Gå til innhold
  • Bli medlem

Tagging på fjellet


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Synes det står DUE FOR GOD, hva slags vas det nå måtte bety....... :cry:

Da er fasitt kommet - Stavanger Aftenblad har daglig "10 rette" - spormål 6 lyder: "Hva stod nylig skrevet på Kjeragbolten etter at en tagger hadde vært på ferde?"

Og svaret: "Du e for god"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, unødvendig å hisse seg opp for at folk skriver navnet sitt på en stein... Det må man da få lov til, dersom man føler et enormt behov for det.. Det spiller vel ingen rolle om navnet til noen står skrevet på en stein, hellerisninger er heller ingen nymotens oppfinnelse.

Moderne hellerisninger gjør vel ingen ting, forsøpling og barmarkskjøring derimot er ugang som det er verdt å bekjempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne hellerisninger gjør vel ingen ting, forsøpling og barmarkskjøring derimot er ugang som det er verdt å bekjempe.

Totalt feil, sporene etter barmarkskjøring gror igjen året etter, søppel kan du plukke opp, men tagginga står for evig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, unødvendig å hisse seg opp for at folk skriver navnet sitt på en stein... Det må man da få lov til, dersom man føler et enormt behov for det.. Det spiller vel ingen rolle om navnet til noen står skrevet på en stein, hellerisninger er heller ingen nymotens oppfinnelse.

Moderne hellerisninger gjør vel ingen ting, forsøpling og barmarkskjøring derimot er ugang som det er verdt å bekjempe.

Ja, "narren skriver navnet sitt over alt" heter det i et gammelt ordtak, og det er ikke positivt ment.

Man kan ikke sammenligne dagens "helleristninger" med de som ble laget for flere tusen år siden. De hadde en helt annen mening og en helt annen funksjon.

Det finnes noen mennesker som på død og liv må gjøre seg bemerket hvor de enn er. Blir det stille så lager de bråk, er det rent og ryddig så forurenser de og skittner til på en eller annen måte. Ta en gruppe barn med deg ut i naturen for å lytte til stillheten, så er det helt sikkert at det er en av dem som må lage noen høye lyder. Roping eller meningsløs hyling, og så er det like sikkert at en annen prøver å være bedre og så er sirkuset i gang.

Det samme gjelder for tagging. Er det først en som setter "bumerket" sitt på en stein så går det ikke lenge før du må lete etter en ledig plass.

Har du vert på "fjelltur" i Danmark? Det har jeg.

På toppen av Himmelbjerget står det et tårn og da jeg var der, riktig nok for ganske mange år siden, skulle du lete en stund for å finne et sted hvor det ikke var skriblet et eller annet, enten med blyant, tusj eller en eller annen spiss gjenstand.

Helt unødvendig spør du meg.

Noen former for tagging, eller street art som det vel kalles, kan jo i noen tilfeller være ganske dekorative, men la byene våre få gleden av dette, ikke fjellet.

http://www.allpics4u.com/artwork/edgar-mueller-3d-street-art-mueller.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, unødvendig å hisse seg opp for at folk skriver navnet sitt på en stein... Det må man da få lov til, dersom man føler et enormt behov for det.. Det spiller vel ingen rolle om navnet til noen står skrevet på en stein, hellerisninger er heller ingen nymotens oppfinnelse.

Moderne hellerisninger gjør vel ingen ting, forsøpling og barmarkskjøring derimot er ugang som det er verdt å bekjempe.

Barnslige holdninger her , ja.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tagging av stein er ikke mer vakkert på fjellet enn andre steder. Men, for meg er det alle de titusener (eller er det hundretusener av dem?) av småvarder som turister har satt opp som holder meg vekk fra dette stedet (det samme gjelder på toppen av Trollstigen, + utallige andre steder hvor mennesket har markert sitt nærvær med disse småvardene). Noe styggere spor etter mennesker enn dette, er det for meg vanskeligere å tenke seg på steder hvor jeg hadde håpet å oppleve størst grad av "uberørt natur", i stedet for disse fallosene som menneskene har plassert overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tagging av stein er ikke mer vakkert på fjellet enn andre steder. Men, for meg er det alle de titusener (eller er det hundretusener av dem?) av småvarder som turister har satt opp som holder meg vekk fra dette stedet (det samme gjelder på toppen av Trollstigen, + utallige andre steder hvor mennesket har markert sitt nærvær med disse småvardene). Noe styggere spor etter mennesker enn dette, er det for meg vanskeligere å tenke seg på steder hvor jeg hadde håpet å oppleve størst grad av "uberørt natur", i stedet for disse fallosene som menneskene har plassert overalt.

