Gå til innhold
  • Bli medlem

Har vi en fiskemafia?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1704698.ece

- Hvem i alle dager har satt ut kanadarøye oppe i Snåsafjella? Vi tror grunnen er at det kan bli en storvokst troféfisk. Den kan bli opptil femti kilo. Det er mulig vi har en fiskemafia, sier fiskeforvalteren om de stadig nye artene som dukker opp.

Sjansen for at de finner ut hvem som gjør dette er vel minimal... men tragisk for de vannene som blir ødelagt!

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Det er ikke sånn at de eneste edle fiskene har fettfinne, altså laks, ørret og røye.

For svært mange sportsfiskere er f.eks. gjeddefisket høyt skattet, i Sverige er dette for nasjonalsport å regne.

I 2011 er ikke gjedde ufisk fordi den er stygg og glupsk, den blir mer og mer populær som sportsfisk!

Vel og merke så lenge det er i vann som ikke er "kultivert"..

Å slippe ut fisk på 70+ cm er god kultivering, de egner seg likevel ikke som mat - fisken er grov i kjøttet, og har akkumulert mye mere tungmetaller enn yngre (mindre) artsfrender. Akkurat som stor abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spre gjedde rundt omkring til plasser der den ikke hører naturlig hjemme er grov miljøkriminalitet enten man anser den for å være sportsfisk eller ikke! Den utraderer de naturlige røye og ørretbestandene...

At vi for tiden er i 2011 gjør ikke gjedda til noen mindre Ufisk av den grunn. Grunnen til at svenskene har gjeddefiske som nasjonalsport er fordi de har mangel på noe bedre. Ferskvannsfisk uten fettfinne og rødt kjøtt er å regne som Ufisk her til lands. Det er ikke så rart ettersom vi er så heldig at vi er velsignet med ubegrensede mengder røye, ørret og laks :)

Uansett hvordan man snur og vender på det så Er, har alltid vært og vil alltid gjedda forbli en Ufisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noen fisk her i landet som er satt ut så mange plasser ulovlig, og i vann den absolutt ikke hører hjemme som ørret. Derfra stammer nok mesteparten av utsetting av ørekyte også. Samt at mange som har lite innsikt har benyttet ørekyte som levende agn til ørret. Dette er nok heller ikke sportsfiskere. men hobby og mataukfiskere som har på samvittigheten.

Utsetting av gjedde i vann og vassdrag den ikke hører hjemme er virkelig mørtemann. Det samme gjelder sørv og mort, som skader MYE mer enn gjedde og karpe som det snakkes så mye om. Men man må også innse at gjedde, gjørs, abbor og andre rovfisk hører hjemme mange plasser. Og at vannene blir skadelidende av å fjerne disse, og spesielt de store individene. Ørret er også en stor rovfisk og spiser MASSE små ørret når den blir fiskespisende. Er det slik at man bør drive klappjakt på disse også? Og dermed fjerne muligheten for at de beste genene blir bragt videre?

Menneskene har lekt med naturen og utsetting av fisk siden de fant ut at fisk var mat. Ukritisk utsetting av fisker er ulovlig, og loven er for alle. Men det vil ikke si at ukritisk utsetting av ørret er greit, mens lovlig utsetting av karpe f.esk feil!! Det er den ukritiske utsettingen som er ulovlig. Og den ukritiske utsettingen av ørret er kanskje noe av det værste som er gjort for norske vann og vassdrag.

Dere som er "artsrasister", tenker dere likt i naturen ellers også? Alle dyr som ikke er spisende er bare å utrydde, og er uønskede? Gjedde, karpe, suter, mort og sørv er arter som har vært her i over 1000år. Når skal man regne en art for "norsk"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noen fisk her i landet som er satt ut så mange plasser ulovlig, og i vann den absolutt ikke hører hjemme som ørret.

Det er bra. Ingenting som er så kjedelig som et fisketomt fjellvatn. Litt edelfisk skader ikke.

Ørret er også en stor rovfisk og spiser MASSE små ørret når den blir fiskespisende. Er det slik at man bør drive klappjakt på disse også? Og dermed fjerne muligheten for at de beste genene blir bragt videre?

Selvfølgelig skal man ikke drive klappjakt på storørret. I alle vassdrag er det de største individene som holder småfiskbestanden i sjakk, uansett om man snakker gjedde eller ørret...

Menneskene har lekt med naturen og utsetting av fisk siden de fant ut at fisk var mat. Ukritisk utsetting av fisker er ulovlig, og loven er for alle. Men det vil ikke si at ukritisk utsetting av ørret er greit, mens lovlig utsetting av karpe f.esk feil!! Det er den ukritiske utsettingen som er ulovlig. Og den ukritiske utsettingen av ørret er kanskje noe av det værste som er gjort for norske vann og vassdrag.

Litt usikker på hva du mener med ukritisk når det gjelder ørret? På hvilken måte har ørretutsettinger skadet vassdrag? Det er bra at ørret har blitt satt ut i fisketomme fjellvatn.

