Gå til innhold
  • Bli medlem

Barn og fjelltur


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Jeg er mamma til to gutter på (foreløpig) 7 og 5 1/2 år, og vi har vært medlemmer i DNT i noen få år nå. Vi har ikke noe særlig erfaring ift friluftsliv, men ønsket og viljen er der. Vi har et sterkt ønske om at barna skal vokse opp med et godt og nært forhold til det å være i naturen på alle måter. De er der at alt vi finner på utendørs er moro, så foreløpig er det ikke noe problem å få dem med på det vi ønsker. Men klart, hvis utfordringene blir for tøffe, så blir jo moro erstattet med slit, og det er ikke noe barn setter pris på, sånn erfaringsmessig. :D Vi har til nå gått til noen av DNT's hytter, men vi har ikke overnattet enda. Vi har også et veldig ønske om å kjøpe oss telt, og utstyr til å lage helt enkel mat ute i naturen (stormkjøkken?), så er målet da å begynne smått med overnatting både i hytter og telt. Vi har også vært med på noen organsierte opplegg i regi av Barnas Turlag, og har kost oss veldig med dette.

Det jeg lurer på nå først - er det noen her inne som holder til i Aust-Agder, og som kjenner til gode turmål og gjerne toppturer som barn i vår alder kan være med på? Gjerne i form av dagsturer i første omgang, og turer som ikke krever masse spesial-utstyr, da vi fortsatt har endel innkjøp å gjøre på den fronten. Men jeg har tenkt som så at det er bedre å skaffe etter behov, enn å kjøpe inn hauger av ting/utstyr/klær som man i praksis ikke kommer til å bruke/benytte seg av... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor ikke i området men kan si noe om stormkjøkken. Det setter jo en ekstra spiss på turen å lage noe mat, om det så bare er å koke opp vann til kakao. Det kan jo gjøres på bål også som kanskje til og med er ekstra gøy for barna. Men om det regner kan det være ett slit med bål. Stormkjøkken er jo det absolutt enkleste som fungerer uansett. Ulempen er først og fremst lav effekt. Det tar litt tid å koke opp vann. ca 3-4ganger lengre tid enn en typisk gass eller multifuel brenner. Gass er også enkelt men det fungerer dårlig når det begynner å bli kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke i området men kan si noe om stormkjøkken. Det setter jo en ekstra spiss på turen å lage noe mat, om det så bare er å koke opp vann til kakao. Det kan jo gjøres på bål også som kanskje til og med er ekstra gøy for barna. Men om det regner kan det være ett slit med bål. Stormkjøkken er jo det absolutt enkleste som fungerer uansett. Ulempen er først og fremst lav effekt. Det tar litt tid å koke opp vann. ca 3-4ganger lengre tid enn en typisk gass eller multifuel brenner. Gass er også enkelt men det fungerer dårlig når det begynner å bli kaldt.

Tusen takk for tilbakemelding! :D

Sånn i første omgang blir det nok ikke til at vi drar på lengre turer enn jeg føler jeg har kontroll.... :D Jeg tror jammen vi skal investere i et stormkjøkken etterhvert, men heller begynne med bål på de første turene.

Ok - potetspørsmål 1: Stormkjøkken - er det kun brenneren og gassen osv? Eller inkluderer det panner, gryter og kaffekanner også? :)

Potetspørsmål 2: Gryter, panner og kaffekanner osv - kan alt sånn utstyr brukes både på bål og på stormkjøkken? Eller må man ha to sett utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum.

Du kan evt. ta en titt her for flere tips om barn og friluftsliv.

Når det gjelder stormkjøkken, bl.a. Trangia lager sett med kjeler (gjerne 2 stk. samt kaffekjele), brenner (enten gass eller rødsprit, sats på gassvarianten) og brennerholder/kjeleholder samt vindskjerming.

Som f.eks. denne kombinasjonen:

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5431&ref=prisjakt

og

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5925&trackingcode=be2b0304fafef4998e3aab4cdfcaf8f7

Dette settet er beregnet til stormkjøkken og ikke bål. Dersom du ønsker egen bålkjele bør denne være av f.eks. messing eller titan da dette tåler vesentlig mer varme enn aluminium. En del bålkjeler lages av hardanodisert aluminium med titan og noen med kombo av alu og messing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter anbefalingen om Trangia stormkjøkken. Med rødspritbrenner på en god dag så har du akkurat passelig effekt til å steke pannekaker (litt tregt, men ok) - m.a.o. så krever det tid og tålmodighet å koke opp vann. Med gass så går matlaging mye fortere og med mye bedre kontroll på varmen.

