Gå til innhold
  • Bli medlem

Ansiktsmaske


MatsHJ

Anbefalte innlegg

Annonse

Har hatt suksess med neoprenmaske som dekker fra neserota til undersiden av haka. Dette til bruk på Svalbard (scooterkjøring) samt backup i tilfelle jeg må gå rett mot vinden i skikkelig ufyselig vær på ski. Slalåmbriller brukes selvsagt i tillegg.

Jeg har også en såkalt "develmaske" i neopren som går fra pannen til haka, d.v.s. den dekker HELE fjeset. Har brukt den et par ganger til scooterkjøring (pluss slalåmbriller, selvsagt) når det var -40 og sånn. Funket bra, den og, men var overkill i de fleste situasjoner. Litt mer tungvint å ta av og på enn den enkle maska. Den kalles djevelmaske fordi akkurat den modellen som var tilgjengelig der og da var kullsvart med røde detaljer... med kun hull til øynene og klaff som dekket pustehull foran nese og munn så man relativt hard core ut.

Selv når det var SKIKKELIG beinkaldt kunne jeg trolig klart meg med den enkle maska, men jeg skal ikke legge skjul på at det var digg å på djevelmaska under slike forhold. Når det virkelig er kaldt så bør man ikke kimse av komforten; litt småkjølig blir fort til en forfrysning hvis du må være ute lengre enn du tenkte, blir trøtt og sliten og sånn.

Til skibruk tror jeg at en enkel neoprenmaske er mer enn tilstrekkelig. Har ærlig talt ikke gått så mye på ski så veldig kaldere enn minus 20, så det skal jeg ikke mene alt for mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talus Cold Avenger Pro kan anbefales. Lite motstand og evnt.kondens blir ledet bort fra ansiktet via utluftinga under nesen.

Link til produsent: http://www.talusoutdoor.com

Link til Armygear: http://www.armygear.com/products/ColdAvenger-Pro-Black.html

Jeg har litt trange luftveier og bruker den når jeg skal anstrenge meg i kulda. Veldig behagelig.

Edit: Talus Cold Avenger Pro var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spørsmål ble stilt i fjor vinter, ligger sikkert noen svar der også om du søker det opp.

Selv har jeg brukt vaselin når jeg har jeg stått på ski i alpinbakke i ned til -32 grader (romjulen på Bjorli kan være meget kald). Effektiv kulde er da ganske heftig og ansiktet må varmes opp med hendene på slutten av bakken for å ikke få frostskader - spesielt om jeg ikke bruker vaselin. Vil uansett anbefale å være forsiktig med effektiv kulde selv om du bruker ansiktsmaske eller vaselin.

Vaselin er en bra ansiktsmaske. Bjørnefett og selfett om du får fatt i det er enda bedre da dette er naturlige stoff (har jeg hørt - aldri prøvd). Vaselin er laget av petroleum og har mange bruksområder. I tillegg fungerer vaselinen som solkrem ettersom den blokkerer en del UV stråler. Det beskytter også leppene og huden fra å tørke ut i tørt vær. Vaselin fungerer ikke like bra i varmt vær siden det har et smeltepunkt rundt 37 grader.

Vaselin er alltid med meg på tur :) Spesielt siden jeg også kan bruke det som impregnering på lærsko og til å lettere starte et bål i vanskelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer bruksområdet ditt først. Skal du bruke den på ski slipper du unna med en lettere maske enn om du skal kjøre scooter. Har selv to neoprenmasker. En som ble kjøpt inn for å brukes på ski og hundeturer(sjeldent brukt til dette da en god hette ordner det meste) og dermed er lett og liten og er enkel å ha tilgjengelig i lomma. Utvidet pustehullene på denne for at det skulle være behagelig å bruke på skiturer for blåsebelgen går betraktelig raskere enn ved f.eks. scooter. Den har allikevel blitt mes brukt til scooter og den fungerer nogenlunde bra, sammen med en hals over går det helt fint. Så har jeg en litt kraftigere neoprenmaske kjøpt for scooterbruk.

Vil anbefale å prøve masken før den kjøpes så du vet den sitter behagelig på og ikke er alt for vanskelig og feste når det er røyner på med været. Ville selv heller kjøpt en liten og lett som alltid kan få være med enn en stor og klumpete som ligger igjen hjemme når den plutselig trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte ta med bruksområdet ja, men det var ikke så gærent svar allikevel - det blir mest hundekjøring og lenger skiturer.

Takk for gode svar forresten, denne Cold Avenger ser om ikke ut som en million så virker den i hvertfall god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Talus Cold Avenger Pro kan anbefales. Lite motstand og evnt.kondens blir ledet bort fra ansiktet via utluftinga under nesen.

