Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp min sønn på 12 vil på tur alene med kompiser...Noen råd hva som trengs?


Lilja

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 12 år som sammen med kompiser vil begynne å dra på teltturer.. rett i nærheten..

Men er likevel litt bekymret og kommer til å dukke opp noen ganger + mobil kontakt.

Mitt spørsmål.. Hva ville dere anbefalt å kjøpe til han som dem kan lage mat i?

Bare ha en kjele over bålet?

Hilsen en bekymret mor som ikke selv har særlig med erfaring med fjellivet..

Det er greit om det er noe som kan brukes når familien skal på tur sammen også..når vi

starter med det om ikke lenge..

Tips og råd tas imot med stor takk

Både ang. matlaging og annet info som kan være grei å ha for å sende disse guttene på tur..

Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes mye nyttig litteratur på slikt på nærmeste bibliotek. Vil anbefale t.eks. Friluftsliv året rundt av P.U. Kristiansen eller tilsvarende fra Øystein Køhn, Lars Monsen og andre. Trond Strømdahl har vel en bok spesielt beregnet på unge som vil på tur: "Veien til villmarka". Der finner du nok enklere svar på my av det du lurer på.

(Drister meg dessuten til å legge til at jeg ville oppfordret å holde det med mobilkontakt. Min erfaring som speider og speiderleder er at gutter på tur ønsker å være gutter på tur. Du ser sikkert hva jeg mener :shock: Å dra på telttur i nærområdet er vel heller ikke den værste aktiviteten en kan foreta seg når en i starten av tenårene...)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn på 12 år som sammen med kompiser vil begynne å dra på teltturer.. rett i nærheten..

Men er likevel litt bekymret og kommer til å dukke opp noen ganger + mobil kontakt.

Tips og råd tas imot med stor takk

Både ang. matlaging og annet info som kan være grei å ha for å sende disse guttene på tur..

Lilja

Det er nærme nok til at du kan dukke opp. Det fjerner mye av farene. Det som guttene må passe på er:

1. Leking i og nærme dype vann uten redningsvest.

2. Ild, sørg for at guttene kan å tenne et bål ordentlig og har vann klart så ikke det blir skogbrann.

3. Så små burde ikke fyre primus i telt! OBS! kan bli gasset i hjel om flammen går ut og guttene sovner. Rødsprit/stormkjøkken er for nybegynnere.

4. Kniv, dem som bruker kniv bør være riktige i hodet. Jeg ble selv kuttet når jeg var 12 år og gikk på speideren. Som gutter flest hadde vi det moro og en vannkrig med spruteflaskene var nok til at han ene mistet hodet. 7 Sting..

5. Varme - sørg for at gutten din har med nok klær og en varm sovepose.

6. Lys - sørg for at han har en god lykt og batterier som varer natten ut. På natta burde han ikke forsøke å gå hjem.

7. Om du skal være skikkelig påpass så sjekk at stedet har mobildekning dit han skal.

8. Ønsk han god tur og be han bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med superted. Har de forståelse og respekt for de tingene han skriver er der, ville jeg ikke nølt et sekund med å slippe de på tur:-) å det er i høyeste grad sunne verdier din sønn har når han vil på tur, og verd å bygge på :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig :shock:

Jeg var nok i samme alder som din sønn da jeg og mine kompiser begynte med telturer alene. Hadde vært en del på teltur sammen med min far før det...

Fikk låne stormkjøkkenet til min far med sterke formaninger om å ikke bruke det inne i teltet, samt å ikke etterfylle rødsprit på brenneren før den var blitt kald.

Stormkjøkken med rødspritbrenner er veldig enkelt å bruke, men det har dog vært en del ulykker med det, spesielt i forbindelse med etterfylling av rødsprit, eller at en prøver å blåse ut flammen fremfor å slukke med å legge lokket over brenneren.

Lurer nesten på om en enkel gasssbrenner er sikrere og enklere i bruk.

Da vi vi begynte å dra på turer alene avtalte vi hvor vi skulle dra og at vi skulle være hjemme til et fast klokkeslett, det var jo før mobiltelefoner ble allemanns eie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærme nok til at du kan dukke opp. Det fjerner mye av farene. Det som guttene må passe på er:

1. Leking i og nærme dype vann uten redningsvest. Rolig, gutten er 12. Lukk øynene av og til

2. Ild, sørg for at guttene kan å tenne et bål ordentlig og har vann klart så ikke det blir skogbrann.

3. Så små burde ikke fyre primus i telt! OBS! kan bli gasset i hjel om flammen går ut og guttene sovner. Rødsprit/stormkjøkken er for nybegynnere.