Kunne aldri vært mer enig. Men de er lov å rive ned også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt feil, sporene etter barmarkskjøring gror igjen året etter, søppel kan du plukke opp, men tagginga står for evig

Feil nei! Har du i det hele tatt vært på fjellet? Spor etter barmarkskjøring, i sårbar fjellnatur, trenger gjerne minst 40 år for å gro igjen. Hvis du ser her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24920&start=25 så ser du stygge spor etter 4-hjulinger som antakelig vis ikke blir å forsvinne i vår levetid.

Selv om søppel kan plukkes opp så er det til skade for dyrene i naturen. Mange fugler blir kvalt av fiskesnøre som slenger rundt og både mennesker og dyr kan kutte seg på glasskår og andre skarpe ting som ligger slengt.

Tagginga skader derimot ingen, og du må være veldig nært for å se den med mindre enn at du ikke ser like godt som ei ørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne dagens "helleristninger" med de som ble laget for flere tusen år siden. De hadde en helt annen mening og en helt annen funksjon.

Har du vert på "fjelltur" i Danmark? Det har jeg.

På toppen av Himmelbjerget står det et tårn og da jeg var der, riktig nok for ganske mange år siden, skulle du lete en stund for å finne et sted hvor det ikke var skriblet et eller annet, enten med blyant, tusj eller en eller annen spiss gjenstand.

Helt unødvendig spør du meg.

Hva er forskjellen på at folk tagget i stein i dag og for tusen år siden? Neppe noen prinsipiell forskjell. For alt du vet så blir dagens "hellerisninger" å være en turistattraksjon om tusen år..

Nei, jeg har ikke vært på "fjelltur" i danmark ettersom jeg foretrekker å gå på fjelltur. Det skulle ikke forundre meg at folk har skrevet navnet sitt på himmelbjerget. Folk har i alle tider skrevet navnet sitt både her og der... Jeg er enig i at det er unødvendig, har aldri gjort det selv, men kan ikke helt se at det er så veldig farlig at de som føler behov for det risser eller tagger inn navnet sitt i en stakkars stein..?

De som irriterer seg over moderne "hellerisninger" får ta med ei flaske whitesprit neste gang de er på tur for så å vaske bort "hellerisningene". Evt gjøre det samme som meg, nemlig å gå turer i stillhet i avsidesliggende fjell der det sjelden ferdes andre folk og der det ikke er "hellerisninger". Dersom man likevel velger å gå på tur i fjellområder der det går tusenvis av turister hver sommer og som har mange DNT-hytter så kan man vel ikke forvente noe annet enn masse merking, varder, "hellerisninger" og køgåing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på at folk tagget i stein i dag og for tusen år siden? Neppe noen prinsipiell forskjell. For alt du vet så blir dagens "hellerisninger" å være en turistattraksjon om tusen år..

Forskjellen er vel at for noen tusen år siden så var det ikke så lett å få tak i spreybokser så "taggingen" deres ble mer permanent.

Og så var det noe med historiekunskapen da.

Gamle helleristninger ble jo ikke laget bare fordi noen tilfeldigvis hadde en stein i lommen og følte en viss trang til å skrive navnet sitt et sted. Like lite som at dagens kirker bare blir bygget fordi noen hadde litt ekstra penger.

Gamle helleristninger er en del av vår historie og hadde selvfølgelig en helt annen hensikt og funksjon enn dagens tagging.

Akurat som en 1920 modell personbil har en helt annen samlerverdi enn en en 2000 modell noen gang vil kunne få.

Men hvis "Tyranitar" ikke forstår dette så er det helt greit for meg, bare ikke tag eller mal noe der jeg skal gå. Gjør det gjerne hjemme hos deg selv, men ikke i vår felles natur.

