Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge varer 1liter bensin?


BergsengOlsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lett en stund nå, men finner ikke svaret noe sted! Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan bruke multifuelen min når jeg har 1 liter bensin? Vet den holder endel måltider, men jeg lurer på om jeg trenger en eller to flasker til en tur hvor jeg skal lage maks 7 måltider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig avhengig av kva slags mat du lagar. Det er stor forskjell på brenselforbruk mellom å koke potetar og å koke opp varmt vatn for ein pose real turmat. Hugs at koking av eventuelt kaffivatn og oppvaskvatn også brukar brennstoff. Det beste vil vera å lage nokre representative måltid for å finne ut kor mykje du brukar på dine måltid. Forbruket finn du enkelt ved å måle (anten med eit desilitermål eller med vekt) kor mykje brennstoff du har på tanken før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har lett en stund nå, men finner ikke svaret noe sted! Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan bruke multifuelen min når jeg har 1 liter bensin? Vet den holder endel måltider, men jeg lurer på om jeg trenger en eller to flasker til en tur hvor jeg skal lage maks 7 måltider?

Som de andre har nevnt er det en del faktorer som mangler i regnestykket. Du skriver heller ikke hvor store flasker det er snakk om. Men jeg kan ta min Omnifuel som eksempel. Med den så koker jeg enkelt vann til 7 Real Turmat med en 0,6 liters flaske med bensin.

Det beste er å teste ut dette selv og også veie brenselsflasken(e) før og etter hver tur. Etter noen turer vil du få en pekepinn på hvor mye du trenger. Bensin veier ca. 690 gram per liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok ingen fasitsvar her nei. Andre faktorer som spiller inn er også hvilken temp det du skal lage har i utgangspunktet, om brenneren står i ly for vind, temp der du lager maten, om du bruker sånn alu-skjerm som reflekterer varmen, om du bruker lokk på osv.

Men better safe then sorry spør du meg. Jeg bærer heller 500g ekstra enn å måtte gå rundt å tenke på om jeg har nok fuel eller mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borte mer enn 3 dager med Omnifuelen i strekk. Har greid meg da med 0,6 flaska. Men jeg bruker bålkjele og kjelesett i stål så alle kaffekok og slikt går på bål. Jeg er som regel bare et sted og kan derfor bruke bål på alle måltider.

Trenger med fuel hvis man flytter seg og skal koke lunsj underveis feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

MSR Dragonfly og Optimus 111T bruker ca 2,75dl pr time på full guffe. Så en liter vil holde i underkant av 4 timer.

Soto Muka bruker 5 dl pr time og 1 liter holder da til ca 2 timers fyring

Disse er de jeg har brukt i 20 minus. 

Det er mulig å fylle tanken på Optimus 111T mer enn 3/4 full, men da bør du har fyringsvakt og pumpe mye den første halvtimen siden du ikke får masse trykk. Men da holder en tank ut en 2 timers fyringsvakt ;-) og du klarer deg med kun 1 fylling før neste vakt skal på...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oddbjørn skrev:

Sommer eller vinter? Skal du også smelte snø til drikkevann? På vinteren pleier jeg beregne 0,4-0,5 l pr dag, men da har jeg også nok til kosefyring for å holde varmen i teltet.

Vinter, 20 minusgrader. Isborvann, slapp å smelte snø. 0,5 liter med bensin til Soto Muka holder til nøyaktig 1 times fyring på full spiker. Den smelter snø omgjort til 1 liter kokende vann på under 10 minutter. Går med noen liter vann til både meg og bikkja. Beregner ca 1,5-2 liter om kvelden, 1 liter på dagtid og det samme igjen neste kveld. Dvs ca 4-5 liter vann smeltet fra snø eller isborvann pr dag.

Når jakthunden har en klissvåt "kondomdress" som må tørkes i forteltet så holder det ikke med 0,5 liter bensin i 20 minusgrader i kun 1 time.....Den må tørkes før den skal brukes neste dag.

Skulle jeg bare varmet eget vann og litt kosefyring før leggetid hadde det vært nok med 0,5 liter bensin. Jeg ble liggende i teltet fra kl 1500-0800 morgenen etterpå og ikke f....om jeg gidder tilbringe den tiden i soveposen bare fordi jeg ikke kan fyre i teltet. Skal jeg isfiske i forteltet skal primusen surre og gå ;-)

