Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose


Peak123

Anbefalte innlegg

Hei! Eg skal kjøpe ny sovepose, og har no sett meg ut to modellar:

Western Mountaineering Lynx MF: http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=Microfiber%20Series&ContentId=42

Rab expedtition 800: http://rab.uk.com/products/sleeping-bags/expedition_2/expedition-800.html

Er det nokon som har erfaringar med desse posane, eller råd om kven eg bør velje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke direkte erfaring med noen av de du lister opp, men hiver meg utpå med noe som kanskje kan være til hjelp.

Jeg har både en Rab Alpine 400 og verstingposen Expedition 1200 fra samme produsent. Alpinen har jeg brukt jevnt og trutt fra mars, kanskje 15 utedøgn, og den holder det den lover, og er laget i samme ytterstoff (Pertex Endurance) som posen du vurderer, og det fungerer så langt jeg har erfart svært bra i forhold til å holde duna tørr.

Når det gjelder plass er 1200'en lik den Raben du vurderer. 80 cm bredde i brysthøyde holder lenge for meg. Har ikke fått testa den ut ennå, så jeg kan ikke si så mye om temperaturerfaringer, men gleder meg om den er like mye til å stole på som Alpinen.

Om du skulle velge Rab, kan towerridge.co.uk anbefales. bra priser og god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke heller være til direkte hjelp, men jeg har meget god erfaring med en annen WM pose, UL20.

Den er noe mindre i skulder paritet enn den du ser på og ikke en vinterpose alene.( men passer meg godt, 177cm 83kg og firkanta bygd) Jeg har den i lengste lengden da det gir meg litt sprellerom i posen.

Kan være litt vrient å kjøpe WM fra nettsjapper i statene hvis du ikke bruker jetcarrier eller myus eller lignende.

mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen ein som ikkje har erfaringer med 100% det samme produkt...

Men eg har Lynx i DWR (hetter vist windstopper no), husker ikkje hvor mange "døgn" eg har haft i denne pose, men mon ikkje det bliver 50++.

Eg er super fornøyd med posen sine varmeegenskaber, og vegten kan eg ikkje klage på heller. Eg her og været veldig glad for den "vanntette" menbran - dette ved to typer "overnatning. 1. Når eg har sovet ute under "åpen himmel", under ein gran o.l. - her er det min erfaring at eg har vågnet med ein pose som er væsentlig mere tør end dei med "vanntette" poser uten membarn eller dei med vanlige poser og bivibag. 2. Når eg ender i et telt med lidt for lite plass - dette oplever eg serlig i en del av dei lette tunnel-telte hvor vinklen mellem bunn og uttertelt i "fodenden" bliver for spids (så soveposen får kontakt med inner- og nogen gange yttertelt. I begge tilfelde vågner eg typisk med bløt ytterstoff, men dunene er ikkje blevet bløte, og posen bliver tør igen på ingen tid.

Eg har og Caribou MF, det er jo ein helt annen pose end Lynx DWR (og Antelope DWR som eg og har) det er jo ein sommerpose men ein MF-pose som du ser på. I forhold til Microfiber materialet er det jo ganske bra, men der skal veldig lite til for at det blir bløt. Skal være ærlig å sige, at eg ikkje husker om den "tålte" mere vann da den var ny - eg har haft den pose i snart 15 år, og bruger den mye sommer som vinter inne som ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lynx GWS. Støtter RAS i anbefalingen om "vanntett" membran på vinterposer. Om det er store forskjellen på GWS (gore windstopper) og Pertex Endurance vet jeg ikke, men jeg tror de er like gode.

Jeg har fire WM-poser og en Marmot pose. Oppgitt temperatur på WM posene er etter min mening sammenliknbar med EN-rating konfort, dvs at Lynx er konfortabel ned -23 grader. Rabposen er konfortabel til -15.

Rabposen har bare 3/4 dels glidelås. Det har jeg på Marmotposen min. Det er en ulempe. Jeg liker godt å lufte i soveposene ved å ha nederste delen av glidelåsen åpen hvis det er for varmt.

Jeg liker de tekniske løsningene veldig godt på Lynx, passform, lukkesystem, utforming rundt hode mm.

Jeg liker ikke prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke direkte erfaring med noen av de du lister opp, men hiver meg utpå med noe som kanskje kan være til hjelp.

Jeg har både en Rab Alpine 400 og verstingposen Expedition 1200 fra samme produsent. Alpinen har jeg brukt jevnt og trutt fra mars, kanskje 15 utedøgn, og den holder det den lover, og er laget i samme ytterstoff (Pertex Endurance) som posen du vurderer, og det fungerer så langt jeg har erfart svært bra i forhold til å holde duna tørr.

Når det gjelder plass er 1200'en lik den Raben du vurderer. 80 cm bredde i brysthøyde holder lenge for meg. Har ikke fått testa den ut ennå, så jeg kan ikke si så mye om temperaturerfaringer, men gleder meg om den er like mye til å stole på som Alpinen.

Om du skulle velge Rab, kan towerridge.co.uk anbefales. bra priser og god service.