Dette er direkte feil. Fyring i telt, er ikke noe for barn, men en primus med parafin er langt sikrere i bruk enn stormkjøkken.

4. Kniv, dem som bruker kniv bør være riktige i hodet. Jeg ble selv kuttet når jeg var 12 år og gikk på speideren. Som gutter flest hadde vi det moro og en vannkrig med spruteflaskene var nok til at han ene mistet hodet. 7 Sting..

Jeg går ut fra at dette ikke er normalen.

5. Varme - sørg for at gutten din har med nok klær og en varm sovepose. La ham finne litt ut selv. Så lenge det ikke er midtvinters, overlever de fleste litt kule, og de lærer av det.

6. Lys - sørg for at han har en god lykt og batterier som varer natten ut. På natta burde han ikke forsøke å gå hjem.

Nok en gang, la gutten avgjøre/finne ut av det.

7. Om du skal være skikkelig påpass så sjekk at stedet har mobildekning dit han skal.

8. Ønsk han god tur og be han bruke sunn fornuft.

------------------------------------------------------------------------------

Jeg går ut fra ay det ikke er ekspedisjon over Grønnlandsisen vi snakker om, men en tur for noen unge gutter.

1) Stol på gutten. Å dukke opp som mor er ingen god ide. Lukk øynene og håp at du har gitt ham nok vett til at dette går bra.

2) Mobiltelefon bør bare brukes en vei, fra ham til deg. Du kan f.eks avtale at han sender deg to meldinger i døgnet.

3) La gutten være gutt! Sjansen for at noe går galt er mikroskopiske. At han viser tiltakslyst nok til å ønske å dra på tur uten foreldre skal du være stolt av. Får han sjanse til å være på tur uten en masse vokseninnblanding vil han utvikle sin sunne vurderingsevne og senere i livet dra nytten av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere gode svar!!

Ja de skal telte rett i nærheten av et byggefelt..ca 100m det er et vann, men langgrunnt.

De får ha noen type varme inne i teltet som primus osv.

Bålet må være i svært trygg avstand fra teltet.. tenker på glør osv om natten.

Jeg skal bli med dem i dag og se hvilken plass de bestemte seg for de har planlagt ganske lenge og de har 3 valg..alle i nærheten

av et vann (det har min sønn bestemt pga bål ;)

Jeg ser jeg måå slappe litt mer av ja.. det tar meg 10 min og kjøre dit.

Min sønn er svært veslevoksen og var et par ganger på telttur med min eks for 7 år siden.

Han husker mye av det. Lars Monsen er en stor favoritt.. vi så nesten hver episode med han, har dvd og han har 2 av bøkene.

Jeg er kjempe glad for at han har disse interessene, det er så mye annet verre de kan finne på.

Telt har vi og sovepose mcKinley komfort +7.. Er det nok??

Trenger ligge underlag.. tenkte på Ajungilak bamse extreme? Jeg har ikke så mye å legge ut økonomisk..

Dersom jeg ikke får kjøpt primus el. lignende.. kan de lage mat i en kjele over bålet?

Han har en speiderkniv ny, men han klager på at den ikke er god.. burde jeg kjøpt en god?

Slik jeg har sett han er han uredd eventyrlystig, men har et godt hode og er veslevoksen.. De har planlagt dette en uke og ser frem til det.

At mobiltelefonen bør gå en vei og at jeg må la han være gutt.. var et godt råd. Han har virkelig vist han er fornuftig

og fortjener tilliten.. jeg er bare forferdelig hønemor på slike ting og ser for meg alt som kan skje..

Hadde tenkt å kjøre oppom ca 3 ganger i døgnet, he he.. de har planer om 3 netter..

Igjen setter stor pris på svarene jeg har fått, takk ;)

kommer noen på noe mer blir også det satt pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke primus fra før, så er dette relativt kostbart.

La gutten få pakket og 0rdnet selv.

Han greier helt sikkert å få i seg mat.

I verste fall blir det kald mat, men man overlever på det også.

