Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyoppløselig kart med egne spor/turer


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg bruker mapsource og legger inn alle sporene mine.

Jeg bruker og GPSbapel og legger alle sporene inn på ett og samme kart i mapsource.

Så spørsmålet :

Er det mulig på noen måte å ta en høyoppløslig "screenshot" av mapsource kartet sånn at en kan legge denne bildet/pdf/screenshoten på en minnepenn.

Da kan man vise turer man har gått og vise/skryte til andre uten at de må ha installert mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enkelt å få ut ett bilde av det du ser på skjermen. ett trykk på PrtSc knappen. Åpen favoritt bildebehandlingsprogram. Lag ett nytt dokument og trykk lim inn. Men å få laget ett stort bilde av hele kartet eller deler av det som er utenfor skjermen veit jeg ikke hvordan man får til. Kan jo selvfølgelig ta flere screen shots og klippe i sammen med for eksempel autostitch men det er jo litt jobb. En annen mulighet er å legge sporene inn i ett annet kart. For eksempel google earth. Basecamp har en egen funksjon for å vise "min samling" i google earth

Fant denne for google maps. http://www.allallsoft.com/gmtd/ Garanterer ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne litt mer teskje! Datt av lasset der en plass. Jeg måtte lime ihop to bilder her en gang fordi jeg skulle ha et område som var innom to forskjellige kart og ikke fant ut hvordan den viser begge samtidig (går det?), men det var jo plent H****** umulig å få den til å vise kartene i samme målestokk, så de passet selvfølgelig ikke ihop. Dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert Basecamp, men får ikke startet programmet.

Jeg får opp feilmeldingen :

Programmet kunne ikke starte fordi programmets sidestillingskonfigurasjon er feil. Se

programmets hendelseslogg for nærmere informasjon.

Når jeg åpner hendelsesloggen så får jeg opp dette :

Generering av aktiveringskontekst mislyktes for C:\Program Files\Garmin\BaseCamp\BaseCamp.exe. Feil i manifest- eller policyfilen i linje . En komponentversjon som kreves av programmet, er i konflikt med en annen komponentversjon som allerede er aktiv. Komponentene i konflikt er:. Komponent 1: C:\Windows\WinSxS\manifests\x86_microsoft.vc90.crt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30304.0_none_d9c474bda3593bfa.manifest. Komponent 2: C:\Windows\WinSxS\manifests\x86_microsoft.vc90.crt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30729.4148_none_5090ab56bcba71c2.manifest.

Noen som kan hjelpe meg med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du ikke får Basecamp til å fungere aner jeg ikke. Prøv å avinstallere og installer på nytt.

Teskje: Skriver dette mens jeg prøver å finne ut av det selv

Last ned og installer "Virtual Image Printer driver" fra http://sourceforge.net/projects/imageprinter/

Star "options image writer" som ble liggende på skrivebordet

Velg mappe for hvor filene skal bli av og hva slags filtype. For eks JPG

Last ned og pakk ut til en egen mappe "Autostitch free demo"

fra http://www.cs.bath.ac.uk/brown/autostitch/autostitch.html

Start basecamp og velg og få frem på skjermen det du vil vise.

Trykk fil->skriv ut. Velg sideoppsett. Velg hvor mange rader og kolonner (sider) du ønsker utsnittet fordelt på.

Trykk på skriver (øverst til høyere) og velg image writer

Nå kan du finjustere bilde plasseringen og så skriver du ut.

Filene havner i mappen du valgte i options image writer

Nå kan du åpne autostitch.

Fil->åpne Velg bildefilene og trykk åpne.

Så langt kom jeg :/ Får bare at ingen bilder passer sammen :)

Skal prøve noe annet en annen gang. Mulig det trengs mere overlapp på bildene. Tror det var en innstilling for overlapp på basecamp utskriftinnstillingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en løsning på margproblemet. Ta ett kartutsnitt og "skriv" ut på for eksempel 4 sider. Så flytter du kartutsnittet en halv side til siden og en halv side i høyden. "skriv" ut 4 nye sider med forskjøvet utsnitt. Nå har du bilder med overlapp :)

I autostitch er det det noen innstillinger på Edit tabben. Her velger du ferdig filstørrelse eller setter scale på 100% for best mulig detalje nivå. Og en annen ting, i basecamp på sideoppsettet så kan man velge hva man vil ha med av informasjon. Her kan man prøve seg fram litt men tror det lønner seg å fjerne alle kryss.

Hos meg når Autostitch har laget bilde og skal vise det så kommer det en melding om at bilde ikke kan vises. Bilde er likevell lagret og ligger sammen med de opprinnelige bildefilene :) Det blir helt brukbart uten å gjøre noe med filene først men blir noen "skjøter" Dette kan sikkert bli bedre om man gidder å croppe filene først. (croppe bort det hvite og teksten rundt.)

Om man greier seg med 2 "utskrift" opereasjoner og en en runde i Autostitch så er jo dette en veldig overkommelig og rasjonell metode for å få til store høyoppløselige filer.

Edit Lagde en prøve nå. som dekker ca 8x10km som er på ca 5500x6800 pixler Men her er det jo bare å skrive ut så mange filer man vil i forhold til hvor detaljert man ønsker å ha det. Jo flere Flere bilder pr 10x10 kartruter jo flere detaljer. Men ser at for å få ett godt resultat er det nødvendig med croping (beskjæring). Noen steder fader bildet veldig inn i hvitt pga av at bildefilene man bruker har en hvit ramme.

Legger ved resultatet i kraftig forminsket versjon.

post-8329-133474770237_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til basecamp nå.

Har installert autostitch og Virtual Image Printer.

Når jeg har printet ut bildet så får jeg ikke bilder/filer inn på den katalogen jeg anga i virtual image printer, men det legger seg ei fil på skrivebordet. Dette er ei *.xps fil.

Har du noen tips hva jeg gjør galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet :

Er det mulig på noen måte å ta en høyoppløslig "screenshot" av mapsource kartet sånn at en kan legge denne bildet/pdf/screenshoten på en minnepenn.

Hva med å ganske enkelt legge inn rutene dine på google maps? Da trenger du ikke ta med en minnepenn heller. I Mapsource har du muligheten for å åpne et spor i google-earth. Derfra kan du lagre den som en kml/kmz fil som du kan så late opp til din egen maps.google.no konto. Det fine med det er jo at da kan du skrytevise ruta di uten å være tilstedet engang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til basecamp nå.

Har installert autostitch og Virtual Image Printer.

Når jeg har printet ut bildet så får jeg ikke bilder/filer inn på den katalogen jeg anga i virtual image printer, men det legger seg ei fil på skrivebordet. Dette er ei *.xps fil.

Har du noen tips hva jeg gjør galt ?

Du valgte feil skriver når du skulle skrive ut. Windows har en innebygget virtuell skriver som heter Microsoft XPS document writer.

Velg den som heter "Image printer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.