Gå til innhold
  • Bli medlem

Tennstål vs. fyrstikk vs. lighter.


mindviruz

Hvilket fyrtøy har du med deg på tur?  

118 stemmer

  1. 1. Hvilket fyrtøy har du med deg på tur?

    • Fyrstikker
      31
    • Lighter
      7
    • Tennstål
      5
    • Fyrstikker og lighter
      14
    • Fyrstikker og tennstål
      31
    • Tennstål og lighter
      6
    • Alle 3.
      25


Anbefalte innlegg

Tennstål vs. fyrstikk vs. lighter.

Hva foretrekker dere?

Hva er best?

Hvordan bruker dere det?

Hva bruker dere til å:

1. Tenne primus?

2. Tenne bål?

Fordeler ulemper med de tre?

Bruker dere bomullsdotter aller annet knep i tilleg til fyr-redskapet deres for å fyre opp bålet?

Jeg har kun brukt fyrstikker og lighter. Aldri tennstål. Derfor skal ikke jeg uttale meg så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer litt.

Gassprimus har innebygget tenner som virker enda så jeg bruker den.

Bensinprismus er fin å tenne forvarming med tennstål.

Bruker og tennstål på bål men også lighter.

tennstål er greit å ha liggende i sekken for da har du alltid fyr. Fungerer også når det er vått.

Ulememper er at det som regel tar lit lenger tid. Ting som fin, fin never og slikt kan lett blåse vekk.

Lighter er kjapt å bruke men kan gå tom, miste tennmekaniske og slikt. Våt lighter kan tørkes.

Fyrstikker bruker jeg ikke så ofte, dog er de bedre enn lighter å tennes forvarming på primus med. Blir de våte er de stort sett ødelagt for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig gasslighter eller fyrstikker på sommerstid.

Zippoligther eller fyrstikker på vinterstid.

Har desverre aldrig fått prøvd tennstål.

Vil si jeg stoler mest på fyrstikker. Altså hvis man har å velge mellom zippo, gasslighter og fyrstikker.

Edit- Fyrer både bål og primus som oftest med fyrstikker.

Har som oftest med sånne tennbriketter, eller Nittedals sine tennbrikettfyrstikker. Fungerer sykt bra når man skal fyre bål eller peis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid tennstål på primus. Rep.verktøyet funker fint til å ripe med og magnesiumene blir aldri fuktig. Ikke minst kan en binde fast tennståle i primusen så en ikke glemmer fyrstikkene hjemme! (det er kjipt å glemme fystikkene på tur, stemningen synker med kald mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikker eller lighter. Aldri prøvd tennstål men har prøvd og fikk til med flintstein en gang i tiden. Har også prøvd kaliumnitrat og kjølevæske. Stålull og batteri. forstørrelseglass og sol. Kanon har jeg fått fyr med en gang. Vinkelsliper. Skjærebrenner. Satte nesten fyr på ei hytte med en "varmekanon" da vi tinte tele. Varmepistol. OSV men til turbruk syns jeg fyrstikker er mest praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og har et utall forskjellige lightere til både bensin og gass. Som røyker var det praktisk og greit med engangslighter, men etterhvert ble det vanlige fysrtikker til turbruk. Prøvde tennstål en gang for lenge siden og syntes det var helt latterlig mtp alt vi har fyrstikker og gode lightere.

Så fikk jeg et i gave hos en venn og syntes nesten jeg burde sette meg inn i bruken av ren respekt for giveren i det minste. Etter å ha plundret endel med det og lest meg til endel ble jeg helt hektet og nå tenner jeg som regel både bål og stormkjøkken med tennstålet. Har etterhvert flere, men det er store forskjeller på dem. Størst glede har en selvsagt om en gjør seg vant til å bruke det.

Har alltid med en liten klype bark og tennved og bruker ofte(st) en bit bommulsdott til opptenning. Men ikke et must, det går helt fint å tenne bark også, bare skrap opp litt i et neverflak. Selv Esbit tenner helt greit om en skaver opp litt først.

Fordelene med tennstål er at det ikke er noe mekanisk som går i stykker, det funker selv når det er vått (lot et ligge over natten for å prøve, men det varierer sikkert), ikke bensin som tørker bort eller går tom, ikke like lunefull som gass av og til er og som kan drive en til vanvidd i kulde, det varer utrolig lenge og det gir en liten urmannsfølelse. Men jeg har allikevel med fyrstikker siden det er mest praktisk til f.eks stearinlys.

