Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Downmat 7LW og oppgradering av syn. vinterpose.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker herved meg selv velkommen til forumet. Takk takk... :)

Jeg har bestilt en Exped Downmat, og lurer på følgende:

-Er det noen som har erfaringer med fukt gjennomtrengning i ytterstoffet, hvis man f.eks får litt snø i innerteltet, eller ligger rett på bakken?

Hvor mye kan det ha å si på vekt og R-verdi? De sier at gåsedunen er behandlet med et eller annet, som skal hindre at det mister noe særlig effekt hvis det skulle bli fuktig innvendig.

-Bruker dere skumplast e.l under, eller holder det stort sett med Downmat'n? (I den norske fjellheimen)

Jeg har i alle år klart meg med granbar og bamse extrem, i verste fall med fjellduken over, men ønsker nå å slippe å "sanke" granbar og drasse rundt på alt dette. I tillegg er det pakkvolum og den såkalte "komforten". Det eneste minuset jeg kommer på er vekt antatt mindre slitestyrke.

Neste temaet er posen. Jeg sover i en syntetisk Nanok performance -25. Denne har jeg brukt i 5 år og overnattet ned til -35. Behagelig er det ikke og sovet for man heller ikke. Istedenfor å kjøpe ny pose, vil jeg først prøve å "oppgradere" den.

Posen ligger aldri i transporttrekket og vaskes 1 gang i året. Jeg har rundet 350 døgn i posen og den holder seg veldig bra.

-Fleecepose/liner inni posen eller en tynn dunpose utenpå? Tar gjerne i mot andre idèer.

Mvh, Vegard

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. Downmaten:

Har ikke opplevd fuktighet/snø på ytterstoffet som noe som helst problem. At dunet er behandlet mot fuktighet dreier seg nok om fuktighet i luften som skal inn i underlaget. Du må ikke finne på å blåse underlaget opp med munnen, nettopp for å unngå innvendig fukt.

Så lenge du bruker Downmaten i et telt/lavvu med innertelt/bunnduk er det ikke nødvendig med et ekstra underlag under - annet enn for eventuelt å øke isolasjonsverdien ytterligere. Så er det jo selvsagt greit å ha med et annet underlag til bruk utenfor teltet, foran bålet etc.

Gled deg. Downmaten er behagelig å sove på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske så vanntett det stoffet på på Downmat, er hvertfall lufttett :) Men den er vel ikke beregnet for å sove i en bekk eller slikt heller.

Men det kan legge seg litt fukt i stoffet helt ytterst så du bør helt klart børste av snø og slikt før du legger deg.

Jeg bruker ikke ekstra underlag under downmat men jeg bruker det og kun inne i telt eller minilavvo med bunn. Tidligere brukte jeg det og om sommeren, da med et 110gr Jysk underlag under.

På Synmat UL bruker jeg Jysk under da UL versjon har litt tynnere stoff.'

Tror jeg ville valgt en tynn dunpose i tillegg. Om det er best å ha den utenpå eller inni vet jeg ikke. Men da har du skaffet deg en pose du kan bruke som ren sommerpose/hyttepose også.

Titt f.eks på en pose i Xero serien til Mountain Eqipment. Når det gjelder poser så sjekk sites i USA, kan være en del å spare der.

En del tilbud på campsaver.com om dagen. KJøper du for USD400 eller mer er det gratis frakt til Norge. mangler du litt på den grensen er det sikkert annet du trenger oppgradere og :)

F.eks får du nye Jetboil Titatium hit inkl mva for ca kr 1000, er vel halv pris av veil i Norge. Ikke noe til vinterbruk men et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duna er som nevnt behandlet litt for bedre å motstå den naturlige fukta i lufta som blir pumpet inn.

Derfor, ikke blås opp med munnen.

Og selve stoffet er både av gummi og både vann- og lufttett.

Og hvem sikler ikke litt ekstra når man sover på en slik en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duna er som nevnt behandlet litt for bedre å motstå den naturlige fukta i lufta som blir pumpet inn.

Derfor, ikke blås opp med munnen.

Og selve stoffet er både av gummi og både vann- og lufttett.

Og hvem sikler ikke litt ekstra når man sover på en slik en :shock:

Klar mulighet for det. Sover jo så godt på de at man kan får spennende drømmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske så vanntett det stoffet på på Downmat, er hvertfall lufttett :shock: Men den er vel ikke beregnet for å sove i en bekk eller slikt heller.

Men det kan legge seg litt fukt i stoffet helt ytterst så du bør helt klart børste av snø og slikt før du legger deg.