Aluminium tåler helt fint å bli brukt på bål så lenge det er vann i kjelen og du bruker alminnelig sunt bondevett. Fryktelig fort gjort å få tørrkoking, og hvis kjelen da står på litt intens varme (f.eks. midt i glørne) så blir også den ødelagt på et blunk. Kaffekok (=rent vann) med aluminiumskjel som du setter rett på glørne går brillefint. Kjøttkaker i brun saus krever årvåkenhet.

En viktig ulempe med både bål og rødsprit er soting. Vi bruker bål til kos og pølser og trangia stormkjøkken med gassbrenner til alt mulig annet.

Ellers er Jerven fjellduk helt utrolig gull. Med et par taustumper (2mm nylonline) så rigger du opp en vindskjerm på 3 minutter. Veldig kjekt når det er litt småsurt, men veldig fint hvis du bare slapp den kalde vinden. Hvis guttene er så kalde/slitne at de klarer å sitte stille så kan du dytte dem pluss en voksen person oppi fjellduken (som vindsekk). Lunt og trivelig, sykt praktisk og ikke minst en ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum.

Du kan evt. ta en titt her for flere tips om barn og friluftsliv.

Ja *kremt*, der var den siden jeg håpte skulle være her som jeg ikke fant... :)

Når det gjelder stormkjøkken, bl.a. Trangia lager sett med kjeler (gjerne 2 stk. samt kaffekjele), brenner (enten gass eller rødsprit, sats på gassvarianten) og brennerholder/kjeleholder samt vindskjerming.

Som f.eks. denne kombinasjonen:

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5431&ref=prisjakt

og

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5925&trackingcode=be2b0304fafef4998e3aab4cdfcaf8f7

Dette settet er beregnet til stormkjøkken og ikke bål. Dersom du ønsker egen bålkjele bør denne være av f.eks. messing eller titan da dette tåler vesentlig mer varme enn aluminium. En del bålkjeler lages av hardanodisert aluminium med titan og noen med kombo av alu og messing.

Tusen tusen takk for tips!! Da vet jeg hva som blir stående på ønskelisten til jul!! :D

Støtter anbefalingen om Trangia stormkjøkken. Med rødspritbrenner på en god dag så har du akkurat passelig effekt til å steke pannekaker (litt tregt, men ok) - m.a.o. så krever det tid og tålmodighet å koke opp vann. Med gass så går matlaging mye fortere og med mye bedre kontroll på varmen.

Aluminium tåler helt fint å bli brukt på bål så lenge det er vann i kjelen og du bruker alminnelig sunt bondevett. Fryktelig fort gjort å få tørrkoking, og hvis kjelen da står på litt intens varme (f.eks. midt i glørne) så blir også den ødelagt på et blunk. Kaffekok (=rent vann) med aluminiumskjel som du setter rett på glørne går brillefint. Kjøttkaker i brun saus krever årvåkenhet.

En viktig ulempe med både bål og rødsprit er soting. Vi bruker bål til kos og pølser og trangia stormkjøkken med gassbrenner til alt mulig annet.

Ellers er Jerven fjellduk helt utrolig gull. Med et par taustumper (2mm nylonline) så rigger du opp en vindskjerm på 3 minutter. Veldig kjekt når det er litt småsurt, men veldig fint hvis du bare slapp den kalde vinden. Hvis guttene er så kalde/slitne at de klarer å sitte stille så kan du dytte dem pluss en voksen person oppi fjellduken (som vindsekk). Lunt og trivelig, sykt praktisk og ikke minst en ekstra sikkerhet.

Tusen tusen takk for informasjon! Dette var akkurat sånn type tips og råd jeg er på jakt etter!! :D

Nå håper jeg bare det er noen her inne fra Aust-Agder også, som kan tipse meg om noen geniale barnevennlige fjelltopper i nærheten! :) Og da gjerne hvordan man kommer seg dit... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hulderjenta !

Det er lett å skjønne av innlegget ditt at du er en fornuftig person som neppe trenger så mange flere råd her på FF enn de du allerede har fått.