Fyring i telt er NO GO. Dette er det eneste som er direkte farlig på denne turen.

Om soveposen etc er bra nok, vet jeg ikke.

Men, hva skjer hvis den ikke er det?

Jo gutten fryser. Dermed har han en utfordring som han må løse.

Blir det for j.... kan han ringe å få transport hjem.

Bamse extreme er bra saker.

Helsport har et liknende til ca. halve prisen.

Snille mammaen, la gutten få gleden / utfordringen av å ordne dette selv.

Han greier seg sikkert helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tipsene og rådene du har fått over her.

Mobiltelefon: Se til at den er ladet før de drar. Jeg antar kompisene også har med sine telefoner. Da kan du sende dem av gårde etter prinsippet "intet nytt er godt nytt", med beskjed om å ringe hvis det skjer noe gæli og ellers bare kose seg. Ingen nattlige besøk av mamma, ingen oppringing fra mamma for å høre om alt er greit, intet krav om at de ringer hvis de ikke ønsker det.

Varme i telt synes jeg er tricky. Mye avhenger av hvor trygg de er på brenneren, hva slags brenner, hva slags telt og hvordan de er som personer. Som hovedregel ville jeg vært litt skeptisk.

Et akseptabelt kompromiss kan være matlaging i gapahuk. Mye bedre plass betyr mindre sjangs for å dytte primusen over ende, og du setter ikke fyr på teltet om så skulle skje. Gapahuk (=presenning) kan være en god idé uansett; det blir mye koseligere rundt bålet i regnvær når man sitter under en gapahuk.

Husk også at skal man ha ha det VARMT inne i teltet så nytter det ikke med rødsprit - da må man ha gass, bensin eller parafin. (Jeg tipper du avstår fra å tipse guttungen om det gamle militærtrickset "fyre bombe": 3 dl rødsprit svis av i en aluminiumsskål inne i teltet. Av og til trenger man to minutt med INTENS sjokktørking... men dette er ikke for puslinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPE glad for flere svar, takk ;)

Er på farten nå, men bare MÅ si at jeg mente at INGEN oppvarming i teltet får de ha ;)

beklager manglet ikke i den setningen.

Det er det jeg også ser på største faren, så uansett type oppvarming, eller gass, så må det være i trygg avstand til teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tipsene og rådene du har fått over her.

Mobiltelefon: Se til at den er ladet før de drar. Jeg antar kompisene også har med sine telefoner. Da kan du sende dem av gårde etter prinsippet "intet nytt er godt nytt", med beskjed om å ringe hvis det skjer noe gæli og ellers bare kose seg. Ingen nattlige besøk av mamma, ingen oppringing fra mamma for å høre om alt er greit, intet krav om at de ringer hvis de ikke ønsker det.

Varme i telt synes jeg er tricky. Mye avhenger av hvor trygg de er på brenneren, hva slags brenner, hva slags telt og hvordan de er som personer. Som hovedregel ville jeg vært litt skeptisk.

Et akseptabelt kompromiss kan være matlaging i gapahuk. Mye bedre plass betyr mindre sjangs for å dytte primusen over ende, og du setter ikke fyr på teltet om så skulle skje. Gapahuk (=presenning) kan være en god idé uansett; det blir mye koseligere rundt bålet i regnvær når man sitter under en gapahuk.

Husk også at skal man ha ha det VARMT inne i teltet så nytter det ikke med rødsprit - da må man ha gass, bensin eller parafin. (Jeg tipper du avstår fra å tipse guttungen om det gamle militærtrickset "fyre bombe": 3 dl rødsprit svis av i en aluminiumsskål inne i teltet. Av og til trenger man to minutt med INTENS sjokktørking... men dette er ikke for puslinger)

Kun 3 dl?

Man tager et vaskevannsfat av hærens type.

Fyller det halvfuldt med rødsprit, og setter fyr.

Har brukt dette for å tørke teltduker før nedpakking.

OBS dette er ikke for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Mye brae kommentarer her. Jeg begynte som 10 åring og dra på fjellet alene.

I starten var det bål og rødspritbrenner som gjaldt. Primus begynte jeg faktisk ikke å bruke selv før etter militæret.

Fyring i telt er dårlig sort om en ikke har erfaring med dette.