Eg ser at Rab-soveposen berre kjem i ein one-size modell, som skal passe opp til 195cm. (eg er 191) Er det slik med dei posane du har også? Korleis er posane i fotdelen? Tenker på at det burde vere plass til skolinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lynx GWS. Støtter RAS i anbefalingen om "vanntett" membran på vinterposer. Om det er store forskjellen på GWS (gore windstopper) og Pertex Endurance vet jeg ikke, men jeg tror de er like gode.

Jeg har fire WM-poser og en Marmot pose. Oppgitt temperatur på WM posene er etter min mening sammenliknbar med EN-rating konfort, dvs at Lynx er konfortabel ned -23 grader. Rabposen er konfortabel til -15.

Rabposen har bare 3/4 dels glidelås. Det har jeg på Marmotposen min. Det er en ulempe. Jeg liker godt å lufte i soveposene ved å ha nederste delen av glidelåsen åpen hvis det er for varmt.

Jeg liker de tekniske løsningene veldig godt på Lynx, passform, lukkesystem, utforming rundt hode mm.

Jeg liker ikke prisen.

Så viss eg skal gå for WM-posen bør eg ta GWS modellen? At glidelåsen berre er 3/4 trur eg kan vere bra med tanke på at denne berre skal brukast i veldig kalde forhold, då eg har annan sovepose til varmare bruk. Er det gode knytemuligheitar rundt hetta slik at ein får den skikkeleg stram? Har du nokon erfaringar med kor langt ned på temperaturskalaen ein kan bruke posen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet fint i 20-25 blå, og sikkert også mere - ein overnatning hvor en kompis af meg oppsatte en påstand om at det havde været rundt -30, den nat sov eg da også med ullsokker, ullundertøj, hals og "uværs-luen"... Trur det var den kaldeste natt eg har haft ute, men jeg er ikkje typen som MÅ vite hvor kalt det har været så har egentligt ikkje pejling (og ser det ut til å bli en veldig kald natt graver eg meg gjerne inn/ned i snøen)...

Men som sagt, det er en VINTER-pose, så minus 20-25 burde ikkje skape problemer, men nu er varme i en sovepose jo realativt, og veldig ulike fra person til person...

Endeligt vil jeg bare lige tilføje, at 95% av de gange eg er blevet kald om natten, så skyldes det underlaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at Rab-soveposen berre kjem i ein one-size modell, som skal passe opp til 195cm. (eg er 191) Er det slik med dei posane du har også? Korleis er posane i fotdelen? Tenker på at det burde vere plass til skolinere.

Rab har One size modell, ja. Opplever at det er grei plass i fotenden, også greit med den skrå endeveggen der, selv om den helt sikker ikke er unik for dem. 3/4 zipper er også en sannhet med visse modifikasjoner, glidelåsen er nærmere 5/6. Legger ved et par bilder, om det kan være litt til hjelp.

post-10008-133474770521_thumb.jpg

post-10008-133474770529_thumb.jpg

post-10008-133474770544_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Så viss eg skal gå for WM-posen bør eg ta GWS modellen? At glidelåsen berre er 3/4 trur eg kan vere bra med tanke på at denne berre skal brukast i veldig kalde forhold, då eg har annan sovepose til varmare bruk. Er det gode knytemuligheitar rundt hetta slik at ein får den skikkeleg stram? Har du nokon erfaringar med kor langt ned på temperaturskalaen ein kan bruke posen?

Definitivt GWS-modellen. MF-modellene er bra, men etter et parr døgn kan posene bli ganske våte selv om man tar forhåndsregler. Ikke noe grunn til å spare noen kroner og gram her.

En vet jo aldri helt hvor varmt eller kaldt det blir. Jeg synes derfor lufting er viktig. Jeg er ofte varm på beina, og liker å lufte derfra.

Hetta kan strammes helt, slik at den går langt over panna, kun en liten sirkel rundt munnen er igjen Jeg falt for WM pga nakke og hodeløsningene deres, kombinert med at posene er relativt romslige øverst, for så å smalne.

Jeg synes Lynx er konfortabel i tynt ullundertøy og lakenpose ned til -25. Jeg har sovet ullundertøyet og tynt dunlag (Klattremusen Liv dungenser og WM Fligth dunbukse) i -30 grader uten å fryse. Dette var dag to i Nordmarka i vinter.

Viss man er veldig sliten (etter flere dagers marsj), har spist lite og er veldig kald når en legger seg kan du trekke fra minst ti grader fra en hver pose (det er i allefall min erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire WM-poser og en Marmot pose. Oppgitt temperatur på WM posene er etter min mening sammenliknbar med EN-rating konfort, dvs at Lynx er konfortabel ned -23 grader. Rabposen er konfortabel til -15.

Når ein produsent oppgir berre ein temperatur slik som WM sin Lynx på -23 så er dette som oftast det som tilsvarer LIM altså komforttemperatur for menn. Da blir det i såfall meir riktig å samanlikne med LIM komforten for Rab posen som er på -23. Når det for Rab posen står Comfort -15 så er dette altså for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.