Jeg er heller ikke kjent i Aust Agder, men en henvendelse til din lokale turistforening vil kanskje være nyttig, så det vil jeg anbefale deg å gjøre.

Forøvrig er jeg enig i at for ditt behov er det sannsynligvis mest fornuftig å satse på en rødspritbrenner. Det er løse Trangiabrennere å få kjøpt i et sportsforretning for en meget billig penge. Den kan du sette i en boks av ett eller annet slag med hull i sidene så har du et apparat til å koke vann på.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hulderjenta !

Det er lett å skjønne av innlegget ditt at du er en fornuftig person som neppe trenger så mange flere råd her på FF enn de du allerede har fått.

Jeg er heller ikke kjent i Aust Agder, men en henvendelse til din lokale turistforening vil kanskje være nyttig, så det vil jeg anbefale deg å gjøre.

Forøvrig er jeg enig i at for ditt behov er det sannsynligvis mest fornuftig å satse på en rødspritbrenner. Det er løse Trangiabrennere å få kjøpt i et sportsforretning for en meget billig penge. Den kan du sette i en boks av ett eller annet slag med hull i sidene så har du et apparat til å koke vann på.

God tur !!

Tusen takk, Brage! :)

Ja, jeg har tenkt meg innom DNT-kontoret lokalt også, men tenkte jeg ville spørre her også om det var noen med erfaringer eller kunnskaper på området! :D Jo mer kunnskap og info, jo bedre... :D

Ift brenner - du anbefaler rødspritbrenner, men jeg fikk inntrykk av at en gassbrenner var mer effektivt, både ut fra innlegg over her og linkene til XXL...

Er det stor forskjell på rødspritbrenner og gassbrenner ift vekt, pris og bruk? For hvis rødspritbrenner både soter mer og gir mindre effekt, kan det vel lønne seg med gassbrenner? Eller er jeg helt på jordet nå...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du tenker riktig bra, jeg.

Rødspritbrenner i trangia scorer høyt på enkelhet og lav pris. Gassbrenner er _*nesten*_ like enkelt. Høyere pris, høyere effekt, null soting og fremdeles hva jeg vil kalle superenkelt.

Vi skal ikke overdrive sotingproblemet heller. La kjelen sote ned og putt den i en pose så du ikke griser til resten av utstyret. Problem solved.

Med rødspritbrennere MÅ du ha en vindskjerm ellers får du problemer med å koke noe som helst. Med gassbrenner har du såpass effekt at du kan koke i litt vind - men en god vindskjerm vil også være en fordel med gassbrenner (kortere koketid og lavere forbruk). Denne vindskjermen er ikke akkurat high-tech, og som Brage sier er det noe du utmerket kan lage selv.

MEN - det er ofte litt plunder med å få heimemekk til å funke BRA. Prosessen kalles produktutvikling, og er en kostnad du må ta med hvis du ønsker å bygge noe sjøl. Slikt plunder synes jeg er morsomt når jeg er på tur alene eller med andre nerder, men aldeles ikke noe jeg driver med når kona og ungene er sultne.

Med mindre du er på ekstremt lavbudsjett - kjøp trangia og nyt godt av at andre har gjort produktutviklingen før deg. Sykt bra investering til dem som vil koke til familien på tur. Da får du både vindskjerm, kokekar, kjelestøtte og brenner i en pakke som funker veldig bra.

A kopi av trangia messingbrenner: Det ligger mer produktutvikling i denne lille boksen enn de fleste er klar over, med størrelse på dysehull etc. Mange kopier funker for så vidt helt greit, men er ikke like gode som orginalen. Andre kopier er like bra. Du skal være mer enn middels interessert i rødspritbrennere for å se forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Turbeskrivelser per område finner du bl.a. på ut.no. Og det finnes flere slike nettsider. Der har andre turgåere lagt inn sine turer med en beskrivelse av hvor vanskelig den er.

Når du begynner med teltturer, prøv da å gjøre det først med godt vær, da er alt så mye mer trivelig. Husk varme klær for kveldstid og ta alltid med lue og hansker, også midt på sommeren. Jeg har regelmessig bruk for dem. Du tåler det meste av vær, bare du er godt forberedt på det.

Ta med fiskestang og lær barna å fiske. En kikkert er også kjekt å ha med.

