Gå til innhold
  • Bli medlem

Fresestål til woodstrip kano


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter fresestål til å frese listene til en woodstrip kano. Jeg har funnet div på e-bay, men de sender ikke til Norge eller har 1/2" skaft. Lee Walley tools har, men det blir ganske dyrt pga at det må sendes i mange pakker for å slippe moms. Jeg lurte derfor på om noen her inne har fresestål som jeg kan leie eller låne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slipte fresene selv. Kjøpte et sett billigstål og brukte en vanlig benkesliper til å forme dem (måtte først forme skiven litt på ene hjørnet). Laget et bord med stillbart anlegg til håndoverfresen og fjærende treklosser til å føre stripsene korrekt både for saging og fresing. Jeg prøvde å få tak i "bed & cove" eller hva de kaller det for rundt 15 år siden og er litt forbauset over at de fremdeles ikke er lett tilgjengelig.

Fresene behøver ikke være med "eksakt" radius for å få et bra resultat, så du har muligheten til å sette opp profilfreser og bare benytte et lite område av dem, om du skjønner hva jeg mener. Ta noen korte strips og gjør forsøk. Og min mening/erfaring er at det er bedre med flere og smalere strips enn færre og bredere. Jeg brukte 16mm før fresing, lett å jobbe med og et sterkere sluttresultat.

Mine freser er totalt utslitte og det er ikke mer å slipe på, men jeg tror jeg har noen gamle bilder som viser hvordan jeg gjorde det og hvilke freser jeg slipte om. Dessuten oppsett for stripsing, sag, fresebord og jigg for skjøting av strips mm. Jeg kappet ut nesten all kvist så vidt jeg husker og lasket skjøtene over sikkert 5-6 cm, men egentlig behøver en ikke mer enn toppen 45 grader.

Og ja, jeg kommer garantert til å bygge flere!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke å få tak i. Fra Lee Walley Tools kommer det på ca 520kr inklusive MVA og frakt. Jeg er bare motvillig til å investere penger i verktøy jeg skal bruke en gang. Et fresestål holder nok til maaange kanoer og da er de bedre å låne eller leie når jeg kun skal lage en kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lånt bort eller leid bort ett sånt fresestål. Det blir vell rundt 500m å frese på en kano om ikke mer, man kan fort slite ut ett sett stål på en kano. Han over her sleit jo ut sitt hjemmelagde sett på en kano. Du kan sikkert finne billigere om du finner en hulkil og en staff fres som passer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sett til en hundrings eller deromkring. Likner på dette til 139 kroner: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Forsenkere/Hardmetallfresesett-6-deler/ De har lignende både på Clas Ohlson og Jula også. Bruk fres med litt stor diameter slik at du får høyere maskinerings og arbeidshastighet.

Slip spor i en av dem og rund av et annet slik at de passer i hverandre. Er du "hendt" og har tilgang på litt ustyr kan du også kjøpe en enkel fres og slipe både den konvekse og konkave siden på samme fres med en vinkelsliper. Forresten mener jeg det selges slike også, men som kvalitetsverktøy er det gjerne drøyt dyrt. En superbillig løsning kunne jo være å slipe et borr i sidene, men da bør du ha tilgang på en fres med spennhylsefester, for 6mm blir det liten arbeidskapasitet på. Du kan også relativt lett pusse den konvekse siden med grovt sandpapir. Som sagt, skjær deg noen småstrips og prøv deg frem, det er ikke fullt så viktig med presisjon på dette stadiet som en gjerne tror.

Du kan selvsagt også kjøpe en skavhøvel ( http://www.jula.no/sponhovel-124004 ) og tilpasse hver strips flatt mot hverandre, men det er en kjempejobb og du kan fort miste symmetrien, for ikke å snakke om arbeidsgleden og fremdriften i kosearbeidet. Jeg bygde en prøveseksjon slik, men forkastet metoden.

Om du kvier deg for fresing kan du jo gjøre som mange andre, bruk rektangulære strips og fyll med epoxy som er blandet med både fortykningspulver og treflis, men det er et griseri av en annen verden og krever mye mer av ettersliping enn ellers. Jeg har prøvd de nevnte metoder og kommer ikke til å lime med annet en vanlig snekkerlim, det bakes uansett inn og er beskyttet mot vann og er en drøm å jobbe med.

Jeg hadde ikke lånt bort eller leid bort ett sånt fresestål. Det blir vell rundt 500m å frese på en kano om ikke mer, man kan fort slite ut ett sett stål på en kano. Han over her sleit jo ut sitt hjemmelagde sett på en kano. Du kan sikkert finne billigere om du finner en hulkil og en staff fres som passer sammen.