Soveposen høres noe pinglete ut, burde ha en bedre pose. Innerpose, fjellduk eller ettellerannet.

Ellers lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runegutt123 har vel sagt det mest fornuftige her.

Beste måten å lære på om man er 12 år eller 50 år er å erfare ting selv. Det er minimalt med greier som kan gå galt og er farlig så du som mor bør ikke bekymre deg så veldig.

Jeg har vokst opp, var i skauen alene som 12 åring, lekt med kniv og øks. Har fortsatt 2 bein, 10 tær og fingre og fungerer greit i dagens samfunn. Jaggu hadde vi ikke mobiltelefon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte nok også i den alderen der. Dro på tur i nærområdet sammen med en venninne - så langt unna folk at det ikke ville komme noen tilfeldig forbi, men nært nok til at foreldre lett kunne finne og nå oss om nødvendig.

Det var lurt. Første sommeren ble det pissregn, og alt ble gjennomvått, våknet iskald. Da kom faren til venninna mi og hentet oss, og det var i grunnen veldig ok... Året etter prøvde vi på nytt, ca. samme sted. Da ble det lyn og torden, lynet slo ned ganske like ved oss. (Vi hadde fått med oss at lynet søkte til metall, så teltstengene hadde vi "klokelig" tatt ned og gjemt under noen steiner langt unna oss, he he he.) Vi virret fortsatt livredde rundt på holmen da moren min kom, hun møtte to hysteriske unger som igjen ble sjeleglad for å se en forelder.

Men i finværet tidligere på kvelden hadde vi trivelig besøk i teltet, da hadde det nok ikke vært like velkomment med voksenbesøk. ;) Se det an, og la dem være i fred dersom ikke vær eller annet tilsier at det kan være greit å sjekke. Skal noen stikke innom bør det være for DERES skyld, ikke DIN. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye nyttig litteratur på slikt på nærmeste bibliotek. Vil anbefale t.eks. Friluftsliv året rundt av P.U. Kristiansen eller tilsvarende fra Øystein Køhn, Lars Monsen og andre. Trond Strømdahl har vel en bok spesielt beregnet på unge som vil på tur: "Veien til villmarka". Der finner du nok enklere svar på my av det du lurer på.

(Drister meg dessuten til å legge til at jeg ville oppfordret å holde det med mobilkontakt. Min erfaring som speider og speiderleder er at gutter på tur ønsker å være gutter på tur. Du ser sikkert hva jeg mener ;) Å dra på telttur i nærområdet er vel heller ikke den værste aktiviteten en kan foreta seg når en i starten av tenårene...)

Lykke til!

Takk for tips.. han har boken villmarksliv av Lars Monsen + en til av han. Hm veien til villmarka beregnet på unge på tur høres bra ut!

Enig.. mobil kontakt får holde.. og som en annen her foreslo.. at mob. kontakten går en vei.. da slipper de å føle at de blir maset på og overvåket.

Det var et sjokk med en gang når de plutselig ville ligge 3 døgn ute alene.. men har roet meg nå he he. Synes det er fantastisk at de ønsker dette..

og stolt av de også.. blir artig å se hvordan de ordner seg.

Jeg har laget pakkeliste, men det vet ikke de, de får ordne selv.. og spørre meg om de lurer.. så har jeg min liste i bakhånd ;)

Helt enig flott start på tenårene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å svare på alle her..men det ble mange meldinger ;)

Vil bare takke for alle gode råd..så kjekt å høre at flere av dere startet i den alderen også..

Vil bare understreke igjen at det var skrivefeil da jeg skrev at de fikk ha noen form for oppvarming i teltet..

Det skulle stå : de får IKKE ha noen form for oppvarming i teltet :)

Det er det eneste jeg har gitt streng og ettertrykkelig beskjed om..

Så ser ut til at vi alle er enige der he he :)

Jeg har nettopp vært med dem og sett hvor de vil slå leir.. det blir ca 30min gange fra nærmeste hus, rett ved et vann, en liten skog..

ellers er det tur sti der og beite for sau og ku. Det er et fint sted.

Litt langt for meg å gå i mørkna om jeg må hente dem på natta (mørkered!! ;) )

kun jeg som har mulighet til å hente.

Hm... soveposen ble kjøpt for 200,- da det var salg.. har ikke så mye å rutte med..

