Gå til innhold
Lilja

Hjelp min sønn på 12 vil på tur alene med kompiser...Noen råd hva som trengs?

Anbefalte innlegg

Sikker, Runegutt? Trodde ikke du hadde tid til annet enn å pusse messing jeg, med den primussamlingen du sitter med! Har du tid til å dra på tur også? Men ja, jeg må innrømme at jeg bruker primusene mine mer enn jeg bruker bål nå om dagen. Det er liksom så enkelt å slippe denne vedsankinga hele tiden. Må ta meg litt sammen i vinter, og fyre opp noen kosebål uansett. For snart er det sommer og bålforbud igjen. :)

..og så har jeg en splitterny bålkjele! Tør nesten ikke vise den fram enda, så blank er den. Skal jo være sotsvart og lukte bål, må vite! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..og noen ganger er det ok med en liten primus i sekken. Det er som flere nevner ikke alltid så enkelt å finne ved til bålet i områder som er mye besøkt. For ikke å snakke om på tur i skjærgården, på populære holmer midt fellesferien. Bål er alltid det koseligste, men en sekk ved veier mer enn et stormkjøkken og en boks med gass. Men husk at tomboksen skal hjem, ikke dyttes under nærmeste stein. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at godt vær gir best inntrykk og mersmak når man er ute på sin aller første tur. Det er i alle fall mye mer fristende å reise hjemmefra når sola skinner. At det blir dårlig vær etter at turen har begynt gir god anledning til å teste ut utstyr og skaffe erfaringer. Takler man dette kan det gi en god mestringsfølelse som også gir mersmak. Men det er alltid et tiltak å dra hjemmefra når vind og regn pisker i ansiktet. Synes jeg i alle fall. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke det teltet du linker til, men det ser da veldig flott ut! Fint for en familie, men nok for tungt om du skal bære alt utstyret alene?

Du, dersom du bestemmer deg for en parafinprimus senere, så skal jeg spandere en på dere. En av disse? Den minste av dem har jeg nettopp bestilt selv:

Eller denne søte lille bensinprimusen, for øvrig den sikreste bensinprimusen som er å få: Skjult lenke - logg inn for å se den

Her kan du lese mer om den: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rekker det ikke før denne turen, Lilja, men jeg skal ta en tur oppover til dere, så kan dere få teste ut et par av parafinprimusene jeg har. Da kan jeg lettere lære dere hvordan de fungerer også. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hm.. runegutt123 og Jegerjente..

Hvorfor sier dere trangia er bra på sommerstid... Hva gjør den mindre egnet på vinterstid?

Har mest lyst til å telte høst/vinter... så det jeg kjøper er greit å kunne bruke hele året..

Innspill?

Gass er mindre egnet når det blir kuldegrader fordi gassen da begynner å få problemer med å fordampe. Inne i boksen står gassen under trykk og er i væskeform, og trenger å gå over i gassform for å kunne brenne i primusen. Er det veldig kaldt er bensin eller parafin det beste. Også den må gå over i gassform for å fungere i primus, men der er brenneren litt annerledes. Den må forvarmes med for eksempel rødsprit slik at brenneren blir varm nok til å få bensin eller parafin til å fordampes i brenneren før den kommer ut av dysa. Derfor er en bensin eller parafinprimus litt mer kronglete å få fyrt opp. En primus med flytende drivstoff må også settes under trykk manuelt, med ei pumpe som er montert på drivstoff flaska eller tanken.

Gassen kan fungere i noen kuldegrader, husker ikke i farten hvor kaldt det må være for at den slutter å fungere. Ofte hjelper det å varme gassboksen opp med hendene, men er det kaldt nok er ikke det så artig heller. Det går også an å sette gassboksen i litt lunkent vann, slik at gassen varmes litt opp. Jeg antar at vinteren i Rogaland (lavlandet) ikke blir så kald at gassapparat slutter helt å fungere, men du kan nok oppleve at gassboksen ser ut til å være tom selv om det er gass igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg fyrer KUN med bensin eller parafin. Ja jeg er sær

PS. mine barn har hatt Optimus 111 siden de var 6

Da er jeg også sær. Brukte bare rødsprit i mange år. Men det kom av at det var rødsprit jeg "vokste opp med". På sykkelturen i fjor oppdaget jeg fordelene med gass framfor rødsprit sommerstid. Nå har jeg fått dilla på bensin og parafin. Fine greier, men skal et barn bruke slikt må det god opplæring til. Ikke alle som bare kan skaffe seg en parafin -eller bensinbrenner og legge på tur. Du vet, å lese bruksanvisninger er noe dritt, hehe. Men med alle typer kokesaker er det farlig å la være. Husker jeg skremte vettet av hundekjørerklubben jeg var på tur med en gang for mange år siden. Hadde nettopp kjøpt meg min Optimus No. 00 og skulle briefe litt bakom ei snøfonn vi skulle raste bak. Var bare det at jeg ikke hadde lest bruksanvisningen nøye nok. Jeg var sikker på at jeg visste likevel, fordi jeg noen ganger hadde sett min far bruke en sånn en på våre båtturer i min tidlige barndom.

