Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av sovepose og liggeunderlag. Utpakket/oppblåst eller nedpakket?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Spiller det noen rolle om man har pakket soveposen kraftig ned i trekket, eller liggeunderlaget godt pakket ned i posen sin?

Eller bør soveposen oppbevares utpakket slik at fibrene ikke blir komprimert langvarig, og liggeunderlaget oppblåst eller delvis oppblåst slik at ikke fyllet blir komprimert?

Har dette noe å si? Er de laget for å tåle nedpakket oppbevaring over lang tid for vi som ikke bruker det så ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var egentlig noe sånt jeg tenkte ja. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har en sovepose med komfort temp på -1 og ekrtrem temp på -13. Denne er bikkje kald når det er -4 grader om natten, selv når jeg har ett lag super undertøy, ett lag ull undertøy, en tynn ullgenser og en lue om natten. Jeg hadde ett elendig ligge underlag da. Posen har nemlig lagt i hardt trykt nedi trekket sitt de siste 4 årene, og kun hvert ute en gang per år. Derfor lurer jeg på om den rett og slett er blitt permanent dårligere og jeg bør kjøpe en ny før neste tur, eller om den kan komme seg hvis jeg lar den ligge luftig en stund og tar kjangsen på å ta den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er at posen din er laget for at du ikke skal ligge i den når det er kaldere enn -1. Når du begynner å nærme deg ekstremtemperaturen er det klart du kommer til å fryse.

Komfort temperatur er laveste temperatur hvor du kan sove behagelig. Denne stiger etter hvert som posen blir eldre.

Ekstrem temperatur er laveste temperatur hvor du vil overleve en natt i posen. OVERLEVE, altså ingen kjære mor og søte drømmer!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, det stemmer jo det du sier. Tviler egentlig på at det ble så kaldt om natten, men det kan ha blitt så kaldt. Men med så mye klær på meg (glemte å nevne ullsokkene jeg hadde) og lue så skulle jeg tro at bare ett par grader under comfort temperatur skulle gå bra. Underlaget skal ihvertfall skiftes ut til neste gang. Fremdeles så har den blitt oppbevart hardt nedpakket de siste årene, så kanskje dette har påvirket den..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer selv på når soveposen går ut på dato og må byttes ut.

En ting man kan gjøre for å forbedre soveposens comfortemp, er å kjøpe en slik fleecepose til å ha i tillegg. I følge produsentene så kan denne hjelpe med ca 8 grader.

Har også hørt at 70 % av varmen forsvinner nedover. Derfor er det like viktig med et ordentlig liggeunderlag.

Regner med det er best å sove godt og varmt, istendenfor å ligge og fryse. Suger skikkerlig å være trøtt på tur.

Min erfaring med "comfortemp" er fra å ligge i snehule. Hadde en pose fra helsport, som hadde comfortemp ned til -5 og extrem til -15. Snehulen hadde ca rundt 0 grader. Selv om jeg lå fullkledd unntagen skallplagg, så frøs jeg no inni hampen og sov kanskje 5 min tilsammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har ligget sammenpresset i lenger tid må du nok regne med at fibrene i isolasjonsmaterialet er noe sammentrykket og deformert. Du kan jo prøve å kjøre den en tur i tørketrommelen. kanskje du får blåst litt nytt liv i isolasjonsmaterialet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har ligget sammenpresset i lenger tid må du nok regne med at fibrene i isolasjonsmaterialet er noe sammentrykket og deformert. Du kan jo prøve å kjøre den en tur i tørketrommelen. kanskje du får blåst litt nytt liv i isolasjonsmaterialet igjen.

Støtter den. Tørketrommel fungerer meget bra. Også en vask av soveposen etter lang bruk, hjelper en del på isolasjonsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vasket sovepose på det mest forsiktige programmet i maskinen, tørket den med avfukter, og lagt den i tørketrommelen uten varme med tennisballer i for å fluffe den litt opp :) Virker fin og myk.

Jeg har merket at denne er ganske tynn under, og litt tykkere over. Sikkert for å spare vekt, men krever nok ett godt underlag. Den veier ca 1,1kg.

Jeg har også fått nyss om at min mor har en kamuflasjefarget dunpose som sikkert er rundt iafall 30 år gammel liggende hjemme. Denne har ingen glidelås, og veier ganske lite. Tenkte jeg skulle prøve denne :)

Bør jeg vaske den gamle saken for å piffe den opp litt, eller holder det å ta den i tørketrommel med tennisballer, uten varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har vasket er syntet. Vaskeanvisningen er for lengst gnikket vekk, men som sagt virker den myk og fin etter vask og tørk, så det har nok gått veldig fint tror jeg. Var 3 skyllinger på finvask programmet til maskinen, så jeg håper at all såpen er vekke fra posen. Jeg doserte halvparten av vanlig vakepulver, og ingen skyllemiddel, i tilleg til at jeg skylte skyllemiddelet ut av såpekammeret før jeg vasket den for å være sikker på at det ikke kom noe skyllemiddel/tøymykner i skyllevannet.