Ser flere skriver det verste som kan skje er at han fryser..og at han finner nok utav det.

For såvidt enig i det... men alikevel er det synd om han får dårlig erfaring fra første telttur alene pga dårlig nattesøvn

og fryser.. så jeg må nok investere i en bedre (det er bare å prioritere så går det fint )

Jeg hadde på sikt tenkt å kjøpe isbjørn Jan Mayen sovepose...

da jeg selv også er frysepinne og liker å telte på høst vinter...

Hva synes dere om den? blir den for varm igjen?

Eller har dere tips om en god sovepose høst/vinter? og et sted det ikke er for dyrt kansje.. jeg bør kansje spørre under et annet tema :)

det har regnet fryktelig mye her i det siste.. de tenker å ta med seg ved... og en del vann til drikke og matlaging..

lommelykt har de også tenkt på..

Kjenner jeg gleder meg på deres vegne og som mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til..

Vil bare si som andre også har sagt... synes runegutt123 har kommet med svært bra råd!

Jeg slapper av med det.. hønemor får tre tilbake og la de kose seg med egne erfaringer.

Det er to rolige og greie gutter..

Men siden det er første turen så har jeg som sagt laget en pakke liste for meg selv..de trenger ikke vite om det..

men om de spør så ;)

vil gjerne at dere legger til eller trekker fra.. slik at jeg får en realistisk liste ;)

regnklær

støvler

vind og regntett jakke - må kjøpe, noen tips?

ull undertøy

ullsokker

varm genser

joggebukse

lue

handsker?

skift av truse, sokker, joggebukse, genser,

har kjøpt nye joggesko gore tex, kan ha med de..?

Han har varmedress..for mye å dra på??

telt, 4 manns telt fra chas olsen tror eg (av mangel på noe bedre foreløpig..)

ligge underlag - skal kjøpe ajungilak bamse extreme.. på xxl? helsport?

sovepose limit comfort +2 må nok kansje kjøpe ny.... - tips???

noe til å lage mat i over bålet... - må kjøpe, tips? hvis ikke blir det kald mat og pølsegrilling.. det har de selv sagt..

Lommelykt - må kjøpe, tips...??

kniv

45 liter sekk, stor, men alt vi har..

aloe vera (jepp det er meg som sender med, tenk om de brenner seg, litt hønemor tåler de)

mat og vann

de skal lage handleliste til meg.

Tannkrem/børste

Har mammaen glemt noe ??

De drar på tur mandag eller tirsdag, kommer ann på været..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til..

Vil bare si som andre også har sagt... synes runegutt123 har kommet med svært bra råd!

Jeg slapper av med det.. hønemor får tre tilbake og la de kose seg med egne erfaringer.

Det er to rolige og greie gutter..

Men siden det er første turen så har jeg som sagt laget en pakke liste for meg selv..de trenger ikke vite om det..

men om de spør så ;)

vil gjerne at dere legger til eller trekker fra.. slik at jeg får en realistisk liste ;)

regnklærKanskje, værmeldingsavhengig

støvlerHvor skal du ha disse? Ikke dobbelt sett med skotøy

vind og regntett jakke - må kjøpe, noen tips?

ull undertøyBra

ullsokkerBra

varm genserBRa, gjerne i fleace

joggebukseEn bukse på kroppen er nok

lueKanskje

handsker?Eller votter.

skift av truse, sokker, joggebukse, genser,Og du tror dem skifter? Optimist

har kjøpt nye joggesko gore tex, kan ha med de..?Et eller annet på beina,tilpasset vær og føreforhold

Han har varmedress..for mye å dra på??Dropp den

telt, 4 manns telt fra chas olsen tror eg (av mangel på noe bedre foreløpig..)Så lenge det tåler været er alt ok

liggeunderlag - skal kjøpe ajungilak bamse extreme.. på xxl? helsport?

sovepose limit comfort +2 må nok kansje kjøpe ny.... - tips???La dem prøve med det de har. Superundertøy av ull/ullfleace fuungerer bra i pose

noe til å lage mat i over bålet... - må kjøpe, tips? hvis ikke blir det kald mat og pølsegrilling.. det har de selv sagt..Avhenger av hva slags mat. Du greier deg fint uten noe som helst, med mindre dem skal koke vann. Til vannkoking er en stål kaffekjele uten noe som helst plastgreier kjempebra.