Nå er det ingen som har sagt at mine ble slitt ut på en kano, da :) Kvalitetsfreser holder "en hel evighet" og kan slipes mange ganger om det skulle være behov, men jeg ville likevel vært skeptisk til å låne bort. Jeg brukte et billigsett med 12 freser til en hundrelapp og de har allerede vært på utlån i tillegg til mine bygg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig nødvendig å frese? Skjønner man greier seg kanskje med færre "maler" men er mye jobb å frese også.

Så ikke denne. Nei, det er ingen jobb å frese, det er gjort på "no time". Det er mye mer jobb å stripse og blir mye mer spon og støv av det også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge fort og gæli. Jeg bygger fordi elvekanoer ikke er lett tilgjengelig i Norge. (Har du en Outrage eller Ocoee liggende så si ifra!)

Det kommer til å bli halvbroren til denne woodstrip kanoen:

DSCF4141.JPG

I følge konstuktøren er det best å bruke freste strips siden det er ekstreme kurvaturer her.

Liker ideen med å slipe skjær selv, men har veldig dårlig erfaring med skjær sliping. Jeg har aldri fått dreisen på å slipe HSS skjer til dreiebenken en gang. (riktignok metall). Kan vel sies er jeg er over middels handy og har fult mekanisk verksted tilgjengelig så det burde ikke være umulig å få til, men det strider litt mot å få bygginga til å gå raskt.

Jeg kan jo alltids kjøpe skjærene og så leie de ut etterpå. Sparer fort inn skjærene om jeg leier de ut et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med at det går litt tid, minst 120-150 timer. Det er f.eks endel kjedelig slipearbeid, særlig etter at du har lagt på epoxy, og det skal du jo gjøre flere ganger. Men du rekker vel uansett ikke noen hjemmesesong nå i høst, så det er like godt å kose seg med byggingen, det er gøy.

Ad sliping av fres, skjæret skal du jo ikke røre, så det er bare formen (profilen) du skal slipe. Det er jo heller ikke avskrekkende pris på å prøve billigvarianten. Tror kanskje det er litt vel håpefullt å satse på utleie av kjøpte freser, men en skal jo aldri si aldri...

Lykke til med prosektet, forresten, så spennende ut den elvekanoen!

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde egen woodstrip kajakk for noen år siden, se www.sarakajakk.com .

Anbefaler å bruke relativt smale trelister (f.eks. 6mm X 15mm), disse er rel enkle å bøye rundt forma på kanoen/kajakken. Tenkte opprinnelig å bruke 5mm X 15mm lister, men disse ble for smale og brakk under håndteringen. Listene sages fra glattkant/høvlet gran 15X145 i beste kvalitet/lite kvist. Nilsson Trelast på Lade har bra utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet, men listene er enklere å bøye om man damper dem. Lag en avlang boks/sylinder (plater fra et gammelt blikktak er ok å bruke) som er tett i ene enden, og med en dør/lokk i den andre, så du får dyttet inn listene. Borr et lite hull i boksen, og tre en slange inn hullet. Den andre enden av slangen festes i en vanlig vannkoker. Lim fast På-bryteren, så den ikke slår seg av. Sørg for at det hele er sånn passe (ikke 100%) tett, og så er det bare å dampe ivei til listene er myke nok. Pass på å ikke tørrkoke vannkoker`n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et sted med billigere fresestål: MLCS woodworking hadde et sett med begge fresestålene til 29USD, men frakta kom på 32USD. Under tollgrensa fortsatt så jeg tenker det lander på ca 350kr Da er det ca det dobbelte av å slipe stål selv og 1/3 av å kjøpe i Norge. Om noen vil leie de når jeg er ferdig er det bare å si ifra. Tipper det bli i februar en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skal til å bygge meg en kano, og trenger fresestål.

Jeg har fres beregnet på europeiske skaft (tanger) - 6, 8 eller 10mm. Hva er dimensjonen på tangen på fresestålene dine? Hvis det er i tommer, hvordan har du fått til å bruke dem?. Hva er strips-tykkelsen de er beregnet til?

Har lokaler som ikke er oppvarmet, så jeg regner ikke med å kunne sette igang med epoxy/Glassfiber før utpå våren, og da i rykk og napp. Kunne du tenke deg å selge meg fresestålene dine? (Pris?). Da er jeg mindre avhengig av å planlegge tidsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har 1/4" skaft. Jeg har borret opp en 6mm spennhylse med et 6,4mm bor og det funker greit.

Du får overgangshylser fra 1/4" til 8mm.

Jeg vil egentlig ikke selge de siden de er såpass billige i utgangspunktet.

Det er #5415 jeg har: http://www.mlcswoodworking.com/orderstatus/html/smarthtml/pages/bt_flute.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.