Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur i Bymarka (Trondheim) - tror jeg så en jerv??!


Skognaut

Anbefalte innlegg

Hei friluftsfolk! Jeg liker godt å gå i skog og mark, men har ikke mye erfaring med denslags enda, så jeg vil kalle meg nybegynner hva gjelder friluftsliv. Relativt nylig flyttet jeg ganske nært Bymarka i Trondheim, og i dag bestemte jeg meg for å gå meg en liten tur og utforske hva nærmiljøet har å by på.

Jeg kjørte til parkeringsplassen i nærheten av Bymarka friluftsbarnehage og la i vei oppover lysløypa. Etter kort tid fant jeg en sti på venstre side og bestemte meg for å følge den. Jeg hadde gått i ca 15 minutter da jeg kom opp på en liten høyde. Jeg tror det var ganske nøyaktig i dette området:

http://kart.finn.no/?lng=10.33511&lat=63.41308&tab=search&zoom=20&mapType=finnraster&activetab=search

Ca 10-15 meter foran meg ser jeg med ett noe bevege seg. Et brunsvart hode, som for mitt utrente øye kunne være alt fra hund til bjørn! Siden jeg var både alene og er uvant med å møte ville dyr i skogen, så reagerte hjernen min med en gang med å si "Jeg vet ikke hva dette er - monsterelgbjørnulv!!?! PANIC!" - og før jeg rakk å tenke en halv tanke hadde kroppen min lynraskt snudd seg og jeg var på vei tilbake så fort jeg kunne (gående, riktignok, ikke løpende). Den logiske delen av hjernen min visste selvsagt at sjansene for at det var en bjørn(unge) eller et annet potensielt farlig dyr var mikroskopiske, men den mer primitive ubevisste delen av hjernen sa altså at her var det tryggeste å komme seg unna. Jeg turde ikke en gang se meg tilbake, i tilfelle dette kunne provosere "monsteret"... :)

Dette virker kanskje tåpelig for dere som er mer vant til friluftsliv, det kan jeg isåfall leve med :wink:

Uansett, jeg overlevde og kom meg tilbake til sivilisasjonen (som jo bare var knappe 10 minutters rask gange unna), og gikk løs på google med stor iver for å finne ut av hva dette kunne være. Siden jeg som sagt bare så dyret et halvt sekund, maks, så har jeg ikke et klart minne av nøyaktig hvordan det så ut, men jeg føler meg rimelig sikker på at det må ha vært en jerv. Ingen andre dyr som er vanlige i Bymarka passer til det jeg så. Husker spesielt tydelig ta hodet var brunt og svart, og minnet som nevnt om noe i retning av hund eller bjørn, og de bildene av jerv som jeg har funnet ligner veldig på det jeg så. Men jeg har også skjønt at det er ganske sjeldent å se jerv i Bymarka, så det er jo nesten litt utrolig at jeg skulle snuble over en på min aller første tur!

Så - er det sannsynlig at det jeg så var en jerv? Den ene "Bymarka-jerven" som nevnes i diverse artikler og også noen tråder her på forumet? Eller kan det ha vært noe annet?

Nå i ettertid angrer jeg selvsagt på at jeg ikke bare stoppet og så på dyret... :( Men jeg har iallefall lært noe til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har sett grevling før, og tviler på at det var grevling jeg så. Tror jeg ville kjent igjen det. Men det gikk jo ganske fort, så muligheten er vel der, men jeg er temmelig sikker på at dette dyret var brunt og svart.

Hei,

antar du er klar over at grevlinger også finnes med brun/svart-tegninger oh ikke bare svart/hvit.

Dersom det var jerv (hvilket jeg tviler litt på), så kan du prise deg lykkelig. Jeg har fartet ute i skog og fjell i ganske mange tiår og har ennå tilgode å se jerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar! Joda, hvis grevling også finnes i brunsvart så kan det ha vært det. (er det ikke gjerne noe hvitt på en grevling da?) Men med en gang jeg så bilde av jerv tenkte jeg "ja, DET var det jeg så!" - på den andre siden: hukommelsen er absolutt ikke å stole på i denne situasjonen!

Kjenner at jeg gjerne vil at det skal ha vært en jerv, men det blir bare spekulasjoner/ønsketenkning, siden jeg verken har bevis eller tydelige minner...

Ja, rygge sakte er vel bedre, det har jeg skjønt i ettertid! Bever har jeg også sett før, tror ikke det var det..

For øvrig: supert forum dere har, særlig for en nybegynner som meg! Har lært masse allerede og gleder meg til videre utflukter i skog og fjell! Skal starte ganske forsiktig med flere turer i bymarka, og gradvis trappe opp.

OK, litt flau start på karrieren her, siden det neppe var jerv, men setter pris på at dere har rom for nybegynnere som meg som trenger å lære :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

antar du er klar over at grevlinger også finnes med brun/svart-tegninger oh ikke bare svart/hvit.

Jeg så bare hodet, som var brunt og svart, ihvertfall hvis hukommelsen min stemmer. Så ikke noe som lignet de karakteristiske stripene til en grevling. Dessuten tror jeg ikke hodet var langt og spisst som på en grevling, men mer likt en hund eller bjørn, med snute og ører og som stikker opp.

Men det er kanskje nytteløst å diskutere dette uansett, siden jeg ikke husker detaljer og er usikker på om det jeg husker faktisk er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Bymarka, men siden du var i et bymært område, er du helt sikker på at det ikke kan ha vært en hund du har sett?

Vi andre blir ikke så redd når vi ser et dyr. Jeg har flere ganger truffet på elg. Da har jeg bare stått stille, kikket på dem og deretter trukket meg rolig tilbake. Jeg har truffet på grevling og gått litt nærmere for å se den til den løp sin vei. Og vi har på skitur truffet på bjørn på ca. 100m avstand. Da har vi slått stille, pratet høyt og gått med en stor bue rundt. Min kollega har truffet på ulv (i Sverige) og han ble bare sittende foran teltet sitt mens ulven iakttok ham og gikk sin vei. Min mann har truffet på en gaup uten å få panikk.

Når man ser et vilt dyr begynner hjertet å slå mye fortere og du får et adrenalinstøt, men det er all grunn til å bli stående (forsiktig, avhengig av dyret) og nyte synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arti med jerv i Bymarka. Så forresten spor etter den flere ganger i vinter, ...og i kveld så jeg en mår ved Hallsetaune.

Dette er 5. gang jeg ser mår i år så mårbestanden i Bymarka må ha tatt seg opp de siste årene. Alle observasjonene er gjort i området Hallsetaune (1) - Stykket (2) og ovenfor Lagmannsetra (2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gratulerar, har vandra mykje rundt på fjellet men aldri sett jerv, berre spor.

Trondheim har etterkvart ein unik byfauna; mår, elg, jerv, havørn, vandrefalk, oter. Imponerande :roll:

Må nesten rette litt på deg, for det er kun jerven som kommer inn under "etterkvart" de siste 10 årene. I tillegg er det haugevis av arter. Supplerer listen din med f.eks rådyr, kongeørn, grevling, bever og et hopetall rovfugler...

Men, vi er heldige over hele fjøla her i Norge, nesten hver by har sitt og hver flekk på kartet har sine unike sider!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.