Gå til innhold
  • Bli medlem

Sauer 202 outback-Første rifle?


RemiBlom

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er nå kommet til det punktet hvor jeg skal kjøpe mi første rifle. Rifla blir i all hovedsak brukt til elg og hjort. I og med at jeg ikke har så mye erfaring rundt temaet, vil jeg be om tips og råd fra mer erfarne jegere.

Jeg har "bestemt" meg for å kjøpe en Sauer 202-outback, med en Zeiss Duralyt 3-12x50T med opplyst retikkel. Hvis noen her har dette våpenet er jeg veldig intressert i å høre deres meninger :) Og også hva slags erfaringer dere har med ulike kaliber. Hvordan er det å montere lyddemper på dette våpenet? (ikke noe jeg MÅ ha)

Jeg er usikker på kaliber, men vil ikke ha 6.5x55 da dette kaliberet nesten ikke er å oppdrive utenfor scandinavia. Jeg står da igjen med 308 eller 30-06, men hvilket burde jeg velge?? Vet 30-06 har mer rekyl, og på en såpass lett rifle vil det vel være med fornuftig med 308?

Meninger om "våpenpakken" settes også pris på, da jeg vil kjøpe ett våpen jeg kan nyte i mange år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir helt sikkert fornøyd uansett hvilket kaliber du velger.

Kortversjonen er vel at .308 beholder hastigehet ved kapping av løp - aktuelt hvis du skal montere lyddemper, og at 30-06 er litt kraftigere og raskere. Så kommer det jo en rekke andre hensyn knyttet til lang vs kort kasse, estetikk, tilgang til ammunisjon i Kuala Lumpur osv

Kammeret.no er det største og meste aktive diskusjonsforumet for jakt og våpen. Her finner du sikkert tråder hvor spørsmålet er diskutert til minste detalj - og poster du spørsmålet ditt der, får du sikkert respons.

Lykke til med våpenkjøp og jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er nå kommet til det punktet hvor jeg skal kjøpe mi første rifle. Rifla blir i all hovedsak brukt til elg og hjort. I og med at jeg ikke har så mye erfaring rundt temaet, vil jeg be om tips og råd fra mer erfarne jegere.

Jeg har "bestemt" meg for å kjøpe en Sauer 202-outback, med en Zeiss Duralyt 3-12x50T med opplyst retikkel. Hvis noen her har dette våpenet er jeg veldig intressert i å høre deres meninger :) Og også hva slags erfaringer dere har med ulike kaliber. Hvordan er det å montere lyddemper på dette våpenet? (ikke noe jeg MÅ ha)

Jeg er usikker på kaliber, men vil ikke ha 6.5x55 da dette kaliberet nesten ikke er å oppdrive utenfor scandinavia. Jeg står da igjen med 308 eller 30-06, men hvilket burde jeg velge?? Vet 30-06 har mer rekyl, og på en såpass lett rifle vil det vel være med fornuftig med 308?

Meninger om "våpenpakken" settes også pris på, da jeg vil kjøpe ett våpen jeg kan nyte i mange år :D

.308 og 30-06 er to sider av samme sak. Begge er kaliber 30. Den eneste forskjellen er lengden på hylsa.

Rekyl er et produkt av kulevekt og utgangshastighet.

Jeg vil anbefale deg .308, fordi tilgjengeligheten er stor nesten over hele verden.

I tillegg er ei kort hylse greiere på alle måte, inkl. å bære med seg.

Sauer lager fine våben, absolutt.

Skal du jakte i utlandet, siden du ikke vil ha 6,5X55 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :)

Hvor stor forskjell vil kaliber 308 og 30-06 ha på skytelengder under 150-200 m?

Hvilket kaliber har best presisjon på lengder inntil 200m?

NB: Mulig jeg spør dumt, men det kan jeg leve med for å få fornuftige svar

:)

*Runegutt123: Jeg planlegger å jakte litt utenfor landegrensa. Polen blir første, Alaska er drømmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :)

Hvor stor forskjell vil kaliber 308 og 30-06 ha på skytelengder under 150-200 m?

Hvilket kaliber har best presisjon på lengder inntil 200m?

NB: Mulig jeg spør dumt, men det kan jeg leve med for å få fornuftige svar

:D

*Runegutt123: Jeg planlegger å jakte litt utenfor landegrensa. Polen blir første, Alaska er drømmen :D

Det som er avgjørende for presisjonen er kula.

Siden du får nøyaktig samme kulene til disse to, er presisjonen teoretisk lik.

For å si det slik: Det er ikke amunisjonen som gir deg større spredning enn ei fyrstikkeske på 200m, det er mannen som holder i våpenet.

Så, den eneste grunnen for 30-06 er at man har et lager av dette fra før.

I alaska vil du finne både 308 og 30-06

Hvordan tilgangen er i Polen, vet jeg ikke.

Skal du bli en bra skytter, trenger du trening nok med våpenet, siden skytteren er den store variabelen.

Gå derfor for det som gir billigst treningsamunisjon.

Les:"Mulig med tilgang til 308 i grønne pakker " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kikke på denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=44230&start=0

Diskusjonen .308 kontra .30-06 vil nok være evigvarende.. Forskjellen i praksis er vel ikke allverden, men om du lader sjøl kan du nok få mer ut av en .30-06, spesielt med tunge kuler...

Hva skal du få ut av den?

Høyere utgangshastighet?

I så tilfeller vil du være langt over rødstreken for hjemmelading.

Hylsa til 308 er mer enn stor nok for de aktuelle kruttypene som man kan finne på å bruke.