Link til produsent: http://www.talusoutdoor.com

Link til Armygear: http://www.armygear.com/products/ColdAvenger-Pro-Black.html

Jeg har litt trange luftveier og bruker den når jeg skal anstrenge meg i kulda. Veldig behagelig.

Edit: Talus Cold Avenger Pro var det!

Jeg har ikke noe erfaring med ColdAvenger, men jeg synes den ser svært interessant ut. Mitt poeng er at når det er virkelig kaldt så bør en beskytte både ansiktet mot forfrysning og luftveiene mot skader fordi en trekker inn kald luft. Mange langrennsløpere er jo plaget med kuldeastma. Vanlige ansiktsmasker gir ingen eller liten beskyttelse av luftveiene. Jeg har derfor noen ganger benyttet Gator ansiktsmaske og Lungplus samtidig, det fungerer bra. Tror likevel det er bedre med en alt i ett maske som Cold Avenger, og vurderer å kjøpe en.

Noen synes kanskje slike masker ser rare ut, men det må da være riktig å beskytte seg mot kald luft når en er ute i kulda. Ulike former for værneutstyr er jo vanlig når det er nødvendig, f. eks å benytte hørselvern på støyfylte arbeidsplasser. Særlig tidligere var det mange som ikke ville benytte hørselvern, og de fikk dårlig hørsel. Jeg mener det er like dumt å gå ute i kaldt vær uten beskyttelse, og risikere å få forfrysninger eller luftveislidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spørsmål ble stilt i fjor vinter, ligger sikkert noen svar der også om du søker det opp.

Selv har jeg brukt vaselin når jeg har jeg stått på ski i alpinbakke i ned til -32 grader (romjulen på Bjorli kan være meget kald). Effektiv kulde er da ganske heftig og ansiktet må varmes opp med hendene på slutten av bakken for å ikke få frostskader - spesielt om jeg ikke bruker vaselin. Vil uansett anbefale å være forsiktig med effektiv kulde selv om du bruker ansiktsmaske eller vaselin.

Vaselin er en bra ansiktsmaske. Bjørnefett og selfett om du får fatt i det er enda bedre da dette er naturlige stoff (har jeg hørt - aldri prøvd). Vaselin er laget av petroleum og har mange bruksområder. I tillegg fungerer vaselinen som solkrem ettersom den blokkerer en del UV stråler. Det beskytter også leppene og huden fra å tørke ut i tørt vær. Vaselin fungerer ikke like bra i varmt vær siden det har et smeltepunkt rundt 37 grader.

Vaselin er alltid med meg på tur :( Spesielt siden jeg også kan bruke det som impregnering på lærsko og til å lettere starte et bål i vanskelige forhold.

ja, også som glidemiddel da...ikke glem det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe i forbindelsen med forskjellen mellom Cold Avanger classic og pro. Det virker som om pro-modellen har vindtett og vanntett materiale.

Classic:

Classic 200 weight fleece breathes and insulates very well but is not windproof or water resistant. Great for folks who are less active or moving slower in the cold.

Pro:

The Pro is made with "soft-shell" fleece, which is tightly knit fleece with a laminate nylon shell that makes it wind and water resistant. Great for folks who are working at a higher rate of activity or moving faster in the cold.

Jeg går ut fra at jeg skulle bruke en slik maske på en skitur på fjellet. Da svetter man gjerne en del. Er det da ikke en fordel med noe som puster godt? Ja, i skikkelig dårlig vær er det en kjemptefordel at materiale er vindtett, men svetter man ikke for mye under masken? Eller aksepterer man svetten fordi man ikke kjøler ned? Hva er deres erfaringer med skiturer og maske? Scootersvar er ikke relevant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lindap. Jeg har ikke noen erfaring med classicutgaven av Cold Avenger. Min utfordring om er at kald luft "slimer" til luftveiene i nesen p.g.a. liten passasje (Les høy hastighet) og må dermed puste gjennom munnen lenge før jeg strengt tatt hadde behøvd p.g.a. oksygenopptak. Denne maska gjør at jeg i større grad kan puste gjennom nesen, og hvis bakken blir i bratteste laget i forhold til form kan jeg puste med åpen munn uten å bli veldig nedkjølt i luftveiene. Materialet den er laget av (unntatt ventilen) minner om stretch softshell som er vannavvisende. Kan bli litt klamt under, men, kulingen får ikke "tak" i kinnene heller. ;)

En annen ting som er kjekt med denne maska er at solbrillene mine nesten ikke dugger lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. For vanlige skiturer i skogen har vi kjøpt en varmeveksler som du putter i munnen. Det hjelper godt. Min mann har fått kuldeastma og med denne dingsen klarer han å gå på ski. Men en slik maske hadde vært mest aktuelt på fjellet når du er enda mer vindutsatt, tror jeg. Får tenke litt mer på det.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.