Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om telt til familie på 3? nybegynnere..


Lilja

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne og gutt på 12 + en liten dvergschnauser som vil ut på tur..

Så godt som alt utstyr må kjøpes inn.

Men telt er viktig å trives med.. komfort før vekt..

Heller ikke altfor mye å rutte med, men det er jo prioritering om drømmeteltet

dukker opp :shock:

Noen tips fra dere?

Liker best å dra på tur høst/vinter.. men blir nok litt hele året tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse å velge i, kommer litt an på budsjett.

Så er det om vintertur betyr høyfjell og utsatte områder eller om det bare er marka. Høyfjell krever litt mer av et telt.

Første jeg tenkte på her var Helsport Fjellheimen Pro Camp 4. Veier 3,7 kilo så ikke så ille. Er det litt ekstra plass inne. Det vil passe til helårsbruk så lenge man ikke skal på høyfjell i vinterstorm og slikt.

Fjellheimen finnes og i Ekstrem versjon men veier da litt mer. Hvis dere tror dere greier dere med 3 manns telt så finnes begge modeller som 3 manns.

Skal dere bo mye på fjellet så finnes jo f.eks Svalbard 3 eller 5 High en mulighet. Her kan versjon 3 være stort nok da det er noe større enn Fjellheimen både i lengde, fortelt og bredde.

KOmplett Fritid har tilbud i helgen på masse Helsport. http://komplettfritid.no/nettbutikk/kampanjer/helgetilbud6. Men dobbelsjekk mot XXL som ofte har bra priser uansett.

Tok utgangspunkt i at dere i har tenkt å bruke altfor mye penger og droppet derfor dyrere telt som f.eks. HIlleberg. Helsport teltene på tilbud er bra priset i forhold til hva man får.

Har selv Svalbard 3 og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk borgern ;) skal sjekke disse teltene.. Ja stemmer det er nok ikke de dyreste jeg ser på først og fremst,

men om det er stor forskjell i kvalitet og komfort.. så bruker jeg heller litt ekstra når jeg først skal investere i et telt..

linken virket ikke, men jeg kan jo se om jeg finner siden alikevel ;)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiglo er sikkert er greit telt det men det er jo veldig tungt.

Billig og greit. Norheim TY3 på 2,5kg og Norheim TY3 ekstrem på 3,8kg og er da et vintertelt. Har vært å få til halv pris den siste tiden hos G sport. Og må da være ett veldig godt telt til pengene. Mulig kampanjen er over men spør du i en butikk som har det inne så kan det hende du får det til halv pris. (full4000kr) Men så spørs det om det er stort nok for dere. Ellers er nok Fjellheimen til helsport ett trygt og godt valg. Om dere ikke skal på høyfjellet for å få overblåst teltet med drivsnø så trenger dere ikke ekstrem versjonen. Uansett med 3personer og en hund er det sikkert godt å ha 4persons telt, særlig på vinteren. Om pengene strekker til så kikk på Hilleberg telt. Ett annet veldig atraktivt alternativ er Holmeslet som har noen veldig gode telt. Disse veier litt igjen men er jo luksus telt. http://www.holmeslet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Min erfraring er at ett 3 mannstelt er brukbart til to, og ett firemannstelt er brukbart til 3.

Jeg har en Basecamp Femunden 4 som jeg er fornøyd med i forhold til pris.

Ga 1000 kroner for teltet og det har vært med på mange turer.

Nie tungt er det 4,5kg, men ikke verre enn at så fremt det ikke er så altfor langt å gå så blir den med.

Ofte er det ett kompromiss mellom pris og vekt. regner med gramjegernme her inne har en del andre anbefalinger, men sikkert på bekostning av pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.