Varmeste jeg fikk det i forteltet var -0,9 grader målt ca 20 cm over bakken (tempmåler stod på en kasse) med -21 utendørs. Fyrte da kun med 1 primus på full guffe. Med 2 primuser på full spiker ble det behagelige +9 grader på samme sted og kondomdress og alt annet vått tørket på drøyt en time eller så der. Måtte da sitte kun en enkel ulltrøye. Det ble mildvær dagen etterpå og kun -10 grader ute. Da funket det fint å fyre med 1 primus i ytterteltet for å ha god varme også i innerteltet. Om kvelden i lesestunden flytter jeg primusen inn innerteltet og justerer Dragonfly ned til under halv guffe og kan ligge lese bok uten å bli kald på fingra. Da holder en halvliter bensin i maaange timer med dragonfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fylte 8,5 dl på på msr flasken i går og lot en msr xgk ex brenne til den slukka. Felleskjøpets miljøbensin. Kokte først opp 1 liter kaldt vann på 3min43sek. Deretter lot jeg den stå og fyre på full spiker med stoppeklokka. Den sluknet etter 2t16min. Dette gir da et snitt på 16min brenntid pr 100ml bensin. Skulle vel tilsi drøyt 2t 40min brenntid på en liter bensin. Jeg skrudde ventilen opp helt opp på flaska. Ikke imponerende tall, men bedre enn Sotoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, rbhelle said:

Fylte 8,5 dl på på msr flasken i går og lot en msr xgk ex brenne til den slukka. Felleskjøpets miljøbensin. Kokte først opp 1 liter kaldt vann på 3min43sek. Deretter lot jeg den stå og fyre på full spiker med stoppeklokka. Den sluknet etter 2t16min. Dette gir da et snitt på 16min brenntid pr 100ml bensin. Skulle vel tilsi drøyt 2t 40min brenntid på en liter bensin. Jeg skrudde ventilen opp helt opp på flaska. Ikke imponerende tall, men bedre enn Sotoen.

Så kommer parametere med temperatur og vind som i større eller mindre grad vil påvirke brennetiden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på isfisketur utenfor Tromsø i helga. Fredag til søndag. Brukte ei 850ml flaske rensa bensin på min MSR Whisperlite. Det innebar en håndfull vannoppkok til kaffe, kakao og drytech. I tillegg kokkelerte vi en heftig lørdagsmiddag i form av tacogryte + søndagsfrokost med egg og bacon. Utenom dette varmefyrte vi en hel del på lav effekt. Pleier å ha med en stor flaske (0,85) og en liten på 0,6 liter.  Denne helga holdt det med 0,85 flaska. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/23/2011 den 17.20, BergsengOlsen skrev:

Hei!

 

Har lett en stund nå, men finner ikke svaret noe sted! Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan bruke multifuelen min når jeg har 1 liter bensin? Vet den holder endel måltider, men jeg lurer på om jeg trenger en eller to flasker til en tur hvor jeg skal lage maks 7 måltider?

På lengre turar er det vanleg å rekne 0,23 - 0,25 l bensin per dag per pers, til snøsmelting til drikkevatn og vatn til drytech (typisk MSR XGK eller Whisperlight m.v.) Skal ein koke/steike mat, eller kosefyre må ein berekne meir. God vindskjerming og eit kjele/brennaroppsett som er effektivt er også ein føresetnad for denne "regelen".

Skal ein utanlands og opp i høgda gjeld andre tommelfingerreglar, då effekten går ned med stor høgde. Det siste har eg ikkje detaljkunnskap om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tessatroll skrev:

På lengre turar er det vanleg å rekne 0,23 - 0,25 l bensin per dag per pers, til snøsmelting til drikkevatn og vatn til drytech (typisk MSR XGK eller Whisperlight m.v.) Skal ein koke/steike mat, eller kosefyre må ein berekne meir. God vindskjerming og eit kjele/brennaroppsett som er effektivt er også ein føresetnad for denne "regelen".

Skal ein utanlands og opp i høgda gjeld andre tommelfingerreglar, då effekten går ned med stor høgde. Det siste har eg ikkje detaljkunnskap om.

Hei @Tessatroll Ser at du også har MSR XGK EX og er mye på tur. Du har tilfeldigvis ikke sånn ca funnet ut hvor lenge din brenner kjører på full åpning med ei flaske på 880ml? Jeg fant ut at min brenner i ca 16min på 100ml renset miljøbensin, vindstille og med vindskjerm i noen minusgrader. Ikke at det er så superviktig, men jeg synes det er greit å kunne ha en viss kontroll særlig når ting skal bæres i sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rbhelle skrev:

Hei @Tessatroll Ser at du også har MSR XGK EX og er mye på tur. Du har tilfeldigvis ikke sånn ca funnet ut hvor lenge din brenner kjører på full åpning med ei flaske på 880ml? Jeg fant ut at min brenner i ca 16min på 100ml renset miljøbensin, vindstille og med vindskjerm i noen minusgrader. Ikke at det er så superviktig, men jeg synes det er greit å kunne ha en viss kontroll særlig når ting skal bæres i sekk.

Eg har ikkje 880 ml flaske, og har heller aldri latt brennar stå og brenne med det formål å kartlegge brenntid på fulle sluser.