Lommelykt - må kjøpe, tips...??Hodelykt type vassbillig er bedre

knivMorakniv, billig og bra

45 liter sekk, stor, men alt vi har..Og dermed må du pakke mindre enn det du tenker, for det går ikke nedi den sekken

aloe vera (jepp det er meg som sender med, tenk om de brenner seg, litt hønemor tåler de)MAMMATULL

mat og vann

de skal lage handleliste til meg.

Tannkrem/børsteOptimist. Det er lov å sende med, men blir neppe brukt

Har mammaen glemt noe ??Sjokolade

De drar på tur mandag eller tirsdag, kommer ann på været..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til..

Vil bare si som andre også har sagt... synes runegutt123 har kommet med svært bra råd!

Jeg slapper av med det.. hønemor får tre tilbake og la de kose seg med egne erfaringer.

Det er to rolige og greie gutter..

Men siden det er første turen så har jeg som sagt laget en pakke liste for meg selv..de trenger ikke vite om det..

men om de spør så ;)

vil gjerne at dere legger til eller trekker fra.. slik at jeg får en realistisk liste ;)

regnklær - check!

støvler - dropp disse, du skriver lengre ned at du pakker GoreTex, holder i massevis.

vind og regntett jakke - må kjøpe, noen tips? - Vind og regntett "krever" at du kjøper membranjakker, hvis ikke blir det kun de helt tette jakkene og de blir veldig fuktige på innsiden. Sjekk "rimelige" sorter med Goretex eller Dermizax. (Bergans, Haglöfs, Norrøna) Koster riktignok litt.

ull undertøy - Check!

ullsokker - Check!

varm genser - Check!

joggebukse - Tja, må ikke, men kjekt å ha rundt bålet.

lue - Check!

handsker? - Tvilsomt at du trenger på så korte distanser, med mindre værmeldingene er veldig dårlig.

skift av truse, sokker, joggebukse, genser, - En overnatting? I så fall bruker man det man hadde på seg i går :)

har kjøpt nye joggesko gore tex, kan ha med de..? -Sikkert mer enn nok

Han har varmedress..for mye å dra på?? - Det er uaktuelt. Veier latterlig mye og har ingen funksjon ute i fjellet.

telt, 4 manns telt fra chas olsen tror eg (av mangel på noe bedre foreløpig..) - Fungerer helt sikkert OK så lenge været ikke viser seg fra sin værste side.

ligge underlag - skal kjøpe ajungilak bamse extreme.. på xxl? helsport? - Holder i laaaange baner.

sovepose limit comfort +2 må nok kansje kjøpe ny.... - tips??? -Vanskelig å si sånn uten å vite hvilken type .. Holder mest sannsynlig. Blir det kaldt til han så finner han nok fort ut at det bare er å ha på seg litt ullundertøy.

noe til å lage mat i over bålet... - må kjøpe, tips? hvis ikke blir det kald mat og pølsegrilling.. det har de selv sagt.. -Enkle kjeler fra Trangia gjør jobben. Disse kan trygt henges over bålet.

Lommelykt - må kjøpe, tips...?? -Hodelykt, en enkel LED-lenser (H7 e.l) bør gjøre jobben. Ikke kjøp annet enn LED, ihvertfall!

kniv - Check!

45 liter sekk, stor, men alt vi har.. -45 liter klarer man en 3-dagers tur i fjellet med om man pakker fornuftig. Holder sikkert i lange baner.

aloe vera (jepp det er meg som sender med, tenk om de brenner seg, litt hønemor tåler de) -OK, siden du er litt hønemor :)

mat og vann - Check!

de skal lage handleliste til meg.

Tannkrem/børste

Har mammaen glemt noe ??

De drar på tur mandag eller tirsdag, kommer ann på været..

Som de andre har sagt tidligere, det er begrenset hvor mye man faktisk MÅ ha på slike turer.

Hva man derimot TROR man må ha er noe annet og dette kommer med erfaring.

I tillegg skal man ikke undervurdere det at nordmenn er utstyrsfreaker.

Det er et paradoks at de beste turene jeg har hatt er når jeg har "glemt" en del utstyr og har brukt mye gammelt jeg har funnet liggende.

Du sier han er en fornuftig 12-åring ..

