Gå til innhold
  • Bli medlem

VIDEO:Padletur gjennom av Sootkanalen i Aurskog-Høland kommune 1-4. oktober 2011


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 21 år som alltid har vært interessert i skogen og naturen, friluftsliv, og helt siden jeg har vært liten pjokk har jeg blitt dratt med på tur. Naturen gir meg enorm mye og det å gå turer er første prioritet for meg! Har vært på en del småturer aleine, ellers mye med kompiser. Ifjor gikk jeg på friluftsliv på en folkehøgskole på vestlandet et helt år, og fikk utrolig mye tur erfaring fra mange mange turer i fjellet!

Men jeg har aldri hatt noen særlig lange turer aleine før, derfor bestemte jeg meg for å padle Sootkanalen. Navnet på denne ruta er kansje noe misvisende, for Sootkanalen utgjør bare en del av turen. Kanalen har fått navn etter Engebret Soot, som levde fra 1786 til 1859. Han var født i Aurskog, og fløtningsingeniør av yrke. Sootkanalen er en av hans mange byggverk. På det meste arbeidet 600 mann med å bygge denne kanalen!



Til planlegging av turen brukte jeg boka til Øystein Køhn, "Padleperler" utgitt i 2008. En herlig bok for de som liker å padle! Jeg har laget en video hvor jeg har prøvd å beskrive hvor turen går fra start til slutt. Føler egentlig det meste av info i forhold til en tur rapport kommer fram i filmen, ellers får dere bare spørre/si ifra!! ;-)

Mvh Magnus Rismyhr

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin rapport!

Og til alle forum-lesere, spesielt i Østlandsregionen: Aurskog-Høland er et område verdt et besøk! Bare 45 minutter med bil fra Oslo, men merkelig ukjent for de fleste. Flott natur, og mye dyreliv. I tillegg til det "vanlige" som elg, rådyr og mye småvilt og skogsfugl, så er det ulv... Det heter vel ikke løp og kjøp i denne sammenhengen - men dra avgårde og opplev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig underholdende og inspirerende video, Magnus! Velregissert og interessant også. Deg har vi neppe og forhåpentligvis ikke hørt og sett for siste gang.

Også litt spesielt med musikken fra "Into the Wild", en film jeg virkelig har et sterkt forhold til av flere grunner.

Lykke til videre, både med turliv, opplevelser og dokumentering!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens, kjempe morro!! :) Helt enig med deg Koppen, jeg har også et spesielt forhold til den filmen og Eddie Vedder gjør filmen til det den er med sin musikk. Fantastisk bra album, og jeg kjenner meg igjen i mange av låtene hans. Utrolig bra skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.