterrett, men den horden av åte som møtte meg gjorde det klart at det ikke var rom for leting etter gamle seter-rester. Her ble det bare et raskt oppkok av drikkevann før turen opp til Blåstøyten startet. Turen oppover lia var lettere enn forventet. Mye berg gjorde det svært lett å traske ivei. Midtveis møtte jeg derimot på 1 av de 2 store fjellsprekkene. Her måtte litt befaring til før jeg fant en plass å klatre over. Gikk videre opp til en liten topp før stortoppen..(trianglet, varden eller noe?) Derifra sveipet jeg innom toppen før jeg ruslet ned til dalen via Åkrokene. Det går en sti ned østom Gudåa som er fin å følge ned til dalen. Hadde opprinnelig tenkt å ta 1 natt til på veien over, men får vell ta det som et kompliment til kondisen dette her... :)

Anbefaler denne turen til andre! Mange tror at det er så stort og strabasiøst å gå fra Levanger til Meråker, men jeg har beregnet at jeg gikk omtrent 4 mil...
Terrenget er lett å gå i, og vann/brensel er ikke noe problem å få tak i. Kan muligens være noe problematisk å komme over Forra om det er stor vannføring. (Glunka er det bro over oppe ved Glunkvollen)

Kar: 6/6

Rein: ca20stk
Rype: 7stk
Lemen: ∞



Hei&hopp!

post-11073-133474772702_thumb.jpg

post-11073-133474772712_thumb.jpg

post-11073-133474772721_thumb.jpg

post-11073-133474772737_thumb.jpg

Hei og takk for supert turtips! 

Noen år siden du gikk nå, men har du (eller andre!) tips til rute fra Litjkliningen til Gudå? Ser du brukte nesten 4 mil, jeg får 2 mil på ruteplanleggeren, så det aner meg at det må gås noen omveier for å komme frem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.