Og som sagt er den nye (30 år gamle saken uten glidelås) jeg har fått gravd fram fra min mor sitt loft er en gammel kamuflasjefarget dunpose :)

Det er altså denne jeg lurer på om jeg bør vaske hvis den ikke lukter humbug, eller om jeg bare bør tromle den uten varme med tennisballer for å fluffe opp den gamle dunen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge produsenten (Exped) skal mitt dun-liggeunderlag få blåse seg opp av seg selv, og deretter oppbevares med ventilene lukket. Selv har jeg blåst det opp ca halvveis.

Når det kommer til å sove ute i kaldt vær kan jeg legge til noen tips jeg bruker selv:

Legg deg varm. Det er bedre å ta seg en løpetur i snøen og få varmen selv om du våkner litt. Legger du deg kald i posen blir det aldri varmt. Det er kroppen som skal varme opp soveposen, ikke soveposen som varmer opp kroppen.

Gå på do før du legger deg. Både bimmelibim og bommelibom. Kroppen bruker energi på å holde dette varmt!

Kok opp en flaske med vann, og legg en varm flaske (i en ullsokk om den er veldig varm) mellom bena. Da vil den ligge nær hovedpulsåren i kroppen, og dermed varme opp blodet i hele kroppen. Husk at er du varm på overkroppen vil kroppen varme opp bena dine og. Våkner du midt på natta og flasken har blitt kald, så er det bare å hive den ut. Det funker også bra og varme opp halvstore steiner (ca 1-2liter ish) og legge i posen. De holder varmen lenge. Men pass på så du ikke brenner deg.

Ikke sov med klær. Jeg er bare delvis enig i dette, men mange mener at man ikke skal ha noe klær på i soveposen. Bruk likevel en lue og hals.

Kjøp en tynn dunsovepose og ha inni helårsposen. Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg har hørt mange som sier det fungerer veldig bra. Litt knot kanskje, men verdt det om du får en god natts søvn.

Skaff deg et skikkelig liggeunderlag. Kan anbefale ett oppblåsbart dunfylt type Exped el., hvis du har råd. Men "gammeldagse" liggeunderlag funker fint de også. Går fint an å bruke to sammen, eller et tynt og et reinsskinn. Eller du kan kappe granbar og legge under liggeunderlaget. Mesteparten av varmen forsvinner ned, spesielt om du ligger på snø. Så et godt liggeunderlag er viktig.

Og til sist, husk at kroppsvarme er den beste varme;) Ingen ting varmer som den du ligger ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer Exped dununderlaget liggende oppå et skap i en brett. Så bytter jeg på hvor brett er nå og da.

Har begge ventilene åpne.

En mulighet for å begrense skitt inni posen er å bruke en lakepose inni. Da tar det lenger tid før du må vaske.

Ligger jeg på underlag uten noe telt så har jeg trekk utenpå soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass till å ha soveposene i leiligheten.

Pleier å lagre soveposene i STORE vanntette pakkposer i kjellerboden, oppå allt annet.

Stappa selvfølgelig, eller snarere lettere henslengt (kan egentlig ikke kalles stapping pga pakkeposenes størrelse)

Jeg har både syntet- og dunposer:

Isbjørn Jan Mayen

Helsport Alta

Fjällräven (veldig lett og kompakt dunpose)

Synes denne forvaringsmetoden funker knallbra.

Pakkposene er jo lufttette (og vantette).

Passer man på å lagre litt extra luft inni, kommer aldrig soveposene i uheldig klem.

Samtidig er de også beskyttet mot evt fukt/vannlekage.

Må bare passe på å lufte soveposen godt etter bruk så det ikke vokser fram ett eget funky økosystem under lagring...:)

No problems...:D

Det er merklig att det bare er dunposer som leveres med egen forvaringspose... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at under sengen var det et egnet sted for både liggeunderlag og sovepose.

Etter å ha vært ute i mange minus et par ganger, så har jeg begynt å sove enkelte ganger med dunjakka på, men uten skallbekledning selvfølgelig.

Min sovekombo vinterstid er :

En gammel Ajungulak Extreme ett eller annet. " Ca 12 år gammel".

Helsport innepose av fleece.

Exped Downmat 9 glx.

Ajungulak Bamse extreme liggeunderlag. "Pleier å ligge under exped matta"

Vannflaske med varmt vann i bunn av posen er knallbra. Bruker enten camelbacken eller Nalgene flaske.

Til vanlig av klær:

Headover, lue, biuwaksko, brynje oppe og nede, kanskje en ullgenser.

Extremepowerranger mode:

Alt det over + Ullgenser, Dunjakke, forsvarets mellombukse i ull, noen ganger finnlandshette. "pleier å ha føttene fri for sokker, slik at de tørker mest uansett temp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.