Barna kan gjerne bære en egen sekk, men ikke for tungt. F.eks. er det kult å bære sin egen sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aust-Agder er vel ikke akkurat noe toppturfylke, men det kommer jo litt ann på hvor i fylket du bor. Hovdefjellmasta på grensa Vegårshei og Åmli er jo en flott tur med utsikt helt til sjøen i fint vær. En beskrivelse ligger her http://frinatur.net/?p=177.

Rjukanfossen er flott når det er stor vannføring.http://frinatur.net/?p=155.

Og ikke minst Aust-Agders ultimate topptur til Sæbyggjenuten, men den er lang http://frinatur.net/?p=284. Dette er fylkets høyeste topp.

Ellers kan man jo også kjøpe "Med Paul på tur,Utenfor allfarvei" av Paul Mjaaland (del 1 og 2). Dissse har mange småturforslag med fine løpebeskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar like gjerne å anbefaler deg en driftsikker men stor og tung gammel primus til tur før Rune gjør det :)

Svea 123 er en fin liten tursak, men skal du ta den helt ut så gå for en optimus 111 eller en eller annen fuhrmeister :P

Takk for tips! :) Skal sjekke ut disse også, men ordene "stor og tung gammel primus" er vel ikke akkurat ord som fyrer opp under energien i meg, sånn umiddelbart... ;) Men jeg kan ikke noe om dette heller, så da så.... :) Lærer litt hver dag her inne! :)

Aust-Agder er vel ikke akkurat noe toppturfylke, men beskrivelse ligger her http://frinatur.net/?p=177.

Rjukanfossen er flott når det er stor vannføring.http://frinatur.net/?p=155.

Og ikke minst Aust-Agders ultimate topptur til Sæbyggjenuten, men den er lang http://frinatur.net/?p=284. Dette er fylkets høyeste topp.

Ellers kan man jo også kjøpe "Med Paul på tur,Utenfor allfarvei" av Paul Mjaaland (del 1 og 2). Dissse har mange småturforslag med fine løpebeskrivelser.

Tusen tusen takk! Det var akkurat noen sånne tips jeg var på jakt etter! :) Jeg er klar over at Aust-Agder ikke er toppturfylke nr 1, men noen mindre topper er det jo! Gøy og motiverende for barna å komme til topp med utsikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når det gjelder barn og sekkbæring, la barna starte med litt tunge sekker, når dere har gått en stund og tar en rast så overtar du litt av vekten fra sekkene deres. De fleste barn blir da ganske så motiverte til å fortsette turen med et smil om munnen.

Og husk, det kan ikke bli for mye sjokolade på tur! ;)

Et annet tips er dersom barnet har litt lang sovepose, så snør den sammen i fotenden slik at posen ikke blir for lang.

Lang sovepose=mer for kroppen å varme opp=potensielt kaldt barn.

Godt underlag er også viktig, varmetap mot bakken vil man unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Det kan være lurt med hytter som ikke ligger langt unna vei, kanskje 1-5 km?. Har du sjekket på turistforeningen.no etter lettilgjengelige hytter? Telt er artig, men det kan fort bli mye arbeid når en har med barn og alt bare er innkjøring og kaos.

Hytte er trivelig, og dere sitter jo selvfølgelig ikke inne hele dagen!

Ps. Når en skal på hytte er det mer slitsomt å overnatte én natt enn to netter. Da har du en "reell" turdag i tillegg til kjøre- og gådag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Det kan være lurt med hytter som ikke ligger langt unna vei, kanskje 1-5 km?. Har du sjekket på turistforeningen.no etter lettilgjengelige hytter? Telt er artig, men det kan fort bli mye arbeid når en har med barn og alt bare er innkjøring og kaos.

Jeg kan være enig i at det er mye arbeid å være på telttur med barn, men belønningen er stor når de ligger og purker fornøyd i soveposen. Vi startet selv tidlig med overnattingsturer med barna. Nøkkelen er å gå kort, slik at man har overskudd til leirlivet. En kilometer innover kan være mer enn nok til å føle at man er på eventyr. Samtidig kan man kjapt komme under tak, dersom ting ikke går helt som planlagt. I skogen på denne årstiden holder det med en presenning over et utspent tau, så man slipper nattedugg og regn. God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.