Jeg bruker ikke ekstra underlag under downmat men jeg bruker det og kun inne i telt eller minilavvo med bunn. Tidligere brukte jeg det og om sommeren, da med et 110gr Jysk underlag under.

På Synmat UL bruker jeg Jysk under da UL versjon har litt tynnere stoff.'

Tror jeg ville valgt en tynn dunpose i tillegg. Om det er best å ha den utenpå eller inni vet jeg ikke. Men da har du skaffet deg en pose du kan bruke som ren sommerpose/hyttepose også.

Titt f.eks på en pose i Xero serien til Mountain Eqipment. Når det gjelder poser så sjekk sites i USA, kan være en del å spare der.

En del tilbud på campsaver.com om dagen. KJøper du for USD400 eller mer er det gratis frakt til Norge. mangler du litt på den grensen er det sikkert annet du trenger oppgradere og :-)

F.eks får du nye Jetboil Titatium hit inkl mva for ca kr 1000, er vel halv pris av veil i Norge. Ikke noe til vinterbruk men et eksempel.

Jeg satser og på at det er rimelig luft tett ja :) Har du noen gang fått rift eller hull i UL'n?

Jeg lander nok på dunpose-løsningen. Problemet med å ha den inni er vel at dunen komprimeres mer enn om jeg har den utenpå.

Må jeg kjøpe en ekstra stor og lang pose i XXXL, eller finnes det poser som er tenkt til dette formål? Kanskje det går an få kjøpt en del av en 3- eller 2-delte soveposer?

Ang. Downmaten:

Har ikke opplevd fuktighet/snø på ytterstoffet som noe som helst problem. At dunet er behandlet mot fuktighet dreier seg nok om fuktighet i luften som skal inn i underlaget. Du må ikke finne på å blåse underlaget opp med munnen, nettopp for å unngå innvendig fukt.

Så lenge du bruker Downmaten i et telt/lavvu med innertelt/bunnduk er det ikke nødvendig med et ekstra underlag under - annet enn for eventuelt å øke isolasjonsverdien ytterligere. Så er det jo selvsagt greit å ha med et annet underlag til bruk utenfor teltet, foran bålet etc.

Gled deg. Downmaten er behagelig å sove på.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt hull i UL enda. Men har vel ikke brukt det mer enn 10-12 netter så langt.

Mountain Equipment har noen poser som er laget for å være innerposer.

Denne f.eks http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3654&cid=382

Dog er vel temp spec på den komfort alene på +10 så det blir veldig kort sesong påd en alene som sommerpose.

Kanskje heller noe slik http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=984&cid=382

Min sommerpose har komfort på +4. Men selv midt på sommeren når en ligger ved vann i marka så blir det lett litt fukt og tempt kryper ikke sjelden under 10 grader. Og på fjellet blir ikke noe bedre. KJørte 3 sesongern i Femunsmarka i kjuli i år(men det var jo ikke rare sommern heller) Tar heller med 100gr ekstra på en pose jeg kan bruke omtrent dobbelt så mange netter.

Tyner gjerne bruken av min litt. Den veier 550gr. Neste pose er en eldre 3 sesong i dun som veier 1,5. Neste poseinnkjøp hos meg blir en bra og lett 3 sesong.

Kanskje en slik som sommerpose og til å ha utenpå den andre? http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4012&cid=382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt hull i UL enda. Men har vel ikke brukt det mer enn 10-12 netter så langt.

Mountain Equipment har noen poser som er laget for å være innerposer.

Denne f.eks http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3654&cid=382

Dog er vel temp spec på den komfort alene på +10 så det blir veldig kort sesong påd en alene som sommerpose.

Kanskje heller noe slik http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=984&cid=382

Min sommerpose har komfort på +4. Men selv midt på sommeren når en ligger ved vann i marka så blir det lett litt fukt og tempt kryper ikke sjelden under 10 grader. Og på fjellet blir ikke noe bedre. KJørte 3 sesongern i Femunsmarka i kjuli i år(men det var jo ikke rare sommern heller) Tar heller med 100gr ekstra på en pose jeg kan bruke omtrent dobbelt så mange netter.

Tyner gjerne bruken av min litt. Den veier 550gr. Neste pose er en eldre 3 sesong i dun som veier 1,5. Neste poseinnkjøp hos meg blir en bra og lett 3 sesong.

Kanskje en slik som sommerpose og til å ha utenpå den andre? http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4012&cid=382

Solo posen til Mountain E så jo helt topp ut, men dessverre litt for liten. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.