Slipp han løs, be om en tekstmelding eller to i løpet av dagen, og la de få utfolde seg.

Gjør de feil så må de lære av det.

Sunn fornuft er det beste du kan ha med deg på tur :)

Og sist, IKKE fyr opp/primusbruk inne i teltet! Ser det er nevnt før, dette er nok den eneste reelle faren de kan møte!

Ha en fin tur .. Så får mor bare prøve å sove så godt hu kan om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt tidligere, det er begrenset hvor mye man faktisk MÅ ha på slike turer.

Hva man derimot TROR man må ha er noe annet og dette kommer med erfaring.

I tillegg skal man ikke undervurdere det at nordmenn er utstyrsfreaker.

Ja, prøve å gjøre det enkelt.... Blir spennende å se hva de selv planlegger å pakke...

Det er et paradoks at de beste turene jeg har hatt er når jeg har "glemt" en del utstyr og har brukt mye gammelt jeg har funnet liggende.

Du sier han er en fornuftig 12-åring .. Jepp

Slipp han løs, be om en tekstmelding eller to i løpet av dagen, og la de få utfolde seg.

Gjør de feil så må de lære av det.

Sunn fornuft er det beste du kan ha med deg på tur :)

Og sist, IKKE fyr opp/primusbruk inne i teltet! Ser det er nevnt før, dette er nok den eneste reelle faren de kan møte! Enig! :)

Ha en fin tur .. Så får mor bare prøve å sove så godt hu kan om natta :)

Takk takk, jo de sover nok som en stein, mens jeg sitter og kikker på tlf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 liter sekk er nok ganske optimistisk liten. Er regnet som dagsturstørrelse med mindre man har brukt litt erfaring og tid(og kroner) på å skaffe seg lettvektsutstyr. Men vil sikkert fungere på et vis på første turen om de skulle gå veldig kort. Har jobbet en del i sportsbutikk og det går alltid igjen at foreldre vil kjøpe for liten sekk til barna. Ved eventuelt senere kjøp er det mye sekker på 70-80 liter av tilstrekkelig kvalitet å få kjøpt uten at det koster all verden.

Soveposen kan kanskje bli litt kjølig alt ettersom men et godt underlag hjelper Bamse(eller tilsvarende fra Helsport, Bergans eller andre, mange som lager nesten like) er godt og varmt og nesten uslitelig. Et konkret tips om det skulle være ønskelig å kjøpe nytt er noe fra Lamina serien til Mountain Hardwear. Har Lamina 0(Fahrenheit) og vil klassifisere den som god 3-sesongs til lett vinterpose. Ganske liten og lett til å være kunstfiber og faktisk ikke så kostbar. Søk opp noen gode priser på internett.

Varmedress er overkill. Ikke mer å si om det.

Det skjer nok betraktelig fler ulykker med rødspritapparat enn med primus(uten at jeg støtter meg til noen statistikk), så sier meg enig med Runegutt123 der. (Årsaker til dette kan nok være litt nyanserte, som blant annet at primusbrukere oftere setter seg bedre inn i hva de holder på med og slikt.) Men trenger de kokeapparat? Er nå en morsom utfordring å måtte tenne bål for å få kokevarme. Fint å lære på den måten.

Yttertøy trenger IKKE å være veldig dyrt og fra de mest fancy-merkene somd det ble nevnt lengre ned. Så lenge de holder vann og vind ute er det godt nok. Så får man se an behovet og antall kroner. (Bergans har en forresten en outlet-store. Der selger de utgåtte/fjorårsmodeller til lav pris. Fikk kjøpt en Dermizax jakke der til under 1/3 av vanlig pris.)

En enkel men god hodelykt fra petzl, silva eller tilsvarende kan som regel alltid bli kjøpt for et par hundre kroner hos en av de store kjedene. Det skal litt til før man har noe stort behov for noe mer til vanlig turbruk.

Etter endt tur er det gjort mye erfaringer om hva som trengtes av klær og utstyr og hva som fungerte bra og mindre bra. Dette er beste måten å finne ut på. (Men kan jo nevne at tykke joggebukser suger vann og har aldri blitt noen slager til turbruk. Om det er tynne det er snakk om vet jeg derimot om noen som har fått dette til å fungere overraskende bra, da det tørker veldig fort og er lette å gå i.)

Uansett, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.