Jeg tålererer ikke at hundeeiere legger igjen hundedritt på veien der jeg skal gå. Heller ikke hestedritt for den del. Både hundeeiere og hesteeiere har blitt nødt til å fjerne dette når jeg har tatt gjerningsmannen på fersken. Dette vil også kunne skje hvis jeg ser noen tagge på "MITT FJELL". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Tyranitar:

Tagginga skader derimot ingen, og du må være veldig nært for å se den med mindre enn at du ikke ser like godt som ei ørn...

Av og til ser du ikke søppel heller før du er veldig nær,

men opplevelsen blir vel ikke bedre for det ....???

Som sagt så er det ingen som tar fysisk skade av tagginga. Opplevelsen er selvfølgelig forskjellig fra person til person. Jeg sa bare at tagging ikke er noe som jeg opplever som spesielt negativt, ettersom jeg mener at 4-hjulingsspor og forsøpling i mye større grad enn tagging tilgriser naturen. Tagging er derfor rimelig langt ned på lista mi over ting som tilgriser naturen som jeg irriterer meg over.

Forskjellen er vel at for noen tusen år siden så var det ikke så lett å få tak i spreybokser så "taggingen" deres ble mer permanent.

Ja, og derfor kan du bare ta med whitesprit og vaske den av. Den vil uansett vaskes vekk etter ei stund.

Og så var det noe med historiekunskapen da.

Gamle helleristninger ble jo ikke laget bare fordi noen tilfeldigvis hadde en stein i lommen og følte en viss trang til å skrive navnet sitt et sted.

Det vet du mye om..? For alt vi vet kan det godt hende at gamle hellerisninger bare ble skrevet for morroskyld. Steinaldermenneskene følte sannsynligvis samme trang som dagens mennesker til å legge igjen spor etter seg...

Men hvis "Tyranitar" ikke forstår dette så er det helt greit for meg, bare ikke tag eller mal noe der jeg skal gå. Gjør det gjerne hjemme hos deg selv, men ikke i vår felles natur.

Leste du egentlig hva jeg skrev? Jeg har aldri tagget, verken på fjellet eller i byen for den saks skyld. Jeg har andre ting jeg sysler med på fjellet. Feks fisking og bålfyring.

Men, som sagt, det er mange fjell i norge som ingen har tagget på. Det er bare å dra på tur en annen plass, dersom man virkelig lar seg irritere over at noen skriver navnet sitt på en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du egentlig hva jeg skrev? Jeg har aldri tagget, verken på fjellet eller i byen for den saks skyld. Jeg har andre ting jeg sysler med på fjellet. Feks fisking og bålfyring.

Jeg er ikke i tvil om at du er en seriøs friluftsmann og ikke henfallen til "drykk og hor" og uhemmet trang til å utfolde deg kunstnerisk med spreiboks i fjellet eller andre mindre egnede steder. I motsatt fall hadde du sikkert ikke vert aktiv på dette forumet.

Det kan godt være at jeg ikke er enig med deg i alt du sier, men jeg vil gjerne være med å forsvare retten din til å si det.

Ha en fin jul og et godt nytt friluftsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er bare å dra på tur en annen plass, dersom man virkelig lar seg irritere over at noen skriver navnet sitt på en stein.

Det er riktig. Man kan gjerne si at "noen irriterer meg", men man har alltid et valg om man VIL la seg irritere av alt og alle. Det er alltid enklere å forandre egen oppfatning om hvordan man ser verden i eget hode, enn å forsøke forandre resten av verden så den passer..

Dog synes jeg, som de fleste andre og sikkert også deg, at tagging av fjell ikke er vakkert. Jeg irriterer meg ikke over det, men drar ikke på steder jeg vet er populært og lett tilgjengelig for "folk" da sjansen for skjemmende tegn etter dem er stor (det være seg tagging, varder, søppel, etc..). Det er uendelig mange andre plasser her i landet hvor jeg kan være alene uten skjemmende tegn på folk, så kan de som ikke har samme oppfatning som meg tumle rundt på disse plassene som er fulle av varder, tagging, søppel, etc, enten de liker det eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.