Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av liggeunderlag til vår/høst .Ajungilak Light Pump Mat? Råd :)


mindviruz

Anbefalte innlegg

Da er jeg også på utkikk etter ett liggeunderlag.

Jeg vil har ett liggeunderlag som:

-Isolerer godt nok til natteteperatur på ned til vanligvis 5 grader, men også til rundt -5, eller i skjeldne tilfeller -10C

-LETT å bære.

-Greit å ligge på.

Jeg har sett litt på "Ajungilak Light Pump Mat".

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/light-pump-mat-1060376

Hvordan er dette?

Noen som har andre forslag til liggeunderlag som er gode og lette?

Hvordan er det egentlig med slike luft underlag på tur? Går det lett hull på de, og da er man selvfølgelig ute å kjøre med både liggekomfort og teperatur om natten går jeg ut i fra?

Kanskje det er tryggere å gå for eks. et Ajungilak Bamse Extreme ?

http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/bamse-extreme-1002503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det liggeunderlaget du nevnte fra ajungilak i nesten ett år nå, og er veldig fornøyd. Det isolerer godt og er veldig lett og lite når en pakker det sammen. Har brukt det hele året, også rett i snøen. Har ikke hatt noe lekkasje i det foreløpig, men lappesett følger med. Anbefales :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har storebroren av dette liggeunderlaget. Fikk et slitasjehull ved den integrerte pumpa i sommer. Da hadde jeg hatt mellom 30 og 40 døgn på det. Et svakt punkt akkurat der virker det som. Fikk lappet det med superlim og sportstape. Hadde ikke lappesettet med. Det holdt fint videre på turen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke opplåsbare liggeunderlag kalde i kaldt vær (at lufta i underlaget blir kaldt?). Bruker alltid skum hvis jeg skulle ligge ute vinterstid, men er det med at oppblåsbart blir kaldt bare noe jeg innbiller meg? Jeg har nemlig ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig oppblåsbare blir veldig kalde, men det finnes endel oppblåsbare som er beregnet for kaldt vær og er isolerte. Disse egner seg veldig bra for vinterkulda. Men, punkteres disse er de ikke mye verdt, så det er greit å ha en backup eller lappesaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker litt luft nå, men bør la seg tette lett..

Hvordan gjør du det? Har samme problem med et micro-hull jeg ikke finner..

Ellers fornøyd med liggeunderlaget! Har ikke prøvd det i kulda enda, men det blir fint lite og lett med god komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode svar :D

Frister litt med det oppblåsbare, men jeg er litt skeptisk, siden de fleste har lekkasje i sitt underlag.

Liggekomfort blir utvilsomt bra, og vekten er også meget hyggelig. Men med ett lekk underlag på tur, så får du en lite hyggelig opplevelse.

Skal jeg ha med ett skumunderlag i tilegg, blir det ihvertfall ikke lett lenger, så for meg blir det liksom enten eller, for å spare vekt.

For å finne microhull ville jag tatt det ut i hagen, eller inn i dusjen, blåst det godt opp, og så spylt det med en flaske med en blanding av Zalo og vann. Da vil du få bobler der det lekker. Merk det så med sprit-tusj, og la det tørke før du lapper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt oppblåsbare i mange år og aldri hatt noen punktering. Det dukker vel opp før eller siden så klart.

Hadde først et jeg ikke husker navn på. Lett isolert og fint underlag. Solgte det etter en sesong da det ble for lite pga mummy-fasongen.

Så har jeg hatt Exped Downmat 9 DLX i ca fem år- Brukt i telt både sommer og vinter, det er og brukt som underlag når jeg har bodd i hytter hvor noen må ta gulvet eller når det har vært mer gjester enn senger hjemme.

I teltet har og bikkja tråkka en del på det.

Exped Synmat Ul er ny for året. Der er ytterstoff litt tynnere enn på f.eks Downmat og vanlig Synmat. Har vel ikke mer enn 10 netter på ddet siden det ble kjøpt litt utpå sesongen. Det har og bikkja tråkket på en del ganger.

Det ekstra under jeg bruker veier kun 110gr så det er ikke noe vekt å snakke om. Dog er ikke det godt nok hvis du skulle punktere det andre om vinteren.

Men en Synmat UL og et Bamse burde dekke hele året. Til sammen veier det under kiloen. Min Downmat veier 1,3 el 1,4 så vidt jeg husker.

Da har man mer enn nok underlag for vinterbruk hvorav det ene kan benyttes ute rundt bål i tillegg. Skulle det oppblåsbare punktere vil man greie seg med Bamse alene så lenge det ikke er for kaldt. legge litt bar under teltet evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det? Har samme problem med et micro-hull jeg ikke finner..

Ellers fornøyd med liggeunderlaget! Har ikke prøvd det i kulda enda, men det blir fint lite og lett med god komfort.

Senk det under vann og se hvor det bobler :) bruk så lappesettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt vurdering, så har jeg kommet til den foreløbig konklusjonen om at denne kombinasjonen må være den ultimate for meg:

-Exped SynMat UL 7 M http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3603&cid=543 (reprasjonssett følger med)

-Det tynneste og letteste skumunderlaget (På kalde vinterdager velger man ett tykkere skumunderlag om man føler behov)

-Exped Pillow Pump. For økt komfort :)http://www.oslosportslager.no/produkt/pillow-pump-7709.aspx

Tar gjerne i mot flere forslag, eller synspunkt på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

fungerer det å la den bli så våt? hvordan blir dunfyllet da? har en exped 7 med microhull - et eller annet sted. skulle gjerne funnet de - men er usikker på det å drukne hele madrassen pga dunisoleringen muligens blir ødelagt da? noen som har prøvd?

Senk det under vann og se hvor det bobler ;) bruk så lappesettet.

Jeg har hatt oppblåsbare i mange år og aldri hatt noen punktering. Det dukker vel opp før eller siden så klart.

Hadde først et jeg ikke husker navn på. Lett isolert og fint underlag. Solgte det etter en sesong da det ble for lite pga mummy-fasongen.

Så har jeg hatt Exped Downmat 9 DLX i ca fem år- Brukt i telt både sommer og vinter, det er og brukt som underlag når jeg har bodd i hytter hvor noen må ta gulvet eller når det har vært mer gjester enn senger hjemme.

I teltet har og bikkja tråkka en del på det.

Exped Synmat Ul er ny for året. Der er ytterstoff litt tynnere enn på f.eks Downmat og vanlig Synmat. Har vel ikke mer enn 10 netter på ddet siden det ble kjøpt litt utpå sesongen. Det har og bikkja tråkket på en del ganger.

Det ekstra under jeg bruker veier kun 110gr så det er ikke noe vekt å snakke om. Dog er ikke det godt nok hvis du skulle punktere det andre om vinteren.

Men en Synmat UL og et Bamse burde dekke hele året. Til sammen veier det under kiloen. Min Downmat veier 1,3 el 1,4 så vidt jeg husker.

Da har man mer enn nok underlag for vinterbruk hvorav det ene kan benyttes ute rundt bål i tillegg. Skulle det oppblåsbare punktere vil man greie seg med Bamse alene så lenge det ikke er for kaldt. legge litt bar under teltet evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.