Eg har stort sett operert ut frå ovanfornemnde tommelfingerreglar, og lagt til ekstra om eg veit eg vil kosefyre eller koke/steike mat. Det har funka fint på turar av varierande lengd og under varierande tilhøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp hjem fra en 44 dager lang tur så kan jo fortelle sånn ca hvor mye jeg brukte :) jeg beregnet ca 4 dl pr dag. Jeg endte opp med å bruke ca 3 dl pr dag. Dette gikk til smelting av snø ca 5 l vann pr dag i tillegg til oppvarming av lunkent vann. I tillegg ble det fyrt en time i innerteltet (for tørking av utstyr) ca. pr 3 dag. Jeg brukte omnifuel 2 på hele turen. Det avhenger selvfølgelig av temp og høyde du befinner deg på (jeg var rundt 1200 m høyde ca 35 av dagene). Brukte forøvrig 880 ml flaske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Shell-selskapet Gasnor inneholder 1 ltr bensin ca 8,8 kWh. Antar vi da snakker om energi ved fullstendig forbrenning, så i praksis er det nok litt lavere. La oss si 8 kWh/ltr, for enkelhets skyld. Det betyr altså at man på en liter bensin kan brenne

  • 1 time med 8000 W effekt, (byggtørker? ;))
  • 2 timer med 4000 W effekt, (Muka Stove? XGK EX)
  • 3 timer med 2667 W effekt, (maaaange :)
  • 4 timer med 2000 W effekt, (Coleman 442?)
  • 6 timer med 1333 W effekt, (Svea 123?)

Synes det ser ganske nær ut det som mange skriver over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
14 timer siden, hhalvor skrev:

Jeg kom nettopp hjem fra en 44 dager lang tur så kan jo fortelle sånn ca hvor mye jeg brukte :) jeg beregnet ca 4 dl pr dag. Jeg endte opp med å bruke ca 3 dl pr dag. Dette gikk til smelting av snø ca 5 l vann pr dag i tillegg til oppvarming av lunkent vann. I tillegg ble det fyrt en time i innerteltet (for tørking av utstyr) ca. pr 3 dag. Jeg brukte omnifuel 2 på hele turen. Det avhenger selvfølgelig av temp og høyde du befinner deg på (jeg var rundt 1200 m høyde ca 35 av dagene). Brukte forøvrig 880 ml flaske.

Hvor mange personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså, olika brännare bränner bensien mer eller mindre effektivt. 
Jag har gjort tester med att koka upp vatten (vatten i rumstemperatur), i samma kärl, vid samma eller likannde omgivgningstemperatur (som inte skall påverka så mycket eftersom den effekt som du trycker in i botten på kokärlet är enomrt mycket större än det som stårlar ut från kokärlet. 
Ja, så har jag mätt hur mycket bensin det gått åt. Och det skiljer en hel del, om jag inte minns fel så var det en skillnad på en faktor 2 på den minst och mest effektiva av dom brännare jag provade. 

Sedan tillkommer kokkärlets form, vind och bruk av vindskärm som faktorer som påverkar hur snabbt det går att värma upp en viss mängd vatten, och vilken mängd bränsle som går åt. På kök som måste förvärmas (som Optimus Svea) så påverkar även förvärmningen. 

Ett sätt att ta reda på hur mycket bränsle man skall ha med är helt enkelt att prova. Tag det kokkärl som du skall ha med på turen. Koka upp samma mängd vatten som förväntas gå åt vid en måltid. Mät hur mycket bränsle som går åt. Jag brukar mäta genom att väga bränsleflaskan för och efter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Johan2000: Formen på brennerens flamme og formen på kjelen må passe hverandre. En brenner som sprer flammene mye, må brukes med en kjele/panne med stor diameter dersom man skal "fange" energien før den forsvinner ut fra kanten i retning melkeveien. Mens en brenner med smal flamme kan brukes med en kjele med mindre diameter uten at veldig mye energi går tapt.

I tillegg er det viktig å tilpasse pådraget. Det går selvsagt oftest raskest å gi full gass for å koke opp vann på kortest mulig tid, men det er ikke det som gir best brenseløkonomi - nettopp fordi man tilfører varme så raskt at mye blir fortrengt ut på sidene istedet for å bli tatt opp i kjelebunnen. Skal jeg råtippe, vil jeg tro at man får optimal brenseløkonomi med en plass mellom 50% og 75% av full gass med en normal brenner på en normal kjele :) 

Tror egentlig ikke bensinbrennerne i seg selv har kjempestore forskjeller i brenseleffektivitet - de fleste er jo nær en fullstendig forbrenning (med CO2 og H2O som hovedsluttprodukter) - men det er nok forskjeller i hvor godt varmen overføres til kjel/panne. Vil derfor anta at uten kjele, brukt som teltvarmere, vil varmeeffekten være proporsjonal med brensesforbruket, uavhengig av brennervalg. Men jeg kan selvsagt ta feil, har jo ikke testet selv :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.