Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette alternativer til telt-tur med vadebukser og vadesko


squidman

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at vadebukser på lengre fisketur er uunnværlig...for mange ganger har jeg savnet de. Samtidig, veier altfor mye, og ikke å foretrekke å gå i med tung sekk. Har vurdert f.ek.s lette kano-bukser med neopren sokker og sandaler med filt såle e.l. Noe man kan bruke som både regntøy og vadebukser. Har nøyd meg med noen billig (men tung!)greier til vading og lette marmot precip som regntøy. Noen forslag?

Tight lines! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann... Jeg har ruslet milevis med vadebukser og sko både på meg og oppi sekken.. Har hvert fluefisker nå i 17 år og skjønner du vil ta med deg vadeutstyr... Skal du på fisketur og vadeustyret er en viktig og praktisk del for fisket SÅ TA DET MED !!! heheheh man føler seg naken uten..

Nå vet ikke jeg hvor langt du evt . skal gå altså.. men jeg personlig går 5-6timer med 30kg+ i sekken og da vadebuksa og skoa oppi der..

Jeg anbefaler en lett vadebukse feks. simms freestone.. ruller du denne godt sammen så blir det ikke rare ballen.. Så anbefaler jeg deg Patagonia riverwalk vadeskoa , en av de letteste på markedet og utrolig deilig å rusle rundt i da de er formet som en fjellsko på en måte.. klart at vadebuksa og skoa tar litt plass( shit au) , veier heller ikke skrekkelig synes nå jeg da.. i tillegg driiit deilig for det skal jo fiskes og det kan jo bøtte ned så mye regn det vil og du blir jo ikke våt på beina eller noe..

Min anbefaling er da at ta med deg stæsjet.. null stress synes nå jeg.. finnes sikkert mange rare løsninger og tru meg jeg har gnad endel på det.. kan feks ta med et par litt store lette joggesko i stedet for vadeskoa , men (shit au) hvor mye er det å tjene på det. ihvertfall til patagonia skoa da.. men klart har du litt eldre store "plattfot" vadesko med filt så er dem blytunge i forhold ja.. så du kan bytte ut vadeskoa med noen store slitne joggesko , men da mister du litt av stabiliteten når du vader ...

Hvis du føler at du føler deg naken uten vadeutstyret så ta det med.,... hvis ikke så kommer det til å irritere deg at du ikke tok dem med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig til en viss grad! Men det blir 2 par regntøy på en måte, det må være mulig å få til en kombi-løsning? Har ofte en del kamera og video utstyr i tillegg, og med noe dårlig rygg prøver å holde vekten under 30 kg (har noe å lære av ultralett gjengen!). Ja jeg føler meg naken uten vade-muligheter, simpelthen ikke mulig å utforske elv/vann uten - for ikke å nevne elv-kryssing blir noe enklere med vadere når vannet er høyt! Har forsøkt med Yeti-gaiters/gamasjer, men de er ikke helt vanntette uansett hvor jævlig de er å få på støvelen.

From the 'Dark Side' - enda en fluefisker... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig til en viss grad! Men det blir 2 par regntøy på en måte, det må være mulig å få til en kombi-løsning? Har ofte en del kamera og video utstyr i tillegg, og med noe dårlig rygg prøver å holde vekten under 30 kg (har noe å lære av ultralett gjengen!). Ja jeg føler meg naken uten vade-muligheter, simpelthen ikke mulig å utforske elv/vann uten - for ikke å nevne elv-kryssing blir noe enklere med vadere når vannet er høyt! Har forsøkt med Yeti-gaiters/gamasjer, men de er ikke helt vanntette uansett hvor jævlig de er å få på støvelen.

From the 'Dark Side' - enda en fluefisker... :twisted:

Heheh joda skjønner at du prøver så godt du kan på å finne ut noe lurt ass.... I elv er det jo kjekt å komme seg over og nærmere vakende fisk og flere muligheter på å fiske på vakende fisk og ikke minst få fisket uten at vinden blåser rett i ansiktet ,kan være litt knotete med lett flueutstyr..

KLart du kan sikkert bruke mye rart altså men vadebuksa er ikke så sinnsykt tung vel hehehe er jo et tynt skall med neoprenesokk og skal du finne på en annen type løsning for dette så trur jeg ikke det veier så fryktelig mye mindre.. men du kan ta en titt på disse i steden for vadeskoa.. er endel fluefiskere som skryter av disse.. skal tåle litt juling..

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På lange turer har jeg tatt med meg disse : http://www.xxl.no/fiske/fiskeutstyr-og-tilbehoer/diverse/hoergaard-vadere-1072883?searchWord=vader

De er billige, veier 1 kg ca per sko og er (utrolig nok) veldig solide. Selv om de ikke går over hofta er det et godt alternativ, spesielt med tanke på vekt.

1 kilo her og noen hundre gram der blir fort tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.