Men jeg husket ikke alt. Blandt annet dette med god forvarming. Når en slik messinggreie står innhyllet i svære, gule og sotende flammer som ser ut til å få hele apparatet til å eksplodere, da ble det plutselig folketomt rundt nevnte apparat. Men det gikk da bra. Da jeg husket å åpne for lufteskruen og få slukket bålet. "Gammelprimus" er fremdeles hos meg, og fungerer glimrende. Men nå vet jeg jo.. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grunnen til at jeg sier det er at handtaket på trangiasettet du har tenkt å kjøpe mest sannsynlig smelter over bålet.

Håndtaket er da av solid aluminium og står ikke på kjelen under koking. Kun dersom du vil holde i kjelen mens du rører, eller om du skal flytte kjelen. Eneste som kan smelte er den plast beskyttelsen på hanka til kaffekjelen. Men nå har jeg brukt min kaffekjele over bål og primuser i lange tider uten av plasten har smeltet. Terrasettet har mer plast, og her sitter håndtakene fast. Og blir ille varme å ta i. Stormkjøkkenet er veldig stødig, og beskytter brenneren godt når det blåser. Ikke dumt det heller.

Enig i at det er vanskelig å holde slike gryter over et bål, men da kan man enten la bålet brenne ned slik at man kan lage seg en god glohaug å koke på, eller ha med seg et eller annet som kan brukes som grillrist. Eller arrangere noen steiner som kjelestøtte. Eller hva med noe slikt som Skjult lenke - logg inn for å se den. Men ellers er jeg enig i at stål er bedre enn aluminum når det skal brukes over bål.

Det er jo også praktisk å ha brenner og kokesett i en enkelt pakke, synes nå jeg. Når jeg bruker gassgreiene mine. Som regel bruker jeg bensin -eller parafingreiene. Og eget kokesett. Men jeg er ikke 12 år og helt nybegynner. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Flott forum dette, ja!

Ang. bestikk så bør det kanskje være noe som kan brukes til teflongryter/stekepanne som er i stormkjøkket. Tre eller plast? Metall tåler jo mer, men nytt bestikk er billigere enn nytt kjelesett. ;)

Kanskje han har glede av å lage seg et bestikk av tre med kniven sin? :twisted:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes smaken er veldig ok. Det er en slags gryteretter. Har masse av dem etter å ha snoket litt rundt etter gode tilbud. Sist fant jeg et tips i en tråd her inne som det lønner seg å følge med på: Skjult lenke - logg inn for å se den Men i den tråden er det som regel bare de nyeste innleggene som gjelder. Gode tilbud og røverkjøp blir fort utsolgt, hehe.

Mine favoritter er storfegryte, alle med kylling, samt torskegryte. Det finnes andre merker av frysetørret turmat, men Real synes jeg er den som smaker best. Med noen slike i sekken er man i alle fall sikret et næringsrikt måltid hver dag. Noe jeg oppdaget viktigheten av i fjor på sykkelturen. :twisted:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra! Da sparer du noen gode kroner på kokesakene! Kanskje du skal spandere et par-tre poser med Skjult lenke - logg inn for å se den på ham også? Litt dyrt, men veldig praktisk: veier lite, full middag, tilsettes bare noen desiliter kokende vann. Spises rett fra posen.

Men det er også lurt å ha med noe mat som ikke trenger varmebehandling, da er de sikret i begge ender. :twisted:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste:

Et telt som ikke lekker.

Et liggeunderlag man ligger godt på og som gir god isolasjon mot bakken.

En sovepose man ikke fryser i.

Mulighet til å varme mat eller drikke. Bål er koselig. Skal man bruke kokeapparat anbefaler jeg gass for en nybegynner. Alt flytende drivstoff er risikabelt. Ikke primus i teltet. Stormkjøkken med gassbrenner er fine greier, da følger det kokekar med i samme pakke. Vil man senere gå over til flytende drivstoff finnes det brenner som passer til Trangia Stormkjøkken.

En ryggsekk som ikke blir for slitsom å bære.

Litt plaster og sånt, i tilfelle en kniv kommer på vidvanke.

Ellers: opplev og lær. Med erfaring kommer også kunnskapen om utstyr som passer for deg. Man lærer også av erfaring hva man IKKE trenger å slepe på.

God tur! :twisted:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.