Gå til innhold
  • Bli medlem

Verstingposer igjen - Bison eller Marmot CWM?


squidman

Anbefalte innlegg

På tide å kjøpe (fra USA) nytt vinterpose, og da jeg ankommer ofte litt småfrossent og sulten pleier å sove kaldt. Dessuten foretrekker jeg å fyre ute (ikke i teltet) da det er dårlig med ventilasjon i vinterteltet mitt (MH Spire2). Har sovet ute med 2 syntetiske poser i -26 (-20 i teltet) et par ganger, det funker så vidt, men skikkelig dunpose er å foretrekke. Har kommet fram til enten Bison (circa 860 USD, aldri på salg) eller Marmot CWM (ofte på salg fra USD 550).... (da man får ikke andre f.eks. Feathered friends eller Mountain Equipment Everest billig). Har ikke noe imot å ha 'for varm' pose. Noen som har prøvd begge? Kvalitetsforskjell (er Bison verdt ekstra 300 USD?). Marmot med frakt og moms på toppen kommer på en 4,5-5k nok, ikke dårlig for en skikkelig pose (dog verken Bison eller CWM oppgir EU - standard - men begge har rundt 1250g fyll). Ser også at Helsport har noen blytunge vinterposer, men noe skeptisk til pose-i-pose løsningen. Angulak's sin Denali (kun 2099kr på XXL!) kunne vært en løsning, men tung og svær (men like varm? komfort damer -17, komfort menn -25, og 'bare' 3,8 kg).

Takk for innspill! Ja klar over at flere tråd nevner begge, men ser ingen der de er direkte sammenlignet. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er meget glad i min WM Bison. Tviler likevel på at den er mye bedre enn Marmotposen. Jeg har tre WM poser og en Marmot. Min Marmot Hydrogen er nå pensjonert etter 15 års hard bruk. Jeg er meget fornøyd med både Marmot og WM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Er de SÅ mye bedre enn alternativer man får her i Norge (helsport/anjungilak/nanok poser) at det er verdt ekstra styr å få de importert/sendt? Og hvor ville dere anslå komfort på de posene (bare ullundertøy - liker ikke å komprimere/ødelegge dunjakken/buksene ved å ha de på i posen - altså poser som holder til -10,-15 er ute). Klar over det er meget personlig sak og variere dag til dag. Nåja skulle jeg kjøpt noe sånt her blir det fort 10k NOK, og uansett på halv-pris en ganske stor investering.

cookie :twisted:

Edit: Janck - er Marmot posene noe 'slappe?' - har sett det i en del vinterposer jeg har tittet på her i Bergen (SPESIELLT Ajungilak winter, men også north face hos Platou). Bison har rykte for at de er umulig å stappe inn i sekken (noe som er bra! ang. spenst i fjær). Må si er også noe urolig ang. det å importere - dårlig hvis sendt i komprimert tilstand (eller lagret sånn)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med WM posene er at det de oppgir som temperaturrating er ganske likt EN-ratingen. Jeg sover stort sett i en silkelakenpose. WM Lynx GWS er oppgitt til -23 grader. Med ullundertøy ligger jeg konfortabelt i den temperaturen i den posen. Med tynn dunjakke og dunbukse har jeg sovet konfortabelt i -30 i Lynx. Bison har jeg sovet i flere ganger i -35 grader i ullundertøy. Ikke frosset. Jeg har sovet natten gjennom med åpen glidelås, naken i -25 grader i Bison. Er det varmere enn -15 synes jeg posen blir for varm.

Jeg tror den viktigste forskjellen mellom verstingsposer er om de har membranytterstoff eller ikke. Membranstoffet sørger for at posen ikke blir så fuktig og gjør at "loften" holder seg. Jeg har aldri opplevd at Bison og Lynx posen har mistet noe av "loften", mens WM Apache og Marmot Hydrogen posene (begge mikrofiberstoff) har flere ganger vært nær kollaps (pga fuktighet og kompresjon).

Når jeg kjøpte pose syntes jeg WM hadde best passform for meg. Spesielt Ajungelak husker jeg som for stor, Rab syntes jeg var for smal. Jeg likte også de tekniske detaljene hos WM best. Prøvde alle posene som var på markedet da.

Bison er nærmest umulig å komprimere uten kompresjonsttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har CWM-posen og e skikkelig fornøyd.

Men trenger du virkelig en slik "verstingpose"?

Jeg har brukt den ned mot -40 på Denali og noe varmere i Andesfjellene og litt i Norge. Men har egentlig aldri fått brukt for den teperaturen den er optimalisert for i Niorge, til det bruker jeg en -30-pose som har holdt alrt jeg har vært ute i her til lands.

I utgangspunktet er det ikke noe galt med å bruke en sånn pose i "varmere strøk", svært behagelig der også, men du bærer med deg unødvendig mye vekt og volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noen av disse "værstingposene", men har en Marmot Lithium og en WM Alpinelite.

Opplever at de er omtrent like på kvalitet (meget høy)

Tror ikke jeg hadde vært villig til å betale $300 ekstra for WM hvis det er det som er prisforskjellen.

Med mindre vektforskjellen er stor..?

Opplever det som at både Marmot og WM oppgir temperaturgrenser som ligger omtrent på EN-nivå.

Har ligget i Alpinelite i noen minusgrader i bare boxer uten å fryse (oppgitt nedre grense er -7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har CWM-posen og e skikkelig fornøyd.

Men trenger du virkelig en slik "verstingpose"?

Jeg har brukt den ned mot -40 på Denali og noe varmere i Andesfjellene og litt i Norge. Men har egentlig aldri fått brukt for den teperaturen den er optimalisert for i Niorge, til det bruker jeg en -30-pose som har holdt alrt jeg har vært ute i her til lands.

I utgangspunktet er det ikke noe galt med å bruke en sånn pose i "varmere strøk", svært behagelig der også, men du bærer med deg unødvendig mye vekt og volum...

Takk for innspill dere! Men det er vel ingen vits å ha en pose som holder til -25 og en til -40? Det har jeg ikke råd til i hvert fall. Da foretrekker jeg en varmere pose (ja jeg har både silke og fleece innerpose) fremfor 4-5 forskjellig poser tilpasset sesongene...like greit å ligge på toppen eller åpne glidelåsen? Tror nok det blir en Marmot CWM, selv om jeg har en anelse at WM er av bedre kvalitet...men mye dyrere...har faktisk opplevd -28 et par år siden telting i vestlandet i tidlig november! Da hadde jeg med alt av innerposer, 2 billig syntet-poser, dun-jakke/bukse osv...det gikk greit men volum og vekt var tåpelig... :D

Igjen, takk for innspill dere...cookie

Edit: det var kanksje -24, da, og -20 i teltet...har video og bilder! :) Kaldt nok for en australer på alene-tur i fjellheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.