Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe inn ski som skal monteres med NTN, tips?


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Hei!

I vinter tenkte jeg å teste NTN, kjører fra før med alpinbindinger og dynafit.

Støvler og binding er i boks, men er som vanlig i tvil på hvilken ski jeg skal gå for.

Har tenkt meg en allsidig ski mellom 90-100mm midje, vil ha noe som passer godt til NTN. Har mye erfaring med alpinski og randoski men til ntn har jeg ikke peiling på hva slags egenskaper jeg bør ha på skia.

Er rett under 180 høy og veier 80kg netto

Disse får jeg gode priser på, og har vurdert:

Salomon Sentinel

Salomon Lord

K2 Hardside (har fra før med alpint)

K2 Backup (har fra før med dyna)

K2 Sidestash

K2 Wayback

Black crows Navis

Volkl Gotama 07/08 modell

Diverse Dynastar

tar også i mot andre forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Hei!

I vinter tenkte jeg å teste NTN, kjører fra før med alpinbindinger og dynafit.

Støvler og binding er i boks, men er som vanlig i tvil på hvilken ski jeg skal gå for.

Har tenkt meg en allsidig ski mellom 90-100mm midje, vil ha noe som passer godt til NTN. Har mye erfaring med alpinski og randoski men til ntn har jeg ikke peiling på hva slags egenskaper jeg bør ha på skia.

Er rett under 180 høy og veier 80kg netto

Disse får jeg gode priser på, og har vurdert:

Salomon Sentinel

Salomon Lord

K2 Hardside (har fra før med alpint)

K2 Backup (har fra før med dyna)

K2 Sidestash

K2 Wayback

Black crows Navis

Volkl Gotama 07/08 modell

Diverse Dynastar

tar også i mot andre forslag

Vel, du kan jo på en måte montere alle slags type bindinger på alle slags type ski om du vil. Det er jo en tung binding, men hvis du er vant med å gå på rando så er det vel ikke noe problem. Hvis du er nybegynner på telemark vil jeg ikke anbefale NTN, da bør du heller gå for type rottefella cobra eller voile switchback. NTN er knallstabilt å kjøre med og presist, men tungt hvis du aldri har stått på telemark før. Vanskelig å få til ordentlig teknikk hvis du har en for stiv binding.

Skimessig så kanskje K2 Wayback (Lettkjørt ski med god innsving. Ikke pudderplanker over 100mm da) eller Völkl Gotama (breiere flate, og bedre i laussnøen). Sjekk ut K2 Coomback og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for K2 Sidestash. Brei nok til å få grei flyt i pudderet og er stiv nok til at den funker i bakke og på varierende føre. At NTN ikke er for nybegynnere er jeg helt uenig i. Det er bare å begynne med en mykere fjær, så går alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for K2 Sidestash. Brei nok til å få grei flyt i pudderet og er stiv nok til at den funker i bakke og på varierende føre. At NTN ikke er for nybegynnere er jeg helt uenig i. Det er bare å begynne med en mykere fjær, så går alt bra.

Jo, mykere fjær går jo, men det er jo en stivere og tyngre binding enn rottefella cobra f.eks selv om man har den mykeste fjæra som passer din vekt. Min personlige mening er i alle fall at NTN er noe man kanskje bør vurdere etter en sesong på cobra. Da får du i alle fall lært deg inn telemarkteknikken godt nok. Spørs jo om du har knallsolide lår, da kan man jo peise på med NTN. Men telemark er jo tyngre enn rando/alpinkjøring, og da er det kanskje like greit å få en litt mykere overgang med å gå på cobraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mykere fjær går jo, men det er jo en stivere og tyngre binding enn rottefella cobra f.eks selv om man har den mykeste fjæra som passer din vekt. Min personlige mening er i alle fall at NTN er noe man kanskje bør vurdere etter en sesong på cobra. Da får du i alle fall lært deg inn telemarkteknikken godt nok. Spørs jo om du har knallsolide lår, da kan man jo peise på med NTN. Men telemark er jo tyngre enn rando/alpinkjøring, og da er det kanskje like greit å få en litt mykere overgang med å gå på cobraen.

Godt mulig det ikke er for nybegynnere ja, men har både sko og binding liggende her så peiser på med det og ser hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at NTN er litt stivere og tyngre, men til heisbasert kjøring så er er det helt greit. Om du kjører veldig forsiktig vil NTN føles litt rart pga du må bruke litt kraft for å få løftet hælen. For myke fjærer er ikke bra pga støvelen vil da ikke sitte skikkelig i bindingen. Det blir slitasje på tuppen av støvelen, og den kan løse ut for lett.

Som allroundski for både topptur og heiskjøring villle jeg valgt f.eks K2 Wayback eller K2 Coomback. Sidestash synest jeg er for tung og stiv. Velg uansett en ski med litt rocker i tuppen. Om skiene skal brukes mest i heis, og det kjøres offpiste ville jeg sette nærmere på Armada JJ, Salomon Rocker 2 og Völkl Gotama. Dette er fullrockerski med litt bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at NTN er litt stivere og tyngre, men til heisbasert kjøring så er er det helt greit. Om du kjører veldig forsiktig vil NTN føles litt rart pga du må bruke litt kraft for å få løftet hælen. For myke fjærer er ikke bra pga støvelen vil da ikke sitte skikkelig i bindingen. Det blir slitasje på tuppen av støvelen, og den kan løse ut for lett.

Som allroundski for både topptur og heiskjøring villle jeg valgt f.eks K2 Wayback eller K2 Coomback. Sidestash synest jeg er for tung og stiv. Velg uansett en ski med litt rocker i tuppen. Om skiene skal brukes mest i heis, og det kjøres offpiste ville jeg sette nærmere på Armada JJ, Salomon Rocker 2 og Völkl Gotama. Dette er fullrockerski med litt bredde.

Høres bra ut, jeg kjører ganske aggresivt på alpint, og liker høy fart.

Wayback får jeg helt vannvittig bra pris på så godt mulig jeg ender på det, eneste er at jeg har 3 par fra k2 fra før, lyst til å prøve noe nytt kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har kjørt NTN etpar år nå, kombinert med Rossignol B2 Bandit - en anbefaling jeg fikk av Oslo Sportlager - og som funker meget bra både opp og ned! Kikket lengselfult på de senest igår og venter bare på litt mer snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Høy fart og aggresiv kjøring, sier du?

Hold deg unna Coomback. Blir skuffende myk, men til gjengjeld lettkjørt. Jeg ville valgt Sidestash (eneste negative er vekten). Stiv, brei og rocker i tuppen. Ellers er Volkl ski generelt mer stiv og ergo mer fartstabil enn K2 og Line. Har et par mantra liggende som jeg har hatt mye nytte av og den gamle utgaven av Gotama er ikke så mye annerledes så får du bra pris så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.