Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges Topp 10 (pf 10>), tips?


fjellulven

Anbefalte innlegg

Heisann tinderanglerer og fjellfolk :?

Jeg har helt siden jeg gikk Galdhøpiggen og Glittertinden, 2 relativt enkle bestigninger, hatt lyst til å bestige hele top 10 listen (pf 10>),

men jeg har forsåvidt ingen anledning til å ta de toppene som innebærer klatring, da jeg mangler en evnt. klatrepartner, samt litt mer klatreerfaring selv. (Enn så lenge).

Såvidt jeg kan se, er topper nr.3-4-5-6, topper hvor man må klatre (bruke tau+sikring), og nr.9+10 er det debatert hvor vidt det er nødvendig med sikringsutstyr.

Jeg ser på meg selv som ganske så klyvevant, men jeg tar ingen sjangser. Hva mener dere om denne listen?

1 Galdhøpiggen

2 Glittertinden

3 Skagastølstinden, Store (Storen)

4 Styggedalstinden, Store, østtoppen

5 Styggedalstinden, Store, vesttoppen

6 Skardstinden

7 Veslepiggen (Galdhøpiggen, Vesle)

8 Surtningssui, Store

9 Memurutinden, Store, østtoppen

10 Memurutinden, Store, vesttoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er jo relativt, men jeg ville sagt at det strengt tatt kun er 3, 4 og 5 som normalt krever sikringsutstyr. Skardstinden nås greit med lett klyving ved å omgå nordvesthamrene i renner og flanker på høyre side. Memurutinden vesttoppen krever i alle fall ikke sikring, østtoppen nås med lett klyving fra Memuruskardet.

Lykke til, og bare spør om du lurer på noe angående ruter og atkomst til toppene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 500fjell :)

Hva menes med "lett klyving" egentlig? He he, jeg er nok ikke helt inne i fjell-lingoen ;)

På. 3-4-5, er det "faste" løyper der m/punkter man kan benytte? Eller slår man inn sikringer selv?

På forhånd takk :)

Lett klyving innebærer passasjer hvor en kanskje må benytte hendene flere steder, en mild form for klatring. "Lett" er jo relativt, men de aller fleste fjellvante uten stor høydeskrekk forserer slike passasjer. Man kan også si at en passasje er "utsatt/eksponert" (glipptak er fatalt) og luftig (høyt ned, men ikke nødvendigvis utsatt).

Ingen av disse rutene har punkter man kan benytte. Og glad er jeg for det :) Du bør ta et klatrekurs eller leie deg en fører om du vil bestige disse toppene...

Anbefaler deg å sjekke ut boka til Helgesen - Norges fjelltopper over 2000 meter. Mye nyttig info om toppene der... Eller så kan du sjekke ut turrapporter her på forumet eller www.peakbook.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.