Når det er sagt skal en ikke kimse av en Bic, for eksempel. Det er ikke noe problem å tenne en slik selv om den har lagt vått en stund, bare kjør tennhjulet baklengs ned bukselåret noen ganger så tenner den med glans, det er vel en av de virkelig få fordelene en har lært ved å ha vært røyker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk alle tre med meg, alltid. Fyrstikker i en liten vanntett filmboks, i tilfelle alt annet feiler. Lighter er mest brukt, den ligger i en tom lett snusboks for å holde den tørr. Alltid på kroppen om jeg skulle komme i en situasjon der jeg måtte ditche sekken (falle i en elv, gå gjennom isen, etc.). Festet på sekken er også tennstål, ganske enkelt fordi det er moro å trene på å lage bål bare med gnister - samtidig enkelt å fyre på primusen med tennstål.

Å ha tre valgmuligheter er maksimal sikkerhet. Liker at turvenn har opptennings muligheter på egen kropp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle turer har jeg med meg en vanntett pose med fyrstikker, noen bomullsdotter og tennstål. Tennstålet funker selv om det ikke ligger i vanntett pose, men kjekt å ha alt på ett sted :shock: For det meste bruker jeg tennstålet når jeg er alene på tur, men det er gjerne fyrstikker jeg tyr til når jeg er på jobb i naturen med 'Undervisning i Friluft'. Når fyrstikkene er bløte og ubrukelige, er tennstålet et sikkert hjelpemiddel og gir fyr uansett vær......men viktig å praktisere også når man ikke nødvendigvis har bruk for det, så man er "sikker" på å få fyr også når nøden er stor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alt utenom fyrstikker, som er håpløst følsome for fukt. Få dem våte EN gang og de er ubrukelige.

Ligther er glimrende til det aller, aller meste. Bruk og kast. En lighter gir masse, masse, masse mere opptenninger enn fyrstikker.

Tennstål er kult der det funker. Tenner helst gassbluss og bommullsdotter med tennstål. Stearinlys er for eksempel ikke spesielt kult å tenne med tennstål (men det går om du legger litt bommull eller annet lettantennelig oppi lyset).

Til nødbruk har jeg spark-lite i bukselomma, både tenneren og de spesielle dottene som følger med. http://www.equipped.org/firestrt.htm. I samme lomma ligger en "mini bic" (liten engangslighter). Denne lighteren har jeg sikret mot gasslekkasje med et stykke PET plast som er brettet over lighterhodet og tapet fast. Disse tingene er forbeholdt nødbruk, jeg har så og si alltid en forbrukslighter i lomma og et tennstål i kokesettet.

Spark-lite gir en fantastisk konsentrert og varm gnist og er enkel å bruke med en hånd (se linken over). Eneste ulempe er at gnisten kommer såpass nærme tommelen at jeg ønsker å bruke den til å tenne gassbluss, men det funker ypperlig for bommulsdotter og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alle tre, avhengig av tur.

Foretrekker som regel lighter, og har en fyrstikkeske pakket sammen med toalettpapiret som backup.

På vinteren pleier jeg å oppbevare lighteren i bukselommen, eller et annet sted, slik at den holdes varm -Samme utfordringer med lighter som gassbokser når det er kaldt. Ellers gjelder kunsten "Hvordan fyre 100 bål med en lighter".

På korte turer, spesielt når det er med unger, har jeg alltid et tennstål festet i strikk til en beltehempe i buksa. En sikker vinner når bålet skal tennes, og etterpå skal selvsagt alle prøve selv også. Da gjelder det å ha et par bomuldsdotter og noen biter av et baufilblad slik at ungene får det til å brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Strebus85, har prøvd meg litt fram med tennstål men har ikke helt falt i smak. Fyrstikker er og har alltid fungert best for meg. Har aldri med bomullsdotter, tennbriketter eller andre hjelpemidler. Bjørkenever er tingen!

Kjøpte meg en såkalt stormlighter fra Primus for ca. et års tid siden, må si det var en gedigen skuffelse. Fungerte greit første to ukene, til den gikk tom for gass. Fylte den opp igjen, men etter det gikk det nedover. Tilslutt stoppa den rett og slett å virke, gassen kommer ut men vil ikke antennes. Noen som har opplevd lignende, og evt har tips til hvordan det kan fikses?

Så nå blir både lighter og tennstål igjen hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.