30-06hylsa er farlig stor, og kan hvis man ikke har skrudd på tenkeboksen, gi faren for overfylling av enkelte kruttyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at med det riktige kruttet kan man lade både 200 og 220-grains kuler i .30-06, noe som ikke er særlig praktisk i .308.. Med moderne kuler skjønner jeg ikke vitsen i å tenke sånne kulevekter, men det finnes dem som bruker dem....

200-220 grain :):lol::lol:

Hva i huleste jakter man med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns den tilgangen lenger? (Jeg skulle gjerne hatt "noen" pakker.)

Joda, der finnes litt her og der. Er man så heldig å ha Våben Med Tennstempel, så kan man få en kvote hvert år.

Så, med mindre du har noe morsomt på rullebladet, er det bare å melde seg som frivillig i HV.

Begynne med skyting i NROF eller DFS, så ordner det seg nok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyddemper?

Det har vi ikke snakka om.

Hvorfor bruke lyddemper?

Tror ikke det er lovlig her i landet.

Presisjon blir neppe bedre av lyddemper.

Og en ting til: Skal du få lyddemper til å fungere, må du under lydens hastighet.

344 m/s er ekstremt sakte.

Buker du 308 i ferdige pakker, vil du neppe komme under 750 m/s

Å få hastigheten ned til under 344 m/s vil kreve ei grusomt tung kule, og uhyggelig lite krutt.

Jeg kan ikke drømme om at det finnes ladetabell for noe slikt.

Å lade langt utenfor ladetabell med progresivt krutt, er forbi farlig.

Lyddemper= salong eller pistol.

For alt anna, glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt, her er du lite oppdatert! Lyddemper er absolutt lovlig, og selger som hakka møkk! Du har rett i at smellet i det kula, og ikke minst kruttgassene, bryter lydmuren vil være der uansett.. Men smellet blir betydelig redusert ved bruk av lyddemper. Så mye redusert at faren for hørselsskade også blir betydelig redusert. I noen tilfeller blir også presisjonen bedre. Det er flere typer dempere på markedet. Vet ikke hvilken som er best, om det er noen som skiller seg veldig ut, men lyddemper er absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at det var lovlig.

Bedrer presisjonen? Hmmmm. Med mindre du har en skjevhet i pipefronten før lyddemper, som demperen retter, er ikke dette mulig.

PS. Den Sauern bør, skutt i benk, gi 5skuddserier innenfor 2X2 cm.

Ser den med hørsel. Og klart det demper gassmell, men var ikke klar over hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyddemperen i seg selv gir ikke bedre presisjon på rifla, men den demper mye av rekylen. De fleste skyter bedre med mindre rekyl.

En annen fordel med lyddemper er at den tar vekk mye av munningsflammen. Noe som er ganske kjekt da man sparer mørkesynet på nattjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at det var lovlig.

Bedrer presisjonen? Hmmmm. Med mindre du har en skjevhet i pipefronten før lyddemper, som demperen retter, er ikke dette mulig.

PS. Den Sauern bør, skutt i benk, gi 5skuddserier innenfor 2X2 cm.

Ser den med hørsel. Og klart det demper gassmell, men var ikke klar over hvor mye.

Jeg sa vel KAN bedre presisjonen.. Det har med løpssvingninger å gjøre. Demperen vil endre litt på disse svingningene, og i noen tilfeller vil dette bedre presisjonen. På en Sauer 202 er dette neppe relevant, den har vanligvis en utmerket presisjon i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en sauer 202 i 6.5x55 og ekstra løp i 9.3x62.

Kan absolutt anbefale denne rifla, fantastisk presisjon og veldig god å skyte med.

Lyddemper gir ikke lavere utgangshastighet, men mange velger å kappe løpet litt når demperen blir montert og da mister du litt hastighet. Har demper på 6.5 løpet, og dette gir smell og rekyl omtrent som en salongrifle.

Hawken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med smellet, tar jeg ditt ord for, det mer rekylen er ikke mulig.

Skal du ha redusert rekyl, har du tre muligheter: 1) Redusere massen på prosjektil, 2) Redusere utgangshastighet, 3) Øke massen på våpen.

Mulig smelldemperen er tung, og forklaringa ligger her.

Har du testa med kronograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjerde muligheten er å montere enten rekyldemper eller lyddemper som omdirigerer retningen på kruttgassene.

Står litt mer her om hvordan en demper fungerer:

http://www.artemis.as/

Sitat:

'Demperen fungerer som en meget effektiv rekyldemper ved at drivgassene treffer baflene i demperen. Når høyhastighetsgassene treffer baflene vil hele våpenet skyves forover og motvirke rekyl. En lyddemper fungerer som rekyldemper på akkurat samme måte som en vanlig rekyldemper, bare mye mer effektivt og UTEN å forsterke skytestøy for skytter og omgivelsene'

Har testet dette i kronograf, ja. Hastigheten er lik med og uten demper.

Hawken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare påpeke at en lyddemper også gir mindre rekyl, samtidig som den demper skuddet. Hvor mye den demper i antall decibel varierer veldig, men det er sjeldent mer en 30 db. MEN, det en demper også bidrar med og som kanskje har størst betydning for omgivelsene/viltet, er at den ikke skaper samme overtrykk ved skudd. Prøv å stå på skytebane når sidemannen din bruker rekylbrems, MYE verre enn hvis man skyter uten demper.

Hvis noen der ute får bedre presisjon av å skyte med demper, så er det pga: 1-Mindre rekyl. 2-Mindre lyd. 3- En kombinasjon av begge, som igjen bidrar til en mer behagelig skuddopplevelse, som igjen bidrar til bedre skudd.

Og for de som mener at selve våpenet blir mere presist av å putte en lyddemper på, dere burde kontakte leverandør og få tilbake pengene :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.