Dere som er "artsrasister", tenker dere likt i naturen ellers også? Alle dyr som ikke er spisende er bare å utrydde, og er uønskede? Gjedde, karpe, suter, mort og sørv er arter som har vært her i over 1000år. Når skal man regne en art for "norsk"??

Nei tenker ikke sånn ellers i naturen også. Men fiskemessig er jeg desidert mest rasistisk mot karpe, suter, mort og sørv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av grunnen til å flytte på rovfisk, er fordi at noen fiskearter spiser kun planter og holder kjernet åpent fra å bli en gjenngrodd sump.

Altså enkelt forklart: Plantefisk redder kjernet fra å gro igjen. Rovfisken spiser all plantefisken og kjernet gror igjen og blir en sump.

Så langt en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel egentlig den største hysterien og fokus når det gjelder utsetting av fisk på nettop planteetere som suter og karpe. Det er her myndighetene har lagt inn sine resurser. Og som du sier kan godt vurderte utsettinger av dette være bra for enkelte vann. Tidligere i år sto faktisk fylkesmannen i Telemark og skøyt karpe med hagle for å demonstrere sin avsky for denne fisken. Ganske merkelig ettersom fisken har vært satt ut for å holde kjern rene i over 1000år i Norge. Karpe er også den mest brukte matfisken i verden, og som julemat å regne i øst-europa. Men bare så det er helt klart! Jeg forsvarer på ingen måte utsetting av karpe eller annen fisk for den delen uten godkjenning. Men syns det er rart at man jubler for å sette ut ørret i myrhøl hvor man ender opp med noen tynne tusenbrødre av ørret, og hvor fisken ikke trives. Mens samme vannet kunne huset stor karpe som hadde trivdes, og skapt masse glede for andre sportsfiskere.

Nå er det slik at ikke alle planteetende fisker er positivt for å holde vannet rent og pent. Sørv og Mort er ett godt eksempel på nettopp dette.

Når det gjelder utsetting av ørret, så mener jeg den ukritiske utsettingen som har ført med seg spredning av ørekyte i store deler av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utsetting av ørret, så mener jeg den ukritiske utsettingen som har ført med seg spredning av ørekyte i store deler av Norge.

Ergo så har utsetting av ørekyte påført skade, ikke utsettingen av ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hmmmm.... svigerbror er nå blitt med på utsettingen så jeg får heldigvis litt inside information.

Tidligere da jeg bodde i Porsanger var jeg lommekjent med hvilke vann som inneholdt storfisk.

Er veldig mye storørret i området, men det varierer voldsomt i hvilke vann.

Fisken gyter ikke i området og ryktes det hvor det er storørret kan vann fort fiskes tomme.

De fleste vann er relativt små.

Jeg har henta opp ca ett titalls ørreter over 2 kg, 1 over 3kg, og 1 over 4kg i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Høres ut som du har en spennende sesong i vente :D
Tenkte meg oppover ja. Ska en runde innom hemmelig vann nr. 7 + kansje noen som svigerbror anbefaler. Kultivering og utsetting er ok, om det er i utgangspunktet fisketomme vann uten større gytemuligheter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har selv to fisketomme vann som jeg har bært ut røye i. De fiskene er bært fra vann nr. 2 til 3 og 4 i samme vassdrag som det ikke var fisk i. Ja, på sett og vis miljøkriminalitet, men ingen nye arter, bare hjelpe fisken over ett par fossefall. Er spent om det blir bra. Har bært 84 og 56 smårøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to fisketomme vann som jeg har bært ut røye i. De fiskene er bært fra vann nr. 2 til 3 og 4 i samme vassdrag som det ikke var fisk i. Ja, på sett og vis miljøkriminalitet, men ingen nye arter, bare hjelpe fisken over ett par fossefall. Er spent om det blir bra. Har bært 84 og 56 smårøyer.

Dette høres meget spennende ut! Hvordan er næringsforholdene i de vatnan? Det er vel flere eksempler på mislykkede røyeutsettinger enn ørretutsettinger, der det har blitt tusenbrødre.. Men jeg har hørt om flere røyeutsettinger som har gitt bra resultat. Har hatt veldig lyst til å prøve noe liknende selv, bære røye eller ørret til et fiskeTOMT vatn, men stort sett er det røye eller ørret i de aller fleste vatn der jeg ferdes så det har aldri blitt aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

i utgangspunktet er vannene på 670 og 750moh i nord-troms. I kaldeste laget for ørreten. Vann nr. 2 (er på 607moh) var ett kanongodt ørretvann, inntil en lokal fjott setta ut røye der, nå har røya tatt over helt. Er mye røye mellom 150-400gram der nå. Har forsøkt med garn og ruse p fiske de ut, men klarer det ikke alene. Er 1,5 -2,5 time å gå dit. Nå har jeg gitt opp og forsøker noe nytt. Er bare meg + 2-3 stykker til som vet av dette + hele fjellforum. :D. Er bra med bunndyr i vann nr. 2. Tror ikke vann nr. 3 og 4 står stort tilbake for vann nr.2. Isen kommer først og ligger lengst på vann nr. 2. Har forsøkt å få tak i ørret, men ga til slutt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.